Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte

Tesla si je asi vědoma toho, že nic světoborného nevymyslela, stejně jako toho, že „soukromničení” s vlastním nabíjením by ji leda dostalo do izolace.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte

12.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tesla si je asi vědoma toho, že nic světoborného nevymyslela, stejně jako toho, že „soukromničení” s vlastním nabíjením by ji leda dostalo do izolace.

Americká automobilka Tesla nedávno pořádala každoroční setkání investorů, jak jsme zmiňovali již před pár dny. Elon Musk, generální ředitel, tam mimo jiné hovořil o plánovaném Modelu X a také o softwarovém vylepšení Roadsteru, který již tři roky není ve výrobě. Kromě toho se ale svět dozvěděl i něco o sdílení technologií.

Sám Musk na zmíněné akci řekl, že si firma „pohrává s myšlenkou udělat něco na poli zrychlení rozvoje elektromobilů, co bude poněkud kontroverzní s ohledem na patenty Tesly”. Na otázku BBC, zda tím míní sdílení technologií s dalšími hráči na trhu, Musk řekl jen: „Jste na správné cestě.” Je to pochopitelně nekonkrétní a je otázkou, co všechno bude Tesla ochotna dát takto k dispozici, nakonec si ale říkáme, jestli to není jedno. Ačkoli firma stvořila funkční automobil, nevšimli jsme si, že by do světa elektrických vozů vrhla něco převratného, pomineme-li specifický ekonomický model, který žije více z přerozdělování než peněz od kupujících. Model S nedisponuje ani převratným pohonem, ani převratnými akumulátory, ani ničím jiným, co by ji zbavilo prokletí elektrických vozů - drahých „baterek” s omezenou životností, omezeného dojezdu a dlouhé doby nabíjení.

Nechceme říci, že Tesla nevymyslela vůbec nic, pár dílčích novátorských řešení, kterak z dobře známé techniky vykřesat o něco málo více, se jistě najde. Svět aut ale něco takového nemění a nezmění jej ani tehdy, když firma dá k dispozici úplně vše, co si nechala patentovat. Společnost to maximálně vrhne do lepšího světla, a to je zřejmě to jediné, o co v případě podobných prohlášení jde.

Konkrétních vodítek k tomu, co by společnost chtěla dát k dispozici, je málo, jedním z těch hmatatelných je ale síť nabíjecích stanic Supercharger. Na Teslu se dříve snesla kritika ze strany evropských gigantů Daimleru a Bosche, protože je v Evropě chtěla stavět jen pro svá auta - cizí vozy by tam nebylo možno dobíjet. Teď s tímto omezením otáčí, Muskem proklamovanou snahu o rozvoj elektromobilů jako konceptu definovanou slovy: „Snažíme se vymyslet, jak zrychlit boom elektrických aut a pokud budeme vytvářet bariéry, nestane se to. Nechceme prosekat cestu džunglí a potom za sebou položit miny,” za tím ale nehledejte a velkorysost už vůbec. Jde o pouhý smysl pro realitu.

Tesle patrně jen došlo, že kdyby - coby tak malá automobilka - hrála na tomto poli vlastní hru s pár tisíci prodanými auty za rok, rychle by se to mohlo otočit proti ní. Pro obří koncerny jako je Daimler není problémem postavit si parametry srovnatelnou vlastní síť s nesrovnatelně větší hustotou a naopak do ní nepustit auta Tesly - to by teprve pro Američany byl problém, ne pokud by auta Daimleru „tankovala” u ní. Firma tedy raději otevírá své brány, nabídne své nabíjení všem a bude věřit, že ostatní jednou umožní totéž i jí. Pokud tedy půjdou stejnou cestou a budou si stavět vlastní dobíjecí stanice.

Aby se tohle mohlo stát, budou muset takto spolupracující společnosti splnit několik podmínek. V ceně vozu Tesla při nákupu je zahrnuto bezplatné doživotní nabíjení na těchto přípojkách - není to tedy až tak zdarma, jak se automobilka snaží tvrdit. Stojany ale neposkytují možnost platit za elektřinu přímo, ostatní výrobci by tedy museli přijmout stejný princip „platby předem” (či jinak mimo placení přímo na stanicích) i pro své elektromobily, nebo by naopak Tesla musela umožnit placení jako u dnešních benzinek.

Oba kroky, jak přístup k Superchargerům i pro ostatní značky, tak případné sdílení technologie, může znamenat zvětšení poptávky po elektromobilech. Z toho by jistě profitovala i Tesla. V tuto chvíli ale za tím hledejme hlavně marketing (Tesla se ráda tváří jako inovátor, to pomáhá zájmu o její akcie) resp. smysl pro realitu vlastní pozice na trhu.

Jaký budou mít jiné automobilky o vlastní dobíjení či dobíjení „u Tesly” zájem, není zatím snadné říci; podle Renaultu je nedostatek veřejných dobíjecích stanic problém, podle BMW naopak nikoliv a to je v prodejích elektroaut úspěšnější. V Evropě každopádně Superchargery síť stanic příliš nezhustí, protože jich tu moc není, ve Spojených státech a zejména v Kalifornii by to však mohlo být jinak.


Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 1 - tesla s dalsi fotky supercharger 01
Nabíječky Tesla Supercharger budou k dispozici i vozům ostatních značek, avšak za přísných podmínek

Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 2 - tesla s dalsi fotky 01Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 3 - tesla s dalsi fotky 02Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 4 - tesla s dalsi fotky 03Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 5 - tesla s dalsi fotky 04Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 6 - tesla s dalsi fotky 05Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 7 - tesla s dalsi fotky 06Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 8 - tesla s dalsi fotky 03dTesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 9 - tesla s dalsi fotky 07Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 10 - tesla s dalsi fotky 08Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 11 - tesla s dalsi fotky 09Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 12 - tesla s dalsi fotky 04dTesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 13 - tesla s dalsi fotky 10Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 14 - tesla s dalsi fotky 11Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 15 - tesla s dalsi fotky 12Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte - 16 - tesla s dalsi fotky 13
Tesla Model S je v současnosti jediným produktem značky, SUV Model X má přibýt příští rok

Zdroje: BBC, Engadget

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.