Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Všedně působící, 31 let starý ojetý hatchback se prodává za 1,2 milionu Kč? Není to vtip ani chyba
11.11.2022 | Petr Miler
Tušíme, že tohle auto by naprostá většina lidí na ulici prostě přehlédla. A pokud by si jej někdo přece jen všiml, leda by si o něj opřel kolo. Velká chyba - ač na to ani v nejmenším nevypadá, je to velmi výjimečná a také velmi drahá věc.
Nissan Sunny N14 obecně neplatí za auto snů. Má legrační jméno, nudný a dávno zastaralý design a prostou techniku obvykle spojující malé čtyřválcové motory s předním náhonem. Ve své době to byl naprosto tuctový vůz a dnes si jej jako ojetý koupí snad jen někdo, kdo chce levnou a aspoň trochu spolehlivou náhradu autobusu. Nic proti takovým modelům, emoce ale v člověku zkrátka neprobouzí.
Zřejmě právě proto je verze GTi tohoto modelu tak málo známá a nedoceněná, i když šlo o jeden z nejlepších hot hatchů první poloviny 90. let. O tom se ale dočtete na více místech, občas člověk nějaký Sunny GTi na prodej potká a není důvod, aby byl nějak extrémně drahý, i když je ve velmi dobrém a kompletně sériovém stavu. Vůz na fotkách níže ale přijde na 49 500 Eur a prodávající nehodlá slevit ani o cent. To odpovídá 1,2 milionu korun, zbláznil se snad? Nebo si dělá legraci, přepsal se o nulu či dvě?
Nic z toho kupodivu není pravdou, dotyčný jen ví, co mu uvízlo mezi prsty. Jde totiž o Nissan Sunny GTi-R, homologační speciál pro rallyovou skupinu A. Kde má „standardní” Sunny GTi přední náhon a atmosférickou osmnáctistovku o 140 koních, nabídne GTi-R unikátní provedení legendárního dvoulitrového turba SR20DET o 230 koních a 284 Nm a čtyřkolku ATTESA. Tento vůz vznikal v letech 1990 až 1994 a s hmotností 1 220 kg zrychlil na stovku za 5,4 s, jako maximální rychlost je pak uváděna hodnota 232 km/h.
Na kompaktní hatchback z počátku 90. let jsou to až brutální čísla. Považte, že v roce 1991, kdy vůz na fotkách níže vznikl, BMW pořád ještě vyrábělo M3 E30 s atmosférickým čtyřválcem a stovkou za 6,5 sekundy. Sunny GTi-R by si M3 dal k svačině, přitom šlo o auto jiné třídy. Více srovnatelný Golf GTI měl tehdy 152 koní a stovku dával za 8,1 s, i vrcholná verze VR6 potřebovala na tuhle disciplínu 7,4 sekundy.
Sunny GTi-R se prodával ve dvou specifikacích, GTi-RA a GTi-RB. Ta první měla ve standardu elektrická okna, ABS a klimatizaci, byla to luxusnější, cestovní verze. GTi-RB tyhle komfortní prvky nedostala, stejně jako pár dalších zbytečností. Měla kratší převodové poměry a mechanický samosvorný diferenciál a vážila o 30 kg méně oproti RA. Byla to varianta připravená pro skupinu N v rallye - a také tam mnoho kusů jezdilo v rukou soukromých týmů s podporou Nissanu. Komě toho jezdily další, tovární GTi-R ve skupině A.
Celkem se během pětiletého produkčního cyklu údajně vyrobilo až 15 tisíc modelů Sunny/Pulsar GTi-R (mimo Evropu se Nissan Sunny jmenoval Pulsar). Není známo, jakou část tvoří verze RA a RB. Vizuálně tyhle varianty odlišné nejsou, dají se poznat pouze podle VIN, a před sebou máme Sunny GTi-RA, který je na prodej v Portugalsku. A je to kousek, jaký se nevídá, třebaže jeho nájezd má k nulovému daleko.
Jak jsme již zmínili, je z roku 1991 a má za sebou 91 tisíc kilometrů. Jeho výjimečnost spočívá už v tom, že je nejen přijatelně ojetý, ale také téměř zcela originální a velmi zachovalý. Vyrobeno mělo být jen asi 1 000 exemplářů GTi-R s volantem vlevo, takže jakýkoli z nich v podobné kondici je dnes velmi výjimečný. Jak na tom je mechanicky, budete muset zjistit sami, prodávající ale říká, že vše je v perfektním stavu.
Jestli je to za 1,2 milionu korun dobrá koupě, posuďte sami, na každý pád je to v tomto stavu naprostá rarita, která se nevidí. A také vzpomínka na minulost, která se optikou dnešní existence Nissanu zdá být skoro neuvěřitelná. Proto jsme vám ji také chtěli přiblížit.



























Nissan Sunny GTi-R je opravdová vzácnost a dodnes rychlé auto, podle toho ovšem také stojí. Přes 1,2 milionu Kč za takto nudně vyhlížející třídvéřový kompakt s 31 léty a 91 tisíci km na tachometru je vskutku tučná suma. Foto: Jorcar, publikováno se souhlasem
Zdroj: Auto Compraevenda
Bleskovky
Nejlepší ochrana proti hloupým zlodějům aut znovu zabrala, dva teenageři utekli od vozu jak sedláci od Chlumce
dnesJohn Cena i přes miliardové jmění používá jako auto pro každý den docela obyčejnou Hondu
včeraMajitel si své levné „americké Ferrari” předělal na „skutečné”, žalobu automobilky může čekat obratem
29.3.2023
Nejnovější články
Největší automobilová hvězda Rychle a zběsile je na prodej i s úpravami od zesnulé herecké hvězdy
před 2 hodinamiAutomobilka soustavně propagující elektromobily přišla s novým šestiválcovým dieselem
před 3 hodinamiNaprostou špičku spolehlivosti ojetých aut dnes koupíte nečekaně levně, pro řadu lidí není dost velká
před 5 hodinamiŠkoda říká, že Rusko pro ni už není důležité, její auta se tam ale vesele prodávají dál
před 6 hodinamiRenault o konci benzinů a dieselů jen mluví, reálně jich bude v 17 továrnách nově vyrábět miliony ročně
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva - Nová autokamera Mio MiVue 846 WIFI 60fps nabízí zdaleka nejlepší záběry nejen v noci
tisková zpráva