Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela
13.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle Elona Muska pomůže rozvoji elektromobilů, když zveřejní patenty Tesly. Otázkou je, zda by to udělal, kdyby měl v rukou nějaký převratný vynález.
Po předchozích náznacích, které Elon Musk, generální ředitel americké automobilky Tesla Motors, vypouštěl do světa od nedávného setkání investorů a akcionářů, již máme jasno: Tesla uvolní všechny své patenty, takže je kdokoliv bude moci získat a tím případně vylepšit své elektromobily či hybridy.
Včerejší zpráva o zpřístupnění nabíječek Tesla Supercharger hovořila o tom, že jiný výrobce, který bude chtít tuto infrastrukturu využívat, bude muset do ceny svých elektroaut zahrnout také doživotní nabíjení na těchto stanicích zdarma, jako to dělá Tesla. Tyto nabíječky jsou v současnosti považovány za jedny z nejlepších, díky nabíjecímu výkonu 135 kW jsou totiž velmi rychlé. Mezi uvolněnými patenty je pochopitelně i tento, mnoho ale neřeší - krom výkonu nepřináší nic zajímavého a zrovna ten si mohou jiné subjekty zajistit i bez patentů Tesly.
Podle tiskového prohlášení firmy původně své nápady zaregistrovala jako patenty, protože měla obavu z toho, že je velké automobilky okopírují a tak malého výrobce zadusí. To se však nestalo, hlavní konkurencí Modelu S jsou údajně automobily s konvenčním, příp. nanejvýš hybridním pohonem. „Programy na výrobu elektrických vozidel u velkých značek jsou velmi malé nebo žádné,” říká Elon Musk.
Otázkou však je, proč automobilka něco takového dělá. Musk říká, že to je kvůli rozvoji elektromobilů jako části trhu - budeme-li citovat jeho dřívější slova, automobilka nechce „prosekat cestu pralesem a pak za sebou položit miny”. V čerstvé tiskové zprávě dodává: „Věříme, že jak Tesla, tak i ostatní výrobci elektrických aut a celý svět budou profitovat z existence dostupné a rychle se vyvíjející technologické platformy.”
„Vezmeme-li v potaz, že roční produkce aut se blíží 100 milionům, Tesla nezvládne vyrábět elektromobily dostatečně rychle, aby odpověděla na uhlíkovou krizi,” píše se dále v prohlášení. Existence oné krize je však minimálně diskutabilní; zprávy o tom, že ropa pozítří dojde, se objevují už od 70. let minulého století. Stejně jako je přinejmenším diskutabilní, zda lidská produkce emisí CO2 něčemu škodí a i kdyby ano - elektromobily nejsou bezemisní, většina elektřiny na světě vzniká beztak z fosilních paliv.
Je to od Tesly značně neobvyklý krok a automobilka by ráda, aby byl vnímán jako progresivní. Je ale spíše jen realistický směrem k tomu, že patenty Tesly velkou cenu nemají. Být jediným na světě, kdo vyrábí něco, po čem je poptávka, je velmi ziskové a nenecháte si to vzít. Pokud vyrábíte něco, co převratné není (a Tesle to navzdory všemožným subvencím roky generuje jen ztráty), nemá valný smysl si to nechávat pod pokličkou. Musk jakožto nepochybně schopný stratég zřejmě vnímá jako lepší cestu možné ocenění tohoto velkorysého kroku ze strany akciových trhů než ve smyslu budoucí konkurenceschopnosti firmy či čehokoli jiného. Pokud Musk něčím je, pak chytrým oportunistou, nikoli novátorským mecenášem.
Co skutečně stojí za tímto krokem, je tedy nejasné. V perspektivě předchozího odstavce se nabízí vysvětlení, že Tesla opravdu nic světoborného nevymyslela, proto jí ekonomicky neuškodí, že své nápady nabídne volně k dispozici. Ostatně, posuďte sami - Tesla Model S je elektromobil s bateriemi, podobně jako například Volkswagen e-Golf, a nabíjí se ze zásuvky, ať už doma nebo na Superchargerech. Dobití doma stále trvá celou noc a síť Superchargerů je velmi řídká. Větší dojezd oproti ostatním elektroautům je dán jen a pouze tím, že do Tesly si můžete objednat akumulátory o kapacitě až 85 kWh, zatímco ostatní auta většinou končí pod 25 kWh, a ani tak není zdaleka takový, jako s autem stejné kategorie na naftu či benzín.
Jaký bude mít sdílení patentů efekt, se zatím musíme nechat překvapit. Může to znamenat rapidnější nárůst výrobců, kteří nabídnou auto na elektřinu. Pokud by se tohle stalo, může to v krajním případě znamenat i konec Tesly, třebaže Model S má po designové stránce navrch nad většinou srovnatelných aut. Anebo se nemusí stát vůbec nic...

Americká automobilka Tesla dává své patenty volně k dispozici
Popis obrázku
Tesla Model S má delší dojezd než ostatní jen díky násobně větším bateriím, nic převratného v tom není
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
To to trvalo: Audi až teď, po nespočtu fiasek a mlžení oficiálně zrušilo plán zaříznout spalovací auta v roce 2033
před 2 hodinamiStellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 3 hodinamiFord říká, že lidem už na motorech aut nezáleží, touhy s nimi spojené prý odezněly do nenávratna
před 5 hodinamiDalší selhání Audi. Zákazníci volali po návratu fyzických ovladačů, firma jim sebrala i páčky pod volantem
před 6 hodinamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, přitom si ho sám spravil s díly za 26 korun
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva