Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla možná našla řešení špinavého tajemství jinak čistých elektrických aut
3.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejde tu o to, jak čistě vyrobit energii, která elektromobily pohání, takové možnosti už existují. Elektrická auta skrývají pro přírodu ještě jiné riziko.
Velké plány na výrobu lithium-ionových baterií, o kterých jsme se včera dozvěděli od Elona Muska, míří z jeho pohledu jediným směrem - za možností „pohánět” udržitelnými zdroji energie nejen všechny automobily, ale i celý svět. Podle něj by bylo zapotřebí asi sto gigatováren, aby tento úkol zvládly a i když se nyní můžeme ptát, jak by udržitelnými způsoby vznikal dostatek samotné elektrické energie, kterou by ony akumulátory uchovávaly, tuto debatu pro dnešek necháme být. Je tu totiž ještě jiný problém.
Akumulátory mají svou životnost a po jejím skončení není ekonomické ani ekoloigcké je jen tak vyhodit - jejich výroba je drahá a poškozuje životní prostředí. Právě baterie jsou jedním z přitom největších, dosud skrytých environmentálních problémů elektromobilů, a to jak při výrobě, tak i poté, co skončí jejich život. A pokud chce Tesla vyrábět do roku 2020 milion aut ročně, jak sama nyní hlásá, bude mít velmi brzy před sebou obrovskou horu mrtvých baterií, se kterými bude muset něco dělat.
Žádné rozumné řešení dnes neexistuje, neboť není způsob, jak s akumulátory v tak obrovském měřítku efektivně zacházet. Možná i na to ale Tesla má recept. Ukazuje se totiž, že automobilka je potichu spojena s firmou Redwood Materials, která si klade za cíl právě zacházení s akumulátory od jejich úplného zrodu až po jejich přerod v znovu použitelné baterie. „Našli jsme webovou stránku svázanou s touto společností, která její plánovanou činnost popisuje jako starost o celý životní cyklus materiálů z baterií, vyzdvihujíc 'pokročilé technologie a vývoj procesů pro recyklování, repasování a opětovné použití'," píše web CB Insights, který tuto informaci vypátral.
Může se to zdát banální, jenže recyklace baterií je náročným procesem, který v měřítku, jaký si nyní Tesla myslí, že bude potřebovat, není schopen nikdo zastat - prostě neexistuje místo, kam by bylo možné za pár let odvézt milion baterek a dále se o ně nestarat. A tak řešení firma hledá sama a možná už ho našla.
Společnost Redwood Materials není s Teslou spojena přímo, člověk ale nemusí být génius, aby si obě firmy dal dohromady. Technický ředitel a významný akcionář Tesly JB Straubel a šéf speciálních projektů Andrew Stevenson jsou generálními řediteli Redwood Materials. Do firmy také 17. dubna 2017 přitekly dva miliony dolarů (49,28 milionu korun) od „neznámého investora”. A tušíme, že víme, kdo to bude.
Recyklace je sice náročná, ale v podstatě jediná schůdná cesta, kterou musí Tesla sama zefektivnit, pokud chce přežít svůj rozmach. „S ambiciózními plány Tesly na navyšování výroby o nové modely a na velké objemy produkce, efektivnost využívání materiálů může být klíčová,” konstatuje dále CB Insights. O milionu aut ročně můžeme pochybovat, o určité životnosti lithium-ionových baterií nikoliv. Proto se investice do procesu recyklace akumulátorů něčím, co může Tesle velmi vyplatit.
Bude-li totiž Tesla první na trhu, kdo bude umět tyto akumulátory efektivně a ve velkém recyklovat, a čeká-li nás masivní nástup elektromobilů, firma Redwood Materials bude během pár let zlatý důl. Samozřejmě je možné, že Redwood Materials není s Teslou spojena vůbec a je to soukromá aktivita pánů Straubela a Stevensona, předpokládat to ale nelze - Straubel drží v Tesle čtvrt milionu akcií a těžko bude na své triko dělat něco, co by šlo jakkoli proti zájmům jeho klíčového partnera, Elona Muska.

Baterii pro Teslu S už jsme dříve viděli celou...
...rozebranou na dílčí články...
...i po „pitvě” samotných článků
Zdroj: CB Insights přes Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu 17.6.2025
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
Nejnovější články
Jediné Ferrari, které kdy vlastnil Jeremy Clarkson, je na prodej. Od koupě dalšího ho odradilo na zbytek života
před 11 hodinamiAmerické prodeje elektrických aut se po měsících uvadání náhle propadly, ukazují křehkost složitě vybuzeného zájmu o ně
včeraDědic Fiatu říká, že čtvrtinu jeho techniků už zaměstnává jen vyhovění předpisům EU. Zlomit to chce radikálně novým typem aut
včeraMalá elektrická Honda byla takové fiasko, že skončila po čtyřech letech, proto značka přichází s další
včeraAudi po letošním roce už nikdy nebudou vypadat stejně, šéf se snaží umlčet kritické hlasy
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.18. 22:53 - petr_riha
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 21:12 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 06.18. 14:56 - PepaSFI
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch