Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Chcete Nissan Leaf? Pak musíte projít „testem vhodnosti”
4.6.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
U Nissanu zřejmě zjistili, že větší problém než Leaf neprodat je ho prodat. A tak si ze zájemců o vůz vybírají jen ty „vhodné”.
Nissan Leaf je pro praktický život 99,9 % uživatelů aut naprosto nepoužitelný. S kapacitou akumulátorů přibližně odpovídající nádrži se sedmi litry nafty a dobou dobíjení, která ve většině obvyklých zásuvek přesáhne 10 hodin, selže už při prvním pokusu dojet kamkoli jinam než ráno do práce a odpoledne z práce. Pokud byste s ním byť jen jednou za dobu jeho vlastnictví chtěli dojet dále, ukáže vám záda. To jsou zkrátka fakta. Ostatně ani výše zmíněné číslo jsme si nevycucali z prstu, elektromobily obecně nejsou aktuálně s to oslovit ani jedno promile světových zákazníků nových aut a Leaf je jen jedním z nich.
Vlastně na tom není nic špatného, jenže automobilka se tváří, jako kdyby s tímto modelem rozbila „elektrický bank”. Absurdně s ním zvítězila v anketě auto roku, jeho dojezd považuje za dostatečný a když někde prodá více než pár auta díky monstrózním zvýhodněním všeho druhu, hned se tím chlubí. Takže úspěch? Navenek možná, pod povrchem to ale zřejmě taková sláva není.
V Austrálii se totiž provalilo, že zájemci o Leaf musí před koupí u Nissanu podstoupit tzv. „suitability test” tedy jakýsi test vhodnosti. Pokud před ním zájemce neobstojí, Nissan mu auto neprodá, i kdyby se rozkrájel.
O co v této zkoušce jde? Všechny detaily zatím nejsou známé, jisté ale je, že test je dvoukolový a Nissan se v něm zajímá hlavně o to, jak zákazník hodlá vůz využívat a jakým elektrickým zázemím disponuje ve své domácnosti. Pokud úmysly zákazníka nebo technické předpoklady jeho příbytku vyhodnotí jako nevhodné, pak mu zkrátka řekne „sorry”.
Po medializaci této záležitosti u protinožců vydal Nissan stručné tiskové prohlášení, ve kterém tuto praxi přiznává a konstatuje, že většina zákazníků, které odmítl, nedisponovala parkovacím místem jinde než na ulici nebo se přiznala k pravidelnému cestování na delší vzdálenosti. Asi by nebylo od věci se zákazníka před koupí neformálně zeptat, jestli je si vědom reálných limitů auta a dobrat se tomu, zda je pro něj opravdu vhodným řešením. Ale formální dvoukolový test?
Pochopitelně se ihned začalo mluvit o tom, proč Nissan něco podobného dělá. Některá média spekulují, že tak reguluje příliš velkou poptávku, tento problém ale Japonci určitě neřeší. Jsou si totiž, ač to veřejně nepřiznávají, vědomi faktu, že Leaf je i přes mediálně budovanou image elektromobilu pro každého skutečně použitelný jen pro extrémně úzkou skupinu zákazníků a výběrem klientů pouze z ní se vyhýbají hněvu všech ostatních. Ten se na ně logicky musí snést poté, co vůz není schopen uspokojovat reálné potřeby klientů, jenž vůz reklamují, nehovoří o něm v dobrém nebo jinak vystavují Nissan negativním důsledkům uskutečněného prodeje.
Nissan zkrátka stejně jako všichni před ním přichází na to, že elektromobil není ani tak problém neprodat, problém je ho prodat, i když není nabízen zrovna levně. Jeho praktická využitelnost je minimální, cena vysoká a už tato kombinace zákazníky těžko nadchne. A to se automobilka zatím nemusí potýkat s reklamacemi souvisejícími s omezenou životností akumulátorů - i zde se Japonci tváří velmi sebevědomě, nedokážeme si ale představit, že akumulátory skutečně vydržely bez důsledku deset let každodenního dobíjení.
Dosud to prakticky se všemi masověji prodávanými elektromobily v uplynulých dekádách dopadlo stejně - automobilky je nakonec od zákazníků odkoupily zpět a zlikvidovaly, aby se s výše zmíněnými problémy jednou pro vždy nemusely potýkat. A ani bychom se nedivili, kdyby Leaf jednou potkal podobný osud.
Aktuální australská (a možná nejen australská, nepředpokládáme, že by Austrálie měla být jedinou zemí, kde se něco podobného děje) praxe naznačuje, že se Nissan s těmito potížemi reálně potýká. Kdyby tomu bylo jinak, jistě by vůz bez řečí prodal každému, kdo je ochoten požadovanou sumu vytáhnout z peněženky. On si ale vybírá jen ty, u kterých podobné problémy neočekává. Ani vysoká cena Leafu tak očividně není s to Nissanu vyvážit potíže, které by mohl mít v souvislosti s prodejem vozu těm, kteří jej používá „nevhodným způsobem”. Třebaže to v tomto případě znamená i úplně normální ježdění...
Auto roku holt není pro každého...
Zdroje: Nissan, Australský tisk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před hodinou - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva