Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění

Skoro nulový zájem o elektromobily je zjevný už z prodejních čísel. Průzkumy Deloitte a JATO, ale ukazují, že s ním nic nenadělají ani obrovské dotace.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění

29.9.2011 | Petr Miler | 21 příspěvků

Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Skoro nulový zájem o elektromobily je zjevný už z prodejních čísel. Průzkumy Deloitte a JATO, ale ukazují, že s ním nic nenadělají ani obrovské dotace.

Už několikrát jsme psali o tom, že prodeje elektromobilů se prakticky na jakémkoli místě světa limitně blíží nule. Děje se to přesto, že výroba těchto vozidel je silně subvencována (během pár dnů vám ve zvláštním článku vysvětlíme, jak EU bude od příštího roku zprostředkovaně dotovat výrobu jednoho každého elektromobilu částkou okolo 700 tisíc korun) a i zákazníci jsou i statisícovými částkami motivováni k jejich koupi. Někde jsou navíc z peněz daňových poplatníků „zdarma” stavěny i dobíjecí stanice nebo dokonce z těch samých prostředků hrazeny náklady elektřinu potřebnou pro jejich dobíjení. Zájem o tato auta přesto zůstává u ledu.

Již dříve jsme psali, že na Floridě staví stovky dobíjecích stanic pro nula elektromobilů, nedávno jsme zmínili, že prodeje elektromobilů v Británii krátce po zavedení výrazných dotací klesají, aniž by stačily kamkoli vzrůst a můžeme zmínit i další příklady. Např. v Dánsku bylo letos prodáno pouhých 283 elektřinou poháněných aut, i když je tamní úřady dotují částkou až 20 tisíc euro. A konec konců, proč se zabývat dílčími fakty: v Evropě bylo letos za prvních šest měsíců roku prodáno pouze 5 222 elektromobilů, což při 7 120 499 autech, které byly v Evropě prodány za první letošní půlrok, znamená tržní podíl ve výši 0,73 promile.

Ačkoli počet nabízených elektromobilů není nejvyšší a alespoň v těchto globálních číslech jejich prodeje rostou, je zájem zákazníků stále minimální. A to přesto, že ceny jsou díky dotacím v některých zemích stejné jako u konvenčních aut a jsou zde další „provozní úlevy” jako neplacení silničních daní (Nizozemí), neplacení mýta (Londýn), používání pruhů vyhrazených pro autobusy (Oslo) a jim podobné. Lidé z JATO Dynamics tak vyrazili do ulic a vyzpovídali potenciální zákazníky elektromobilů, proč o tyto vozy nemají zájem. A jak zjistili, cenový faktor v tom nehraje takovou roli, jak byste mohli očekávat.

Podle výsledků průzkumu je hlavním důvodem nezájmu omezená využitelnost vozů samotných. Zákazníci zkrátka nechtějí platit ani nízké sumy za vozy, které mají dojezd kolem stovky kilometrů při klidné jízdě a potřebují k tomu mnohahodinové dobíjení. Navíc jsou zde nezodpovězené otázky okolo životnosti akumulátorů a jejich cen. Tento týden jsme psali silném elektromobilu Electric RaceAbout, který na Nordschleife na jedno nabití, které by běžné zásuvce zabralo desítky hodin, vydrží jezdi asi tak 10 minut. Pravda, není to zrovna typické využití, ale v plné nahotě ukazuje ohromný kontrast mezi dobou nabíjení a dobou použití, který zákazníci odmítají akceptovat. A to jde o vůz s masivním půltunovým balíkem akumulátorů.

Navíc nejde o jediný průzkum, který to dosvědčuje. Též firma Deloitte & Touche letos vyzpovídala 13 000 zákazníků v 17 zemích celého světa, aby zjistila, že - bez ohledu na cenu - o elektromobily v jejich současné podobě stojí od 2 do 4 procent lidí v závislosti na tom kterém kontinentu. To je pořád zoufale málo na to, aby se prodeje kamkoli posunuly. Ano, teoretický zájem o elektrický pohon projevilo od 55 do 85 procent lidí, ale pod podmínkami jako je dojezd alespoň 320 km nebo doba dobíjení do půl hodiny. To ale samozřejmě na věci nic nemění, neboť limitem elektromobilů není to, že jsou elektrické (ani my proti těmto vozům jako takovým nic nemáme), ale to, že jsou ve své současné podobě nepoužitelné a nezdá se, že by se na tomto faktu mělo cokoli změnit. Přesto nám je zejména EU hodlá tlačit hlava nehlava a myslí si, že to zvládne svou tradiční kombinací: pokutami a dotacemi.

Potěšitelné v tomto směru je, že zákazníci evidentně nejsou hloupí a nenechají se opít rohlíkem. Vypadá to totiž, že i kdyby se EU udotovala k smrti (což se doufejme brzy stane), nic nezmění na tom, že lidé budou preferovat především funkční řešení. A něco takového dnešní ani chystané elektromobily pro drtivou většinu populace nepředstavují.


Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 1 - nissan_leaf_ev-1_2009_01Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 2 - nissan_leaf_ev-1_2009_02Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 3 - nissan_leaf_ev-1_2009_03Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 4 - nissan_leaf_ev-1_2009_04Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 5 - nissan_leaf_ev-1_2009_05Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 6 - nissan_leaf_ev-1_2009_06Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 7 - nissan_leaf_ev-1_2009_07Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 8 - nissan_leaf_ev-1_2009_08Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 9 - nissan_leaf_ev-1_2009_09Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 10 - nissan_leaf_ev-1_2009_10Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 11 - nissan_leaf_ev-1_2009_11Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 12 - nissan_leaf_ev-1_2009_12Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 13 - nissan_leaf_ev-1_2009_13Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 14 - nissan_leaf_ev-1_2009_14Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 15 - nissan_leaf_ev-1_2009_15Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 16 - nissan_leaf_ev-1_2009_16Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 17 - nissan_leaf_ev-1_2009_17Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 18 - nissan_leaf_ev-1_2009_18Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 19 - nissan_leaf_ev-1_2009_19Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 20 - nissan_leaf_ev-1_2009_20Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 21 - nissan_leaf_ev-1_2009_23Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 22 - nissan_leaf_ev-1_2009_24Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 23 - nissan_leaf_ev-1_2009_21Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění - 24 - nissan_leaf_ev-1_2009_22
Nissan Leaf je symbolem současné „elektrické revoluce”. Revoluce, která nastala leda v PR materiálech těch, kteří si takový vývoj z nějakého důvodu přejí. Zákazniky dnešní elektrická řešení evidentně neoslovují, i když jsou výrazně subvencována.

Zdroje: Deloitte & Touche, JATO Dynamics

Petr Miler

Diskuze 21 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše