Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
U Shellu šlo koupit benzin za 4,40 Kč za litr, trvalo několik hodin, než si toho šéfové všimli
13.6.2022 | Petr Miler
Lidé se zachovali trochu jako hyeny, ale divte se, když je někdo už měsíce „sdírá” extrémními cenami benzinu a nafty. Vybrali si to ale na těch nepravých, koncový prodejce má ze zaplacené sumy drobné.
Rekordní ceny benzinu a nafty nás trápí už několik měsíců, bezprecedentně vysoké jsou prakticky od vypuknutí konfliktu na Ukrajině. Kdo za to může? Putin? Bylo by snadné věc takto uzavřít, realita je ale bohužel mnohem složitější. Jediným skutečným viníkem jsou politici jiných zemí, kteří začali proti Rusku bojovat v prvé řadě ekonomickými sankcemi. A nebyli schopni domyslet jejich dopad.
Snadno se to takto řekne, ale nepotřebujete mít nijak zvlášť hluboké povědomí o fungování tržních mechanismů, abyste pochopili, co takto nastavená omezení způsobí. Sankce proti Rusku by kýženým způsobem fungovaly, pokud by je za své přijali všichni, ale bylo od začátku nereálné. Rusko není Pobřeží slonoviny a má své významné spojence, kteří jej přes palubu nehodí.
V takovém případě znamená odříznutí Rusů jen omezení nabídky ropy, což za nezměněné poptávky povede k růstu jejich cen na světových trzích. A to je něco, co současně pomáhá Rusku (protože i kdyby nebylo s to je prodávat za tyto ceny „jinam”, pořád budou výše než obvykle) a poškozuje nás ve prospěch těžařů, které nemáme důvod dále podporovat. A obejít tento efekt nejde, v Evropě rozhodně ne - i v některých zemích populární cenové stropy nakonec zaplatí všichni.
Řešením by byl pravý opak, tedy zaplavení trhu ropou a snížení její ceny. To by pak Rusko mělo problém. Chtělo by to ale politickou odvahu a volbu menšího zla typu zrušení sankcí proti Venezuele, Íránu a podobným zemím, i kdyby mělo být dočasné. Nakonec by se mohl dostavit i žádoucí kolaterální efekt - třeba by dotyčné země zjistily, že být se zbytkem světa zadobře je nakonec fajn také pro ně. Nic takového se ale nestalo a nejspíše ani nestane, budeme tedy „týrat” Rusko (jeho) rekordním přebytkem obchodní bilance, to je „geniální”.
Útěchu je tedy třeba hledat jinde a Kaliforňané ji koncem minulého týdne našli u čerpací stanice Shellu v Rancho Cordova. Kalifornie je dnes něco jako EU, takže tam mají kvůli lokálnímu zdanění podobně drahý benzin jako u nás, někde dokonce i dražší - ceny stoupají až k 10 dolarům za galon, tedy za hranici 60 Kč/litr. Rancho Cordova není velkoměsto, a tak tam palivo běžně stojí okolo 7 dolarů za galon (necelých 44 Kč/litr), minulý týden jej ale šlo koupit za 0,699 USD/l. Tedy pouhé 4,40 Kč za litr.
Na video to zaznamenal jeden z místních, který si nejprve myslel, že stojan ukazuje nesmysl a za plnou zaplatí stejně 140 dolarů. Nakonec ale zaplatil jen 14 a obvolal rodinu, známé, vše zveřejnil na sociálních sítích... To se nám nelíbí, sami bychom po natankování někoho upozornili, že cena je zjevně chybná a doufali, že za dobrý tip dostaneme slevu aspoň my, parazitovat na omylu jiných zavání hyenismem. Ale tak to dopadlo a u benzinky se tři hodiny tvořily fronty, než šéfové pochopili, že něco je špatně a cenu zvedli na obvyklou úroveň.
Vše pochopitelně vzniklo jen omylem, překlepem, benzin měl stát 6,99 dolaru za galon, ne 0,699. Provozovatele čerpačky trochu litujeme, neboť jeho marže bude podobně minimální bez ohledu na to, zda prodává benzin za dolar nebo sedm. A sám bude muset za nakoupený benzin zaplatit Shellu plnou cenu. Takto ale lidé na věc nehledí, berou to spíše jako revanš za měsíce trápení vysokými cenami. Chápeme, jak jsme ale popsali výše, chyba se stala někde úplně jinde a na posledním stupni prodejního řetězce ji odčinit nelze.

Shell běžně benzin za 4 koruny za litr opravdu neprodává, z jedné čerpačky v Kalifornii k tomu ale došlo, omylem. Lidé se pořádně napakovali, než vedení asi za tři hodiny přišlo na to, že cena není taková, jaká by měla být. Ilustrační foto: Shell Media Library
Zdroj: Newsweek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva