Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto je Mercedes SL Nicolaa Ceausesca, měl v něm přímé spojení na tajnou službu
23.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Toto SL má pořád původní pneu, které používal i rumunský diktátor. Má málo najeto a prošel servisem u specialisty. V nepořádku je tu jen první majitel.
Nicolae Ceaușescu vládl Rumunsku pevnou rukou přes 30 let. I když byl formálně zvoleným prezidentem, byl považován za diktátora a jeho režim byl vnímán jako nejvíce stalinistický ze všech zemí východního bloku. Svou moc upevňoval pomocí praktik, které jsou označovány za brutální i optikou situace v tehdejších komunistických zemích. A žádných krásných časů se Rumuni v této době nedočkali - když se Ceaușescu na začátku 80tých let pokusil splatit zahraniční dluh své země, přivedl ji na pokraj bídy.
Mnozí z vás si jistě vzpomenou, co všechno bylo za problém sehnat za komunismu v tehdejším Československu. A v Rumunsku to bylo ještě horší. Rumuni se zkrátka neměli dobře, ale jak už to v rádoby rovnostářských režimech bývá, některým špatně nebylo. Jedním z takových byl sám Ceaușescu, který bez ohledu na okolní realitu shromažďoval spoustu různých věcí. Vlastní palác, který je dodnes jednou z největších budov na světě, je jen jednou z nich; také měl v oblibě auta. A v jeho sbírce byl i tento Mercedes 350 SL.
Pochází z roku 1973 a v Ceaușescově vlastnictví byl až do jeho neslavné smrti na Vánoce roku 1989. Poté zůstal ve vlastnictví rumunského státu, který jej až v roce 1999 prodal v aukci pořádané tehdejší vládou spolu se spoustou dalších movitých věcí z diktátorova dědictví. Tehdy měl na tachometru pouhých 4 038 km - možná Ceaușescu neměl tolik možností se všemi svými vozy jezdit a možná se jen nechtěl producírovat na veřejnosti v autě, o kterém se drtivé většině Rumunů ani nezdálo.
Po zhruba osmi letech opět změnil majitele a tehdy bylo na tachometru údajně číslo 17 439 km, stejně jako dnes. Od roku 2007 prý vůbec nejezdil. Měl k tomu předpoklady, prošel důkladnou opravou s použitím originálních dílů u specialisty na staré Mercedesy. Snad jen původní pneumatiky z roku 1973 by mohly být pro pravidelnou jízdu trochu problémem, dá se ale pochopit, že jako memento na Ceaușescovy časy jsou cenné.
Že před námi nestojí úplně obyčejný Mercedes SL, připomínají dvě věci. Jednak to je rádio Becker Mexico ve středové konzoli, ale to by si koneckonců mohl do vozu koupit každý. Hlavní připomínkou, že první majitel nebyl „obyčejný” sběratel aut, je vysílačka v přihrádce před spolujezdcem. Údajně ji tam pro potřeby Ceaușesca nainstalovala rumunská tajná policie Securitate, aby mohl být i z tohoto vozu v kontaktu s vykonavateli své moci.
K vozu patří certifikát rumunské vlády, původní registrační dokumenty a dokonce i faktury za zmíněné dodatečné vybavení. Zmínit se o něm můžeme proto, že minulý víkend byl znovu prodán v aukci pořádané domem Bonhams. Nový majitel, který si přál zůstat v anonymitě, za něj zaplatil 49 450 Eur, tedy něco přes 1,3 milionu korun. Ironií osudu je, že tyto peníze mají jít na dobročinné účely, konkrétně na nezaopatřené rumunské děti. Tak nakonec Ceaușescu pomůže i potřebným, jen zjevně ne z vlastní vůle...



















Tímhle Mercedesem původně jezdil Ceausescu, najel asi 4 tisíce km
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 8 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před hodinou
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 3 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 4 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 6 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.05. 16:14 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 16:12 - bojler
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
