Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo

Klasický volič automatu nikoho neurazí, ale také nikoho nenadchne. Výrobci aut ale nadchnout chtějí, a tak vymýšlejí vymyšlené, ke své vlastní škodě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo

11.1.2017 | Marek Bednář | 20 příspěvků

Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Klasický volič automatu nikoho neurazí, ale také nikoho nenadchne. Výrobci aut ale nadchnout chtějí, a tak vymýšlejí vymyšlené, ke své vlastní škodě.

Koncern FCA vloni čelil kritice za zbytečně komplikovaný a neintuitivní volič automatu v Jeepu Grand Cherokee a dalších modelech. Nápad, že se bude volič vždycky vracet zpátky do původní polohy, měl i jednu slavnou oběť. Tentokrát to je General Motors, které hledá komplikované řešení neexistujícího problému.

Říká mu „Electronic Precision Shift” a montuje ho do GMC Terrain, luxusnější verze crossoveru Chevrolet Equinox. Je to v podstatě volič automatické převodovky, rozdělený do tří tlačítek a dvou táhel. Nebezpečné jako v případě kritizovaného voliče FCA to asi není, ale nesmyslné a uživatelsky nepřívětivé to je v každém případě.

Jsou značky, u nichž se převodovka ovládá tlačítky, zmiňme zejména Lincoln nebo Aston Martin; tlačítka k ovládání převodovky obecně nejsou novinkou. Jenže tady tlačítky volíte jen P, N a L, tedy Park, Neutral a Low. R a D, Reverse a Drive, jsou táhla, za která musíte potáhnout k sobě, stejně jako když chcete „zatáhnout” elektronickou ruční brzdu. A tlačítko L u sebe navíc má další dvě malá tlačítka se symboly + a -, kterými řadíte kvalty manuálně - skutečně.

To stále není všechno. Tahle tlačítka jsou, jak se můžete přesvědčit na fotografiích níže, umístěna dole u odkládacího prostoru. Ne že by nějak trčela ven, zmáčknout je nechtěně asi nebude na denním pořádku, ale že by byla na očích, se opravdu říct nedá. Navíc, proč jsou tlačítka k manuální volbě rychlostních stupňů takhle malá a takhle špatně přístupná? Pádla pod volanty na fotkách nevidíme.

Pokud vám už teď v hlavě rezonuje jedno velké „Proboha, proč?”, ještě to trochu „vylepšíme”. Zmíněný Chevrolet Equinox, dvojče Terrainu, má na středovém tunelu normální volič automatu, normální páku, kterou přesouváte z jedné pozice do druhé a podle toho se auto chová.

Úzkostlivé držení se mantry „co není rozbité, nespravuj” sice znamená omezení inovací, ale zrovna volič automatu inovovat opravdu nepotřeboval. Místo „Electronic Precision Shift”, nás v tomto případě napadá „Electronic Precision Stupidity”. Nebo možná i „Shift” bez toho „f”...


Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 1 - gmc terrain electronic precision shift 07Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 2 - gmc terrain electronic precision shift 07a
Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 3 - gmc terrain electronic precision shift 09Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 4 - gmc terrain electronic precision shift 09a
Electronic Precision Shift je na první pohled hloupost

Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 5 - gmc terrain electronic precision shift 01Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 6 - gmc terrain electronic precision shift 02Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 7 - gmc terrain electronic precision shift 03Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 8 - gmc terrain electronic precision shift 04Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 9 - gmc terrain electronic precision shift 05Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 10 - gmc terrain electronic precision shift 06Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 11 - gmc terrain electronic precision shift 07Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 12 - gmc terrain electronic precision shift 09Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 13 - gmc terrain electronic precision shift 11
GMC Terrain 2018 je lepší Chevy Equinox, odlišení zrovna voličem automatu je zvláštní nápad

Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 14 - chevrolet equinox 2018 01Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 15 - chevrolet equinox 2018 02Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 16 - chevrolet equinox 2018 03Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 17 - chevrolet equinox 2018 04Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 18 - chevrolet equinox 2018 05Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo - 19 - chevrolet equinox 2018 06
Equinox má normální volič. Maximálně tu hůř dosáhnete na kelímek s kávou...

Zdroj: Motor1.com, AutoEvolution

Marek Bednář

Diskuze 20 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.