Test ukázal, jaký vliv na dojezd elektrického Hyundai má pokles teploty o 16 stupňů

Počasí mělo na spotřebu aut vliv vždy, nikdy ale nešlo o nic dramatického. A pokud se spotřeba změnila výrazněji, mohla trápit leda peněženku, ne použitelnost. U elektromobilů je evidentně všechno jinak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Test ukázal, jaký vliv na dojezd elektrického Hyundai má pokles teploty o 16 stupňů

26.2.2022 | Petr Prokopec

Test ukázal, jaký vliv na dojezd elektrického Hyundai má pokles teploty o 16 stupňů

/

Foto: Hyundai

Počasí mělo na spotřebu aut vliv vždy, nikdy ale nešlo o nic dramatického. A pokud se spotřeba změnila výrazněji, mohla trápit leda peněženku, ne použitelnost. U elektromobilů je evidentně všechno jinak.

V posledních týdnech jsme se už několikrát věnovali tomu, jaký vliv má počasí na dojezd elektromobilů. Důvod je prostý - elektrická auta se více rozšířila teprve v posledních letech a letos prožíváme jednu z prvních zim, při níž je možné srovnávat aktuální akceschopnost těchto aut s tou, které byly elektromobily s to v létě. Zima totiž elektrickým autům nesvědčí už kvůli nutnosti využívat elektřinu pro vytápění interiéru, navíc musí „temperovat” baterie. A na jejich použitelnost tak má mnohem větší vliv než v případě konvenčních aut.

Nejbedlivěji toto téma sledují v Nizozemsku, tedy v zemi, kterou lze vnímat jako jeden z elektrických rájů. Za tímto stavem ovšem nestojí primárně přirozený zájem, nýbrž dotace a další motivace ze strany státu, který se zároveň rozhodl spalovací vozy zatížit mnoha dodatečnými daněmi a poplatky. Ve finále se tak mnoha tamním motoristům (aktuálně jde asi o 10 % kupujících) ani nedivíme, že se rozhodli kráčet bateriovou cestou. Stejně tak se ale nedivíme jejich překvapení, že v podobě těchto vozů nedostávají vždy to, co na základě papírových údajů očekávali.

Na vině je právě zima, která dojezd těchto aut ovlivňuje v nezvyklé míře. Dokládají to i opakované testy dojezdu Hyundai Kona Electric, které disponuje bateriemi o kapacitě 39 nebo 64 kilowatthodin. Nizozemci si vzali několikrát do parády lépe lépe vybavené provedení, které by mělo ujet na jedno nabití 484 kilometrů. A realita nemusí být o tolik horší.

Při prvním letním testu auta dokázali z auta dostat až 440 km dojezdu, to ovšem teplota činila ideálních 21° C, při níž není nutné ani pouštět klimatizaci, ani topit. Přesto jde o slušný výsledek, s klesající teplotou se ale akční rádius vozu razantně mění. Jakmile teplota spadla na 5° C, rázem při běžné jízdě s trochou dálničního provozu klesl dojezd až 345 km. Bavíme se tedy o rozdílu 95 km a skoro 22 % jen kvůli teplotě, pořád při předpisové jízdě bez jakýchkoli dynamických ambicí. Výsledky dalších testů se pohybovaly v tomto rozmezí.

Z toho Nizozemci usuzují obvyklý na akční rádius mezi 345 a 440 km, ovšem u nich. Pokud by došlo na nižší teploty, dojezd by šel jistě ještě níž. Potvrzují to čtenáři nizozemského Auto Weeku, také podle nich Kona při pádu teplot směrem k nule pozbývá nemalé části svého skutečného dojezdu. Ten z jejich zkušeností v zimě klesá dokonce až ke třem stovkám kilometrů, zatímco v létě se pohybuje okolo čtyřstovky. Vážně se tedy někdo diví malému přirozenému zájmu a rozčarování některých z dlouhodobého používání? My nikoli.


Test ukázal, jaký vliv na dojezd elektrického Hyundai má pokles teploty o 16 stupňů - 1 - Hyundai Kona Electric 2021 facelift nove foto 01Test ukázal, jaký vliv na dojezd elektrického Hyundai má pokles teploty o 16 stupňů - 2 - Hyundai Kona Electric 2021 facelift nove foto 02Test ukázal, jaký vliv na dojezd elektrického Hyundai má pokles teploty o 16 stupňů - 3 - Hyundai Kona Electric 2021 facelift nove foto 03
Hyundai Kona Electric má zvládnout ujet až 484 km na jedno nabití a v praxi se mu dokáže i na 90 % přiblížit. Ale jen za ideálních teplotních podmínek, stačí ochlazení na 5° C a přes 20 procent dojezdu dostupného v 21° je fuč. Foto: Hyundai

Zdroj: Auto Week

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše