Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla vydělala už 211 miliard prodejem „emisních povolenek” jiným výrobcům aut, zaplatili jsme jí to my všichni
13.2.2024 | Petr Prokopec
Pokud se ptáte, proč jsou nová auta o tolik dražší, když jsou často v principu úplně stejná jako před dekádou, kdy stála klidně polovinu, toto je jeden z důvodů. Politická nařízení na obou stranách Atlantiku je uměle zdražují na úkor nevyžádaných elektromobilů. A ty peníze někdo inkasuje, zejména Tesla.
V loňském roce bylo po celém světě prodáno 9 493 040 elektrických aut, tedy o 30 procent víc než v tom předloňském. Na čistě bateriový pohon tak připadá 11 procent z celkových registrací. Hned polovina z nich nicméně připadá na pět automobilek, kdy číslem jedna je s 1 808 652 prodanými auty Tesla před čínským BYDem (1 570 388 ks), SAIC (748 159 ks), koncernem Volkswagen (742 703 ks) a skupinou Geely-Volvo (589 932 ks).
V době, kdy většina výrobců mluví o elektromobilitě s nadšením od rána do večera, daný výčet odhaluje trochu jiné skutečnosti. Ukazuje se totiž, že zájem o bateriový pohon není takový, jak se prorokovalo. Koneckonců třeba v takové Evropě hned dvě třetiny z veškerých registrací připadají na Francii, Německo, Nizozemí a Švédsko. Tedy země, které elektromobilitu vehementně podporovaly lokálním přerozdělováním, i jejich zdroje ale již vysychají.
Co se odehraje letos, je otázkou, zejména v Německu je ale patrné, že konec místních dotací trh s elektrickými vozy zásadně zasáhl. Viditelné přímé dotace ale v očích veřejnosti zastiňují mnohem větší a prakticky neviditelné čachry na pozadí, kterými jsou elektromobily nepřímo dotovány ještě před tím, než se dostanou na trh. Jde o jakýsi ekvivalent emisních povolenek známých z energetiky, kdy jsou automobilky na obou stranách Atlantiku nuceny dosahovat jistých průměrných emisí všech prodaných aut. A pokud to nesvedou, nemusí jen platit pokuty, mohou si také „koupit prodeje jiných značek”, které prodávají zbytečně mnoho elektromobilů s fiktivně nulovými emisemi CO2, čímž svůj průměr sníží též. Že takových prodejů má příliš v prvé řadě Tesla se svým čistě elektrickým portfoliem, nepřekvapí asi nikoho.
Celý ďábelský mechanismus tahající v podstatě peníze z kapes nás všech při koupi spalovacích aut, která jsou uměle zdražena o náklad související s oněmi pokutami či nákupem „emisních povolenek”, připomíná Business Insider. Tesla takto může své vozy zpeněžit vlastně hned dvakrát a dělá to s gustem. Dokonce se z toho pro ni stává stále lukrativnější činnost - jen loni totiž Tesla takto utržila 1,79 miliardy dolarů (cca 42 mld. Kč) a celkově si od roku 2009 nechala takto vyplatit 9 miliard dolarů (asi 211 mld. Kč). Víc než třetina z této sumy přitom připadá na poslední dva roky.
Celé to jen připomíná, jak kompletně vyfabrikovaná je současná nabídka elektrických aut, která přesto přes všechno pořád není dost atraktivní. Uvážíme-li, že žádný „velký technický třesk“, který by elektromobily posunul mezi konkurenceschopná řešení, není na obzoru, jsou před nám jen dva scénáře - buď politická reprezentace přijde k rozumu a svůj tlak na elektromobilitu přehodnotí. Anebo bude na stejnou strunu hrát až do hořkého konce, žádná třetí cesta snad ani není reálná.
Model Y se loni stal jedním z nejprodávanějších azt světa, na kontě má 1,23 milionu registrací. Celkově přitom značka prodala 1,81 milionu aut, její menší SUV se tak postaralo o většinu firemních příjmů, přímo i nepřímo. Foto: Tesla
Zdroj: Business Insider
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou včera 15:24
- Pole pro Aldeguera, 14. Salač včera 14:52
- PP v Moto3 patří Davidu Alonsovi včera 14:39
- První Pole Position pro Marca Marqueze s Ducati včera 11:36
- Místo Ruedy bude v Jerezu závodit Perez včera 10:00
Nejnovější články
- O bobra míň nebude. BMW řadu 4 nezařízne, chce lidi nechat dál si vybírat to, po čem touží
včera - Slovenské létající si naostro vyzkoušel slavný hudebník, dodávky prý začnou už příští rok
včera - Mercedes se kaje a říká, že už nebude lidem vnucovat elektromobily, nechá je si vybrat. Ale kde?
včera - Trápící se Rivian zkouší rozprášit sklady slevami. Zákazníkům konkurence nabízí 117 tisíc Kč, i když prodělává miliony na autě
včera - Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva