Tesla Supercharger: další „spásou” elektromobilů je rychlé dobíjení zdarma

Ne, to opravdu není jméno nového sporťáku s kompresorem, ale označení pro chystané, zadarmo dostupné rychlé dobíjecí stanice elektromobilů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla Supercharger: další „spásou” elektromobilů je rychlé dobíjení zdarma

25.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Tesla Supercharger: další „spásou” elektromobilů je rychlé dobíjení zdarma

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ne, to opravdu není jméno nového sporťáku s kompresorem, ale označení pro chystané, zadarmo dostupné rychlé dobíjecí stanice elektromobilů.

Severoamerická továrna na elektrické sny Tesla Motors chce do konce letošního roku prodat pět tisíc elektromobilů Model S a o rok později zvýšit odbyt své jediné typové řady na dvacet tisíc kusů. Pokud jsou slova nejvyššího šéfa automobilky Elona Muska pravdivá, Tesla měla už na přelomu července a srpna zaregistrovaných přes 11 500 objednávek a předsevzetí by tak teoreticky nemuselo být nereálné. Potíž je však možná trochu v tom, že ve třetím čtvrtletí mělo být vyrobeno a zákazníkům dodáno pouhých 500 strojů.

Musk by měl určitě poněkud klidnější spánek, kdyby se objednávky a produkce poněkud více přiblížily skutečné kapacitě podniku (převzatého od joint-venture koncernů GM a Toyota), která je odhadovaná na půl milionu automobilů ročně, on však tvrdí, že k profitu jeho firmy mu stačí ročně vyrobit osm tisíc aut.

I to je ale zatím evidentně moc. Za zbylé tři měsíce je stihne vyrobit jen stěží, a proto můžeme předpokládat, že ztráta Tesly Motors se bude dále prohlubovat. Firma ve své výroční zprávě vydané k letošnímu druhému kvartálu potvrdila meziroční nárůst ztráty za duben, květen a červen letošního roku o 79 procent, z necelých 59 milionů na 105 milionů dolarů, v přepočtu asi 2,1 miliardy korun. Ani v předchozích kvartálech se nedařilo, v prvním kvartálu letošního roku šlo o „minus” ve výši 90 milionů dolarů, v posledním loňském pak o 81,5 milionu. Sečteno s předchozímu obdobími činí kumulovaná ztráta Tesly za celou dobu jejího fungování k 30. červnu 2012 přes 17 miliard korun, z čehož více než 6,5 miliardy vytvořila jen za poslední rok. A v tomto trendu bude zjevně pokračovat dál.

Tesla Motors na začátku roku 2012 oznámila, že chce spustit síť bezplatně dostupných rychlonabíjecích stanic. Majitelé elektromobilů se tak mají kromě úspory dolarů přiblížit časům tankování konvenčního automobilu. Stanice pojmenované Supercharger budou k tomuto účelu využívat přípojky o napětí až 440 V a Musk tvrdí, že jejich nabíjecí výkon se bude ze začátku pohybovat kolem 100 kW a v budoucnosti má být zvýšen až na 120 kW. V praxi by to podle automobilky mělo znamenat, že se v první fázi Model S s největším balčkem akumulátorů o kapacitě 85 kWh nabije asi za hodinu - účinnost procesu je přibližně 90 procent, takže potud je to s čísly patrně v pořádku.

Tesla nicméně dále sveřepě tvrdí, že na tento ekvivalent přibližně 21 litrů nafty je Model S o hmotnosti 2,1 tuny schopen ujet 300 mil, tedy asi 480 kilometrů, což představuje jízdu při průměrné spotřebě 4,4 litru na 100 km. Když se podíváte na jejich internetové stránky, možná pochopíte, proč tak činí. Uvedený dojezd totiž neodpovídá žádné známé normě. V Tesla Motors se zkrátka rozhodli, že budou uvádět akční rádius automobilu jedoucího konstantní rychlostí v přepočtu 88 km/h. Tečka.

Sedět za volantem známý rekordman Gerhard Plattner, patrně by to možné bylo. Pokud byste ale stejným způsobem počítali dojezd běžných automobilů se spalovacím motorem, jejich dojezd by vám u každého druhého dieselu (a možná každého čtvrtého benzínu) vycházel na 1 500 km. Takže pokud v reálu zvládáte polovinu, není těžké spočítat si, jaká bude za volantem Modelu S realita.

Majitelé nové Tesly nadšeni z rychlého, hodinového nabíjení by navíc ještě neměli zapomínat na to, jak se vede jejich kolegům v Nissanech Leaf. Ti, kteří jezdili ve státech s teplejším podnebím jako Arizona, Kalifornie nebo Texas, se začali stěžovat na prudký pokles kapacity akumulátorů už po jediném roce provozu. Některým spadl dojezd z udávaných cirka 160 km (99 mil) na pouhých sedmdesát. Jejich automobily sice postrádají chlazení, nicméně kvalitativně se jejich akumulátory zásadně neodlišují od těch v Tesle a dá se proto předpokládat, že se zkracováním dojezdu bude muset počítat každý majitel elektromobilu, včetně těch vlastnících Model S. Zvláště když budou používat podobné rychlodobíjení, které akumulátory velmi zatěžuje.

Jinými slovy, Musk a spol. dále staví svou pyramidu z iluzí, realita je stále stejná. Neprodávají skoro nic, prodělávají miliardy a výhled na lepší zítřky je v případě jejich produktů stejný jako u všech ostatních elektromobilů - mizivý. Jen zjevně dokážou tytéž iluze předkládat veřejnosti v trochu růžovějších barvách...


Tesla Supercharger: další „spásou” elektromobilů je rychlé dobíjení zdarma - 1 - Tesla Supercharger 01Tesla Supercharger: další „spásou” elektromobilů je rychlé dobíjení zdarma - 2 - Tesla Supercharger 02Tesla Supercharger: další „spásou” elektromobilů je rychlé dobíjení zdarma - 3 - Tesla Supercharger 03
Elon Musk má patrně dojem, že ztráta ve výši 2,1 miliardy korun vytvořená jeho firmou během pouhých šesti měsíců letošního roku ještě není tragická a rozhodl se proto síť dobíjecích stanic nabídnout k bezplatnému užívání

Zdroj: Tesla Motors

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.