Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla svým posledním krokem nejlépe ukázala, jak vážně to myslí s ochranou planety a bezpečností
12.10.2021 | Petr Prokopec
Být Tesla tím, čím se tváří, že je, mohla by to být docela sympatická firma. Pokud ale přiměje nespočet lidí najíždět nespočet zbytečných kilometrů a chovat se přitom nikoli bezpečně, ale tak, jak očekává její software, nemá to nic společného s jejími hlavními „misemi”.
Pro Teslu evidentně platí, že stokrát opakovaná lež se stává pravdou. Kalifornská automobilka totiž soustavně mluví o tom, kterak je její stěžejní „misí” záchrana planety a maximalizace bezpečnosti na silnicích. Souběžně s tím ovšem podniká kroky, které vedou k pravému opaku.
Naplno se to ukázalo během uplynulého týdne, kdy mělo být většímu počtu lidí zpřístupněno tzv. Plné autonomní řízení (FSD) ve verzi 10.2 Beta. Aby jej ale člověk mohl získal, musel dosáhnout maxima 100 bodů ze 100 v rámci tzv. Bezpečnostního skóre. Aby jej člověk získal bez ohledu na své předchozí chování na silnici, musel najet určité množství kilometrů způsobem, který software Tesly vyhodnotí jako bezpečný. A protože „odměnu” v podobě zpřístupnění FSD chtěl kde kdo, dokážete si domyslet, co následovalo.
Jakmile se informace rozšířila, začalo velké množství lidí usedat za volant Tesel a vyrážet na americké silnice nikoli proto, že by potřebovali někam skutečně dojet či něco převézt, ale jen kvůli tomu, aby získali dokonalé skóre a měli tak k dispozici „plné autonomnímu řízení“, které přitom plným autonomním řízením ani není.
Pokud si myslíte, že to udělalo pár bláznů, podívejte se na zdrojový článek na Jalopniku, kde si kolegové dali tu práci a vložili nespočet prohlášení lidí ze sociálních sítí o tom, kolik kde jen kvůli FSD najeli zbytečných kilometrů. Řada lidí uvedla, že kvůli získání nejvyššího hodnocení najela během týdne 800 až 1 400 mil (1 287 a 2 253 km) jen tak. A výsledkem je primárně neskutečné plýtvání energie, a tedy zbytečné zátěži planety, proti níž Tesla tak bojuje.
Pokud si vezmeme třeba Teslu Model Y Long Range, pak její průměrná spotřeba byla agenturou EPA vypočítána na 27 kWh/100 mil. Znamená to tedy, že zmínění během pár dnů zbytečně spotřebovali okolo 300 kWh. Ve Státech přitom na výrobu jedné kilowatthodiny připadá 0,417 kilogramu emisí CO2, což znamená, že jen provozem jednoho vozu uniklo do ovzduší okolo 125 kilo oxidu uhličitého. Oněch aut mohly být bez problémů tisíce.
Suma sumárum tak má Tesla jen za uplynulý víkend na kontě tuny emisí, jakkoliv soustavně deklaruje, že je zde jen kvůli ochraně ovzduší a přírody. Nejde navíc o jediný problém, neboť dané jízdy nešly jen proti přírodě, ale i proti bezpečnosti. Aby onen algoritmus lidem přisoudil nejvyšší ohodnocení, bylo třeba se vyhnout prudkému brždění či náhlému zatáčení. Tedy manévrům, které děláte hlavně při efektivním řešení kritických situací.
Je nám jasné, že fanoušci značky pro les nevidí stromy. Stačí si ale představit, jak by reagovali, kdyby třeba Škoda lidi nějak odměnila za to, že někdo najede za víkend nejvíce kilometrů. V té chvíli by nohsledi Elona Muska bezesporu mluvili o plýtvání pohonných hmot, zatímco Greta Thunberg by znovu zplakala nad ukradeným mládím. V případě Tesly se ale nic takového neděje, neboť kde dle fanoušků elektromobility není výfuk, tam nejsou emise.




Vskutku nedomyšlený přístup Tesly přiměl fanoušky, aby během uplynulého víkendu vypustili do ovzduší zbytečné emise CO2 a ještě se přitom nechovali odpovědně směrem k okolnímu provozu. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 7 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 8 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 10 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
před 11 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 20:16 - M.Z.
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
