Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů
20.7.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nissan u Leafu sliboval zachování 70-80 procent kapacity baterií i po deseti letech provozu. Realita? Někteří majitelé jsou po roce na 50.
Už v momentě, kdy se Nissan Leaf, symbol současných produkčních elektromobilů, stal Autem roku 2011, jsme hlasitě upozorňovali na jeho limity. Problémy vyplývající z omezené kapacity a dlouhé doby nabíjení jeho akumulátorů byly přitom ryze krátkodobé a zřejmé už technických parametrů vozu.
I přes ubezpečování automobilky, že Leaf nic lepšího nepotřebuje, zákazníci na tyto vlastnosti reagují dosti vlažně. Zájem o tento i další elektromobily je dlouhodobě minimální a to i přesto, že jeho cenu na mnoha trzích značně vylepšují masivní dotace. Prodeje elektromobilů v poslední době dokonce klesají, i když byly od začátku velmi nízké. Nejnověji můžeme posloužit čísly z Francie, kde se za minulý měsíc prodalo o 21 procent elektromobilů méně než v předchozím roce - šlo přesně o 112 kusů. Definici slov „elektrický boom”, který měl touto dobou podle bruselských i jiných plánovačů pomalu nastávat, si představujeme trochu jinak.
To se ale pořád bavíme jen o tom, co je vidět na první pohled - dojezd, doba dobíjení, cena, možná dynamika či jiné papírové parametry. Elektromobily ale nyní stihl další problém, který se mohl projevit až z dlouhodobého hlediska. Jde o životnost jejich baterií.
Upřímně řečeno jsme od začátku nevěřili sebevědomým prohlášením výrobců o tom, že jejich Li-ion akumulátory bez problémů ustojí deset let provozu auta při neznatelném snížení kapacity. Nissan hovořil maximálně o dvaceti- až třicetiprocentním snížení kapacity právě po deseti letech provozu.
Nemusíte přitom být expert přes akumulátory, abyste o těchto prohlášeních pochybovali. Skoro každý dnes používá mobilní telefony, notebooky a další podobná, dobíjená a vybíjená zařízení, která zpravidla disponují těmi nejlepšími dostupnými Li-ion články. Pokud je používáte umírněně, vydrží akumulátory dlouho. Pokud ale máte ve zvyku třeba s mobilním telefonem neustále volat, pracovat s internetem nebo fotit, vydrží vám na jedno nabití ani ne celý den a to znamená pořád jej nabíjet v autě, doma v kanceláři... V takovém provozu pak akumulátor vydrží rok, maximálně dva. Poté je jeho kapacita už tak daleko pod polovinou té původní, že si prostě musíte koupit nový.
Představa, že by automobiloví konstruktéři vymysleli něco zázračně lepšího je dosti naivní. Ano, používají chlazení a ohřívání akumulátorů, aby je vystavili co nejmenším teplotním výkyvům a podobné vychytávky, ale jinak? Vzhledem k dlouhé době dobíjení a omezené kapacitě energie musíte elektromobil dobíjet na každém místě, na kterém se zjevíte - doma, v nákupním centru, v práci, na návštěvě, prostě všude. A to jejich životnosti jistě neprospívá stejně jako u mobilů či notebooků. Že by pak měly vydržet desetkrát déle... To naposledy zvládl králík Duracell.
Něco takového jsme si mohli oprávněně myslet, teprve dlouhodobá zkušenost ale ukazuje realitu. Pochopitelně opět skrze Nissan Leaf, neboť žádný jiný elektromobil se neprodává tak dlouho, na tolika místech a v takovém počtu, aby poskytl potřebnou zpětnou vazbu. Přesto nepochybujeme o tom, že podobné potíže stihnou elektromobily všeho druhu, neboť přístup k jejich konstrukci se mezi výrobci dramaticky neliší, jakkoli Nissan používá pouze „tupější”, pasivní systém chlazení akumulátorů.
Stalo se tak v USA, kde si majitelé vozu ze států jako Arizona, Kalifornie nebo Texas začali stěžovat na prudký pokles kapacity akumulátorů už po jediném roce provozu. Podle prohlášení členů fóra MyNissanLeaf.com a reportáže televize CBS5 se někteří nyní musejí namísto původního dojezdu kolem 90 mil potýkat s poloviční cifrou (v „našich” cca 70 kilometrů) dostupnou na jedno dobití. A to už je opravdu hodně, hodně málo.
Důvod? Pokud jste ve škole při zeměpisu dávali pozor, asi ho tušíte - zmíněné státy patří mezi ta „teplejší” místa v Americe. Po řadu měsíců v roce tam denní teploty přesahují 37° Celsia a to akumulátorům prostě nesvědčí.
Mark Perry, šéf severoamerického zastoupení Nissanu pro produktové plánování, k tomu kdysi v oficiálním videu automobilky řekl: „Horko určitě není přítelem akumulátorů. Ale mluvím o horku ve stylu 55 až 60° C. Neparkujte proto svůj Leaf - nebo jakékoli elektrické auto - v místech kde má být více než 48 nebo 55 stupňů.” Kompletní video (v angličtině, pochopitelně) najdete níže a zaznívá v něm i věta: „V normálních podmínkách se nemáte o co strachovat.” Problém je tedy asi v tom, co Nissan považuje za „normální”.
V Kalifornii, Texasu nebo Arizoně je jistě teplo, za nějaké extrémní podmínky ale tamní prostředí považovat nelze. Tato místa nejsou něco jako rovníková Afrika, žije v nich okolo 71 milionů lidí a Kalifornie je dokonce nejlidnatější stát USA (a shodou okolností také ten, kde elektromobilům fandí nejvíce). Dá se mluvit o tom, že tamní podmínky k životu jsou „extrémní” či „nenormální”? Asi ne.
Přesto se zmíněné děje a předpokládáme, že stejným problémem bude vůz trpět v podmínkách pro změnu příliš chladných. Nissan by tedy asi měl do svého „testu vhodnosti” zařadit i to, v jakých teplotách se pohybujete, protože pokud nežijete na místě, kde celý rok kolem dvacítky, budete mít potíže...
Majitelé takto postižených Leafů ve zmíněných státech USA jsou pochopitelně zklamaní a Nissan se tím zabývá, odpovědnost ale odmítá. Podle prohlášení automobilky učiněné pro CBS5 to firma „nepovažuje za problém”, i v servisech se lidé dočkali informace o tom, že je to „normální” a pokud byste snad sázeli na záruku, pak vězte, že za toto Nissan neručí - akumulátor vám vymění, pokud by ztratil svůj elektrický výkon, jakýkoli pokles kapacity je mimo záruku.
Výsledek? Vlastně ne až tak překvapivý. Je prostě třeba akceptovat, že limitem dnešních akumulátorů není jen doba dobíjení, kapacita a také cena, ale i životnost. A tak si zkrátka po roce, dvou, možná třech, záleží, kde žijete a jak moc často vůz užíváte, vyrazíte pořídit nový paklík baterek. Pak se můžete jen modlit, aby cena li-ion akumulátorů šla na trhu co nejrychleji dolů, protože dnes si tu pro Leaf pořídíte za nějakých 400 tisíc korun.
Proč už se výrobci nesmíří s tím, že ani dnes se smysluplný a dlouhodobě použitelný elektromobil vyrobit nedá? Dostupné akumulátory jsou pro takové využití stále nevhodné...
Reportáž americké CBS5 z Arizony na toto téma
Někdejší pojednání Nissanu o možnostech akumulátorů Leafu
Galerie oficiálních fotografií Nissanu Leaf
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 1 - nissan_leaf_ev-1_2009_01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 2 - nissan_leaf_ev-1_2009_02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 3 - nissan_leaf_ev-1_2009_03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 4 - nissan_leaf_ev-1_2009_04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 5 - nissan_leaf_ev-1_2009_05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 6 - nissan_leaf_ev-1_2009_06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 7 - nissan_leaf_ev-1_2009_27](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 8 - nissan_leaf_ev-1_2009_07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 9 - nissan_leaf_ev-1_2009_08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 10 - nissan_leaf_ev-1_2009_09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 11 - nissan_leaf_ev-1_2009_10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 12 - nissan_leaf_ev-1_2009_11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 13 - nissan_leaf_ev-1_2009_12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 14 - nissan_leaf_ev-1_2009_13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 15 - nissan_leaf_ev-1_2009_14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 16 - nissan_leaf_ev-1_2009_15](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 17 - nissan_leaf_ev-1_2009_16](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 18 - nissan_leaf_ev-1_2009_17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 19 - nissan_leaf_ev-1_2009_18](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 20 - nissan_leaf_ev-1_2009_19](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 21 - nissan_leaf_ev-1_2009_20](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 22 - nissan_leaf_ev-1_2009_21](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 23 - nissan_leaf_ev-1_2009_22](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 24 - nissan_leaf_ev-1_2009_23](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 25 - nissan_leaf_ev-1_2009_24](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 26 - nissan_leaf_ev-1_2009_25](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů - 27 - nissan_leaf_ev-1_2009_28](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Zdroje: CBS5, MyNissanLeaf.com, Autoblog.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Nové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před hodinouUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včeraMuž se vydal na 1 300 km dlouhou cestu s elektromobilem, z obyčejné dovolenkové jízdy se stal hon na nabíječky
včeraNový VW Transporter poprvé ukázal svůj interiér, uvnitř nabídne dosud nevídané věci
včeraGM po fiasku pokusů s taxíky bez řidiče odkládá celý projekt „na neurčito”, asi už ví, jaká utopie to dnes je
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.26. 22:58 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.26. 17:35 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 07.26. 15:00 - pavproch
- BMW Divize 07.26. 14:38 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha