Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Teslu opustil její hlavní technik, reakce automobilky je komická
3.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Teslu v poslední době opouští jedno velké jméno za druhým a teď došlo i na jednoho z nejvýznamnějších lidí ve firmě, Douga Fielda původně z Applu. Firma má přesto i důvody slavit.
Tesla minulý týden podle všeho dokázala splnit jeden ze svých mnohokrát odložených cílů. Kalifornské automobilce se podle jejích vlastních slov podařilo vyrobit pět tisíc kusů Modelu 3 během jediného týdne, konkrétně se počítadlo zastavilo na 5 031 exemplářích. To je docela překvapivé - ještě před pár dny totiž zaměstnanci naznačovali, že zejména kvůli omezené kapacitě lakovny daný závazek nikdy nemůže být splněn. Přesto se tak stalo, i když je otázkou, jak se vše bude vyvíjet nadále - mnohé nové informace totiž zase tak pozitivní nejsou.
Jednak avízo Tesly nekoresponduje s celkovými počty vyrobených aut. Dle prohlášení automobilky bylo ve druhém letošním čtvrtletí vyrobeno 53 339 nových aut, tedy o 55 procent více než ve čtvrtletí prvním. „Vůbec poprvé produkce Modelu 3 (28 578 ks) překonala kombinovanou produkci Modelu S a X (24 761 ks) a navíc byla třikrát vyšší než v prvním kvartálu. Zdvojnásobila se také týdenní produkční kapacita, a to aniž bychom jakkoliv snížili kvalitu.“
Když si ale uvědomíme, že první čtvrtletí měla Tesla znovu podle svých vlastních slov zakončit výrobou 2 500 aut týdně a druhé 5 000 vozy týdně, pak by za 13 týdnů druhého kvartálu mělo být celkově vyrobeno více kusů než necelých 29 tisíc - a to i kdybychom brali v úvahu ono nižší číslo a odstávky výroby.
Zpochybňovat lze navíc i kvalitu, ujištěním automobilky navzdory. Jak totiž Tesla před pár dny uvedla, technici měli zjistit, že Model 3 drží pohromadě více svarných bodů, než je ve skutečnosti třeba. Proto byl jejich počet zredukován z 5 300 na pět tisíc. Daný krok přitom přichází skoro rok po spuštění linek a navíc ve chvíli, kdy je třeba co nejvíce navýšit produkci.
Právě kvůli splnění svého marketingového prohlášení ostatně Tesla spustila i novou montážní „stanovou“ linku GA4, kde měla vzniknout zhruba tisícovka z oné týdenní kvóty. Elon Musk se přitom dušuje, že kvalita těchto vozů je ještě vyšší než ze standardních linek, nicméně zaměstnanci o místě hovoří jako o provizorním s tím, že většina zde vzniklých aut musí na dodatečné opravy.
Co je ale pro firmu potenciálně nejbolavější, nečekaně ji opustil Doug Field, hlavní technik společnosti. Ten v květnu nastoupil na šestitýdenní dovolenou, během které si chtěl „odfrknout, dobít baterky a strávit nějaký čas se svou rodinou“. Nakonec se ale rozhodl, že do Fremontu se již nevrátí, což je po pětileté spolupráci jistě překvapivé.
Dá se ale předpokládat, že Fieldův odchod souvisí s poměry, jaké nyní v automobilce panují. Dělníci totiž zmiňují, že pracovní směny často trvají 10 až 12 hodin, a to šest dní v týdnu, jen aby byly naplněny Muskovy vize. Ve vypjatých chvílích navíc musí na linku zaskočit i manažeři a vedoucí směn, pročež vlastně neudiví, že někteří odchází.
Právě vysoká fluktuace zaměstnanců má dále přispívat ke špatné kvalitě vozů značky. Běžně totiž trénink dělníků trvá týdny, Tesla ovšem každého školí pouze tři dny, z toho jeden den virtuálně. Automobilka následně ještě přistupuje ke střídání pracovních pozic, aby lidé neupadli do stereotypu, což je sice chvályhodné, ale také nebezpečné.
Musk tedy v případě Tesly Model 3 skutečně sází na jednu jedinou kartu, a to na maximalizaci produkce, což má konečně přinést zisk. Ještě do konce prázdnin tak kvóta má vzrůst na 6 000 aut, stávající šílené pracovní tempo tak hodlá šéf automobilky ještě navýšit. Proto je pravděpodobné, že odchody zkušených zaměstnanců jen tak neustanou.
Tesla byla na odchod Fielda pochopitelně tázána a její reakce je poněkud hořce komická. Odchod šéftechnika potvrdila, podle mluvčího automobilky ale nešlo o hlavního technika firmy, ale jen hlavního automobilového technika. Existuje prý pouze jediný hlavní technik značky a tím je přece Elon Musk. Člověk by čekal, že u automobilky (ostatní aktivity Tesly jsou stále okrajovější) je hlavní automobilový technik i hlavním technikem, ale bůh je tu zkrátka jen jeden a z nějakého důvodu je nezbytné to všem dokola připomínat...


Doug Field v Tesle poněkud zestárl (fotka na koláži je z dob, kdy opouštěl Apple), teď z ní odchází - snad aby nezestárl ještě více


Takto vypadá montážní linka GA4, kde vzniká zhruba 20 procent produkce Tesly Model 3 a která výraznou měrou přispěla ke splnění cíle vyrábět 5 000 exemplářů tohoto vozu týdně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Audi poprvé ukázalo svůj monopost F1 pro příští rok. Tedy vlastně jen barvy, tedy vlastně vůbec nic
13.11.2025
Toyota znovu změnila svůj názor na elektromobily, varuje před tím, co přijde příští rok
13.11.2025
Lamborghini nechtěně potvrdilo, že hybridní technika jeho posledních novinek je vážně jen zbytečná přítěž
13.11.2025
Šéf Fordu říká, že zůstal v šoku poté, co jeho firma nakoupila čínské elektromobily a rozebrala je na díly
14.11.2025
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
