Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle zbylo z Marussie: tak končí sny o výrobě superaut
21.6.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Mělo to být ruské Ferrari, po úpadku firmy v loňském roce je ale dnes z jejích bývalých výrobních prostor jen ruina.
V posledních letech více než kdy jindy slýcháme o zcela neznámých firmách, které se s z ničeho nic chtějí zapojit mezi výrobce nejlepších sportovních aut světa. Některé i uspějí, však je tu Pagani, které postavilo rychlejší auto než LaFerrari a i s pár stovkami prodaných vozů na kontě se nyní může stěhovat do nové továrny. Je to ale spíše výjimka potvrzující docela jiné pravidlo - podobné neznámé značky obvykle zazáří velkými plány, občas i postaví skutečný skvost, pak ale zamíří do propadliště dějin.
Tento scénář se bohužel otiskl i do osudu ruské firmy Marussia. Postavila nemalé množství sportovních aut, účastnila se i závodů Formule 1, plány ale měla ještě větší. Chystala auto pro prezidenta i vlastní BMW X5, dnes už ale víme, jak to celé dopadlo - firma loni skončila, zaměstnanci se rozprchli a zbytky jejího formulového týmu byly rozprodány v aukci. A je smutnou ironií osudu, že podobně to o něco později dopadlo i s jezdcem jejího týmu F1, Julesem Bianchim.
Vypadalo to přitom nadějně. Marussia byla v roce 2007 založena závodním pilotem Nikolajem Foměnkovem. Ten s pomocí investora Andreje Čeglakova vyvinul dva prototypy sportovních vozů B1 a B2. Oba byly postaveny na stejných šasí s totožnými motory a další technikou, ale odlišným designem. Byly to první ruské supersporty v pravém slova smyslu a říkat si tak mohly právem - při rozměrech 4 635 x 2 680 x 1 100 mm, hmotnosti pouze 1 100 kg a motorech buď 3,5 V6 domácí výroby s výkonem až 268 kW (360 koní) nebo 2,6 V6 turbo od Cosworthu s až 313 kW (450 koní) dokázaly akcelerovat na stovku již za 3,8 sekundy a dosáhnout rychlosti „přes 250 km/h”. Poháněná kola byla pochopitelně zadní, motor uprostřed, převodovka automatická.
Že se ve firmě skrývalo nějaké technické know-how dosvědčuje i její účast ve Formuli 1, třebaže ne nějak zvlášť úspěšná. Do seriálu vstoupila v roce 2010 koupí bývalého týmu Virgin Racing a opustila jej až po svém úpadku v loňském roce, kdy zjevně ztrátovou firmu přestal podporovat hlavní akcionář Andrej Čeglakov. Na trhu vysloveně neúspěšná nebyla, i když se nám oficiální informace o počtu prodaných aut zdají být přehnané - modelu B1 se mělo prodat téměř 3 000 kusů, B2 okolo 500 exemplářů, to vše při ceně kolem 5 milionů Kč v případě každého z nich.
Z fotografií na každý pád vidíme, že firma opravdu fungovala a aut nevyráběla málo a ať už byly prodeje takové nebo jiné, firmě to bohužel na přežití nestačilo. A zbylo z ní to, co vidíte na přiložených fotkách. Nemusíme milovat Rusko a nemusíme milovat Marussii, přesto je pohled na podobné konce automobilek pro nadšence do všeho na čtyřech kolech vždy smutnou podívanou. Tohle je automobilový bankrot v praxi, bohužel...















Takhle dopadl sen Marussie o ruském Ferrari. Vidíme už jen rozestavěné zbytky modelů B1 a B2 ponechané na pospas osudu v rozebrané továrně firmy
Takhle to v továrně Marussie vypadalo krátce po jejím úpadku
Část nedokončených aut byla zachráněna, přežívají ale ve vskutku podivných podmínkách
Nemusí se to zdát, ale továrna Marussie auta vyráběla. A opravdu jich nebylo málo
Marussie B1 a B2 měly být velká věc...
...stejně jako účast týmu ve Formuli 1.
I z toho ale zbylo jen torzo, které se rozprodalo v aukci. Pojhled Pohled na jeho zbytky je veselejší jen o málo...
Zdroj: Warnet
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- V Misanu zemřel traťový komisař včera 22:18
- Toprakův misanský hattrick včera 16:10
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný včera 15:55
- Po chybě a pádu Manziho vyhrál Can Öncü, 17. Vostatek včera 13:30
- Toprak vyhrál Sprint Superpole, Bulega crash včera 11:17
Nejčtenější články
VW to vymyslel. Svým elektromobilům přestane dávat bezduchá jména a lidé je začnou kupovat!
18.5.2025Tohle je přinejmenším nález dekády. Nikdy pořádně nevyužitá osina v zadnici Enza Ferrariho byla nalezena po 43 letech schovávání
18.5.2025I propadák může být držák, majitel s ním najel 1,6 milionu km. Tachometr je jednou z mála věcí, které kvůli tomu přestaly fungovat
18.5.2025Ferrari uspořádalo výlet pro majitele legendární F50, v hrstce aut se mu sešly stroje za víc než 3 miliardy
18.5.2025Max Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.15. 18:41 - řidičBOB
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1