Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Teslu opustil její hlavní technik, reakce automobilky je komická
3.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Teslu v poslední době opouští jedno velké jméno za druhým a teď došlo i na jednoho z nejvýznamnějších lidí ve firmě, Douga Fielda původně z Applu. Firma má přesto i důvody slavit.
Tesla minulý týden podle všeho dokázala splnit jeden ze svých mnohokrát odložených cílů. Kalifornské automobilce se podle jejích vlastních slov podařilo vyrobit pět tisíc kusů Modelu 3 během jediného týdne, konkrétně se počítadlo zastavilo na 5 031 exemplářích. To je docela překvapivé - ještě před pár dny totiž zaměstnanci naznačovali, že zejména kvůli omezené kapacitě lakovny daný závazek nikdy nemůže být splněn. Přesto se tak stalo, i když je otázkou, jak se vše bude vyvíjet nadále - mnohé nové informace totiž zase tak pozitivní nejsou.
Jednak avízo Tesly nekoresponduje s celkovými počty vyrobených aut. Dle prohlášení automobilky bylo ve druhém letošním čtvrtletí vyrobeno 53 339 nových aut, tedy o 55 procent více než ve čtvrtletí prvním. „Vůbec poprvé produkce Modelu 3 (28 578 ks) překonala kombinovanou produkci Modelu S a X (24 761 ks) a navíc byla třikrát vyšší než v prvním kvartálu. Zdvojnásobila se také týdenní produkční kapacita, a to aniž bychom jakkoliv snížili kvalitu.“
Když si ale uvědomíme, že první čtvrtletí měla Tesla znovu podle svých vlastních slov zakončit výrobou 2 500 aut týdně a druhé 5 000 vozy týdně, pak by za 13 týdnů druhého kvartálu mělo být celkově vyrobeno více kusů než necelých 29 tisíc - a to i kdybychom brali v úvahu ono nižší číslo a odstávky výroby.
Zpochybňovat lze navíc i kvalitu, ujištěním automobilky navzdory. Jak totiž Tesla před pár dny uvedla, technici měli zjistit, že Model 3 drží pohromadě více svarných bodů, než je ve skutečnosti třeba. Proto byl jejich počet zredukován z 5 300 na pět tisíc. Daný krok přitom přichází skoro rok po spuštění linek a navíc ve chvíli, kdy je třeba co nejvíce navýšit produkci.
Právě kvůli splnění svého marketingového prohlášení ostatně Tesla spustila i novou montážní „stanovou“ linku GA4, kde měla vzniknout zhruba tisícovka z oné týdenní kvóty. Elon Musk se přitom dušuje, že kvalita těchto vozů je ještě vyšší než ze standardních linek, nicméně zaměstnanci o místě hovoří jako o provizorním s tím, že většina zde vzniklých aut musí na dodatečné opravy.
Co je ale pro firmu potenciálně nejbolavější, nečekaně ji opustil Doug Field, hlavní technik společnosti. Ten v květnu nastoupil na šestitýdenní dovolenou, během které si chtěl „odfrknout, dobít baterky a strávit nějaký čas se svou rodinou“. Nakonec se ale rozhodl, že do Fremontu se již nevrátí, což je po pětileté spolupráci jistě překvapivé.
Dá se ale předpokládat, že Fieldův odchod souvisí s poměry, jaké nyní v automobilce panují. Dělníci totiž zmiňují, že pracovní směny často trvají 10 až 12 hodin, a to šest dní v týdnu, jen aby byly naplněny Muskovy vize. Ve vypjatých chvílích navíc musí na linku zaskočit i manažeři a vedoucí směn, pročež vlastně neudiví, že někteří odchází.
Právě vysoká fluktuace zaměstnanců má dále přispívat ke špatné kvalitě vozů značky. Běžně totiž trénink dělníků trvá týdny, Tesla ovšem každého školí pouze tři dny, z toho jeden den virtuálně. Automobilka následně ještě přistupuje ke střídání pracovních pozic, aby lidé neupadli do stereotypu, což je sice chvályhodné, ale také nebezpečné.
Musk tedy v případě Tesly Model 3 skutečně sází na jednu jedinou kartu, a to na maximalizaci produkce, což má konečně přinést zisk. Ještě do konce prázdnin tak kvóta má vzrůst na 6 000 aut, stávající šílené pracovní tempo tak hodlá šéf automobilky ještě navýšit. Proto je pravděpodobné, že odchody zkušených zaměstnanců jen tak neustanou.
Tesla byla na odchod Fielda pochopitelně tázána a její reakce je poněkud hořce komická. Odchod šéftechnika potvrdila, podle mluvčího automobilky ale nešlo o hlavního technika firmy, ale jen hlavního automobilového technika. Existuje prý pouze jediný hlavní technik značky a tím je přece Elon Musk. Člověk by čekal, že u automobilky (ostatní aktivity Tesly jsou stále okrajovější) je hlavní automobilový technik i hlavním technikem, ale bůh je tu zkrátka jen jeden a z nějakého důvodu je nezbytné to všem dokola připomínat...


Doug Field v Tesle poněkud zestárl (fotka na koláži je z dob, kdy opouštěl Apple), teď z ní odchází - snad aby nezestárl ještě více
Takto vypadá montážní linka GA4, kde vzniká zhruba 20 procent produkce Tesly Model 3 a která výraznou měrou přispěla ke splnění cíle vyrábět 5 000 exemplářů tohoto vozu týdně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nejčtenější články
Nejnovější Nissan dostal jméno Micra asi omylem, jeho odpudivá otylost čiší už z prvních fotek
22.5.2025Majitel napravil největší nedostatek Tesly, přidal jí spalovací motor. Stálo ho to docela směšné peníze
22.5.2025Krásně modrá, dodnes skoro nejetá Škoda Octavia RS TFSI za míň jak 300 tisíc Kč je přehlíženou perlou mezi ojetinami
22.5.2025Mohutný požár v parkovacím domě na letišti JAX pohřbil přes 50 aut, způsobil kolaps budovy
22.5.2025Tohle je odpověď Evropy na nové levné americké auto, má tři kola a dál skoro nic
23.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva