Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl
24.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Než se Saab coby automobilová značka odebral na věčnost, prodával chvíli nový model 9-5. Vznikl i v této verzi, o jejíž existenci sotvakdo věděl, teď si ji můžete koupit.
Automobilka Saab se v posledních dekádách potácela na hraně propasti. Její cesta do pekel začala v pro nás revolučních časech, kdy se švédský výrobce aut oddělil od mateřské firmy a spadl nejprve částečně, později i zcela do područí amerického koncernu General Motors. Ten jako by nevěděl, co si se severskou automobilkou počít a když se začala v prvé řadě zabývat znovuvynalézáním techniky Opelu či jiných odnoží GM, zamířila postupně ke dnu.
Faktický konec nastal v roce 2009, když GM zkusil Saab prodat. Firmy se ujal malý nizozemský Spyker, kterému rychle došly peníze na cokoli a přišel snad od začátku nevyhnutelný krach. Zbytky firmy později spadly do rukou čínskému konglomerátu NEVS (National Electric Vehicle Sweden), který ale nezískal licenci na znak Saabu. Takže i když NEVS dnes nějaká auta vyrábí, Saaby už to alespoň formálně nejsou.
Dnes se ale vrátíme dále do minulosti - do doby, kdy už během vlády Spykeru přišla na trh nová vlajková loď s tradičním názvem 9-5. Sedan vyšší střední třídy byl vyprojektován ještě pod vedením General Motors a i když z něj byl cítit Opel Insignia, nezajímavé auto to nebylo. V tehdy nové 9-5 se podařilo skloubit typicky odvážné řešení tvarů a vnitřního uspořádání, přijít s pár zajímavými nápady a zejména slušnými čtyřválcovými turbomotory. Vůz byl přijat obecně pozitivně, k úspěchu to ale nevedlo.
Zákazníci si stihli zakoupit jen 11 280 exemplářů sedanu. Jako bonus vzniklo provedení kombi, které nikdy nebylo standardní cestou prodáno, až po krachu automobilky se 22 z 27 existujících prototypů rozprodalo v aukci do různých koutů světa. Některé z 27 přeživších se do konce objevily i v České republice, což ze chápat jako hodně velkou vzácnost. Jenže skutečně nejvzácnější Saab 9-5 vám ukážeme teprve dnes.
Jedná se o model 9-5 s jedinečným šestiválcovým vznětovým motorem o výkonu cca 250 koní a 550 Nm. Původ pohonné jednotky není zcela jasný, proto není možné přesně zjistit její parametry. Dieselová 9-5 se prodávala, ale maximálně se dvoulitrovým čtyřválcem pod kapotou, šestiválec se v nabídce nikdy neobjevil a o jeho vývoji si jen špitali vrabci po střechách.
Zjevně ne marně. Dle dnes známých informací byl naftový šestiválec vyvinut ve spolupráci s italskou společností VM Motori. Nebyl daleko od sériového nasazení, měl zamířit do Cadillacu CT a naftového Opelu Insignia OPC. Vše ale zmařily ekonomické problémy GM a následná úsporná opatření.
Prototypy naftové 9-5 s motorem V6 ovšem očividně vznikly a tento vůz se zdá být zcela hotový. Jak se k němu dostal jeho aktuální majitel, netušíme, ale exemplář s datem první registrace 2010 a šedým lakem nabízí za cenu 32 999 Eur (852 tisíc korun českých). Saab 9-5 2,9 TID6 jedinečný svým o motorem objemu najezdil 81 811 kilometrů, takže jej nikdo „nesušil” v garáži. Ve svém okolí jsme nenašli nikoho, kdo by alespoň tušil, že takové auto vzniklo a dostalo se do rukou obyčejného smrtelníka. S ohledem na raritnost vozu je požadovaná cena vlastně docela nízká - časem by se tato 9-5 mohla stát jednou z velmi ceněných vzpomínek na poslední dny automobilky Saab...

















Švédsky unikát mohlo kdysi rozvířit fádní nabídku sedanů vyšší střední třídy. Nestalo se to, raritní stroj s naftovým šestiválcem ale aspoň dnes víří nabídku fádních ojetin...
Zdroj: Auto Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
To pravé nadělení? Tři moderní auta s motory V12 si to rozdala ve sprintu, jejich symfonie nejlíp zní bez turba
dnes
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
26.12.2025
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Nejnovější články
Poslední pořádný VW Golf s motorem V6 je k mání jako dodnes nejeté auto po 1. majiteli, je to poklad na kolech
před 8 hodinami
Nakonec existuje elektrické auto, které se stalo dobrou investicí. Stačilo, aby šlo o totální propadák, který si koupilo 9 lidí
před 10 hodinami
Renault chtěl rozptýlit obavy z elektromobilů rekordním dojezdem své novinky, ukázal tím ale jen jejich marnost
před 11 hodinami
Honda jako by chtěla podělat úplně všechno, proti vlastním zákazníkům jde i svými omezovači rychlosti
dnes
Ani nejrychlejší Porsche všech dob nedokáže odolat brutální ztrátě hodnoty, pokud je elektrické
dnes
Živá témata na fóru
- Přituhuje 12.28. 21:54 - bojler
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.28. 20:02 - Eda
- BMW Divize 12.28. 19:04 - Stepan
- MG Cyberster 12.28. 16:41 - lukasak12
- Rychlodotazy 12.28. 14:11 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 12.26. 19:08 - Truck Daškam
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
