Tesla Motors v zisku? Jen na úkor jiných, vděčí za něj prodeji „emisních povolenek”

Záhada trvající existence Tesly je zřejmě vyřešena. Výrobce elektromobilů využívá ještě více dotací - jeho podnikání štědře platí i jiné automobilky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla Motors v zisku? Jen na úkor jiných, vděčí za něj prodeji „emisních povolenek”

9.5.2013 | Miro Mihálik | 10 příspěvků

Tesla Motors v zisku? Jen na úkor jiných, vděčí za něj prodeji „emisních povolenek”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Záhada trvající existence Tesly je zřejmě vyřešena. Výrobce elektromobilů využívá ještě více dotací - jeho podnikání štědře platí i jiné automobilky.

Od včerejška je známý přesný výsledek hospodaření kalifornské společnosti Tesla Motors za první čtvrtletí roku 2013. Vedení firmy v čele Elonem Muskem již dříve vyjádřilo přesvědčení, že firma poprvé po deseti letech vykáže provozní zisk a to se také stalo - za první tři měsíce letošního roku se ji podařilo prodat 4 900 aut a vykázat hrubý zisk podle GAAP ve výši 11 milionů dolarů. Vzhledem k tomu, že automobilka za celý loňský rok našla jen 2 650 zájemců o Model S a potácela se v násobně vyšších ztrátách, může bezpochyby mluvit o úspěchu, v případě Tesly jsme se však již naučili vnímat i poněkud jinou realitu, než je nám servírována oficiálně.

Už minule jsme se zmínili o tom, jakým způsobem se Tesla k aktuálním výsledkům za první kvartál dopracovala. Lépe než cokoli jiného vám celou záležitosti připomene text e-mailu automobilky zasílaný zákazníkům, kteří si vůz již objednali, ale dosud jim nebyl dodán: „Tesla se v tomto čtvrtletí nachází na prahu ziskovosti, poprvé za deset let, co firma začala. To je pro společnost obrovským mezníkem, který bude skvělý nejen pro firmu, ale i pro naše zákazníky. Aby Tesla mohla započítat prodej vašeho Modelu S do tohoto čtvrtletí, potřebujeme obdržet vaši platbu.”

Firma sice později popřela, že by si tímto způsobem výsledky na oko vylepšila, jakkoli autenticitu e-mailu potvrdila. Ze zveřejněných výsledků Tesly za první letošní kvartál není možné jednoznačně říci, zda reálně nedodaná auta byla do prodejů započítána, nebo nikoli, v souvislosti s výsledky se ale ukazuje, že to vlastně není příliš podstatné. To, co firmu dostává do plusu, totiž není pár prodaných aut navíc, ale úplně jiný zcela „mimotržní mechanismus”, nad kterým zůstává zdravý rozum stát. Tesla totiž za prodaná auta (ať už skutečně, nebo papírově) nedostává jen peníze od zákazníků, ale může díky nim čerpat další nemalé výhody přímo od státu Kalifornia.

Jak tento proces funguje, aktuálně rozkrývá deník Los Angeles Times. Podle tamních kolegů vytvořila Kalifornia zastoupena agenturou Air Resources Board (něco jako odbor pro zdroje vzduchu) pro Teslu Motors takový systém podpory, který ji společně s federálním příspěvkem a dalšími lokálními dotacemi umožňují doslova sponzorovat každý jeden prodaný Model S na území tohoto státu částkou až 45 000 dolarů. U automobilu se základní cenovkou 69 900 dolarů je to už poměrně štědrá pobídka a docela začínáme chápat, proč Musk a jeho firma vystupují tak sebevědomě. Ptáte se, jak je něco takového možné?

Je to v podstatě jednoduché. Společnost z Palo Alto splňuje specifické a velmi přísné podmínky tamní vlády pro udělování takzvaných „státních environmentálních kreditů“, které lze velmi snadno vyměnit za hotovost. Je to velmi podobná věc jako evropské emisní povolenky - Tesla Motors je může obratem prodávat jiným značkám, které chtějí působit v Kalifornii, ale jejichž automobily nulové emise nevykazují. A nepochybujte, že firma tak s radostí činí. Podle Los Angeles Times si může Tesla Motors letos přijít díky tomuto systému až na 250 milionů dolarů, tedy cirka 5 miliard korun.

V prvním kvartálu se pak podle zveřejněných výsledků jednalo o 68 milionů dolarů, tedy 12 procent všech příjmů automobilky. Když si to dáte do kontextu s hrubým ziskem 11 milionů dolarů, je zřejmé, co je tu oním jazýčkem na vahách - bez této dotace by firmy zůstala v pro ní mnohem obvyklejší ztrátě přesahující 50 milionů USD.

Všechny tyto peníze navíc obdržela z prostředků jiných výrobců aut. „Automobilky Teslu doslova dotují,“ pronesl Thilo Koslowski, analytik z kalifornské pobočky z výzkumné a poradenské společnosti Gartner. Podle dalšího analytika, tentokrát z Wall Streetu, kterého deník oslovil, je právě toto jedním z klíčových důvodů, proč mohla tak malá automobilka přežít na trhu deset let bez toho, aby dokázala vyrobit větší počet aut.

Noviny Los Angeles Times požádaly Teslu, aby se k této státní podpoře vyjádřila, ta však celou věc odmítla komentovat. Zástupci zainteresované vládní agentury Air Resources Board byli poněkud sdílnější, mnoho ale nevysvětlili. „Zabýváme se znečišťováním vzduchu, nikoli automobilovým businessem,“ vzkázala médiím Mary Nichols, šéfka ARB, která má významnou kontrolu nad politikou životního prostředí v Kalifornii a dodala, „to, co se děje kolem Tesly, je pouze závist“.

Pochopitelně nutno říci, že se Kalifornie vždycky velmi striktně vymezovala vůči emisím produkovaných automobily, a tak se může zdát, že její rozhodnutí je zkrátka legitimní a do jisté míry tomu tak skutečně je. Jsou tu však dva problémy, které naznačují, že pokud jde o ekologii, tak u státních úřadů Kalifornie jen odtud potud.

Zaprvé je poněkud zarážející, že na stejnou státní podporu má nárok pouze Tesla a nikoli další výrobci elektromobilů, jako třeba General Motors, Ford či Nissan, kteří se podle Los Angeles Times snaží nabízet výrazně menší a cenově dostupnější vozy na baterky a přesto jim to není nic platné. Proč tomu tak je, asi není těžké pochopit, tito výrobci zkrátka nesídlí v Kalifornii a právě tento dvojí metr se jim příliš nezamlouvá. „Myslím, že potenciál elektromobilů bychom měli zkoumat dál, ale bez regulací podobného typu,“ prohlásil v souvislosti s podmínkami v Kalifornii Sergio Marchionne, jehož Fiat-Chrysler zde naopak ztrácí na každém prodaném modelu 500e deset tisíc dolarů, což Marchionne nazval „extrémním masochismem“.

Zastáváte-li názor, že Kalifornie má pořád právo určit si své vlastní podmínky a žádnou ze stěžujících si automobilek nakonec zde nikdo podnikat nenutí, pak máte samozřejmě pravdu, otázkou ale je, jak dlouho ji zvýhodňování jednoho na úkor všech vydrží. Přibližně před dvaceti lety byla Kalifornie nejbohatším federálním státem, dnes je však na vrcholu žebříčku těch nejzadluženějších a trápí ji třetí nejvyšší nezaměstnanost v USA. Důvody jsou jistě různé, říká se však, že společným jmenovatelem problémů je zdejší přeregulovanost a dotace, které jdou ruku v ruce s permanentně rostoucím, již beztak vysokým daňovým zatížením. Do kdy bude mít Kalifornie prostředky na přímé anebo nepřímé dotování firem jako je Tesla Motors, odhadnout neumíme, tím spíše, když do obchodu se zelenými povolenkami zatáhla jiné výrobce, „Řecko Spojených států“ se však zřejmě tomuto státu na západním pobřeží jistě nezačalo říkat náhodou...


Tesla Motors v zisku? Jen na úkor jiných, vděčí za něj prodeji „emisních povolenek” - 1 - Tesla Model S reportaz NY Times 01Tesla Motors v zisku? Jen na úkor jiných, vděčí za něj prodeji „emisních povolenek” - 2 - Tesla Model S 2013 nove foto 01Tesla Motors v zisku? Jen na úkor jiných, vděčí za něj prodeji „emisních povolenek” - 3 - Tesla Model S 2013 nove foto 02Tesla Motors v zisku? Jen na úkor jiných, vděčí za něj prodeji „emisních povolenek” - 4 - Tesla Model S 2013 nove foto 03Tesla Motors v zisku? Jen na úkor jiných, vděčí za něj prodeji „emisních povolenek” - 5 - Tesla Model S 2013 nove foto 04Tesla Motors v zisku? Jen na úkor jiných, vděčí za něj prodeji „emisních povolenek” - 6 - Tesla Model S 2013 nove foto 05Tesla Motors v zisku? Jen na úkor jiných, vděčí za něj prodeji „emisních povolenek” - 7 - Tesla Model S 2013 nove foto 06Tesla Motors v zisku? Jen na úkor jiných, vděčí za něj prodeji „emisních povolenek” - 8 - Tesla Model S reportaz NY Times 03
Jen samotné eko-kredity od kalifornského státu dotují každý prodaný Model S částkou 35 tisíc dolarů, a pak je zde samozřejmě federální a další kalifornská podpora z veřejných rozpočtů

Zdroj: L.A. Times, Autoblog Green, Autoblog

Miro Mihálik

Diskuze 10 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.