Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Únik metanu ze skladu ukazuje absurditu obřího tlaku na emise CO2 u aut
29.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tlak na nižší emise automobilů je až komický ve srovnání s tím, kolik se dostane do atmosféry skleníkových plynů do atmosféry při jediné nehodě.
Únik metanu z podzemního skladovacího zařízení v Kalifornii je pohromou zejména proto, že do ovzduší uniká ohromné množství skleníkového plynu násobně silnějšího než CO2. Z hlediska negativních důsledků je metan je jako skleníkový plyn 29x „efektivnější” než CO2, takže odhadovaný únik (a je to ten nejoptimističtější odhad, žádný jiný) 216 tisíc tun metanu - 1 200 tun denně po dobu cca 6 měsíců - je co do skleníkového efektu ekvivalentem 6,2 milionu emitovaných tun CO2.
Můžeme to srovnat s automobily, které jsou pod ohromným tlakem na snižování emisí CO2 ze strany národních a nadnárodních vlád a „nevládních” organizací. V Evropě se mají korporátní emise snížit mezi léty 2015 a 2020 o 35 gramů na kilometr, ze 130 na 95 g/km. Že to bude snížení papírové, nikoliv reálné, asi netřeba příliš zdůrazňovat, a to ať už budeme v té době používat cyklus měření NEDC, nebo WLTP.
Aby oněch 6,2 milionu tun CO2 bylo zbaveno ovzduší emisními regulacemi u aut, bude to znamenat 177 142 857 142 ujetých kilometrů s auty s takto sníženými emisemi - ano, 177,1 miliardy. Jinými slovy, kdyby se podařilo zabránit této nehodě, efekt na kvalitu ovzduší by byl stejný, jako kdyby díky tlaku EU nebylo vyvinuto, vyrobeno a prodáno 17,7 milionu aut s takto sníženými emisemi, z nichž by každé v roce 2020 ujelo 10 tisíc kilometrů.
Jak víme ze statistik, za rok 2015 se prodalo asi 13,7 milionu aut, o nějakých 9,3 % víc než v předcházejícím roce. Možná jich bude v roce 2020 18 milionů, možná 15, možná ještě méně, to je celkem jedno. Chceme poukázat na to, že pouhou jednu nehodu ve skladu s eliminuje co do emisí skleníkových plynů roční ježdění skoro 18 milionů aut, která budou muset nahradit jiných 18 milionů aut se současnou spotřebou paliva resp. emisemi CO2. A to rozhodně nejsou žádní zabijáci. Nezdá se v tomto kontextu být tak enormní snaha řešit emise skleníkových plynů zrovna u aut poněkud přehnaná?
Je navíc potřeba poznamenat, že nejen emise z výfuku jsou s auty svázány. Máme tu vývoj, investice, výrobu a v neposlední řadě zmařený potenciál starších (v tomto případě jen a pouze současných) aut, kdy se někdo rozhodne se zbavit ještě v pořádku funkčního auta, aby si koupil nové, papírově ekologičtější. V menším měřítku můžeme hovořit i o větším zadlužování společnosti, protože málokdo má na nové auto statisíce uložené pod polštářem.
Samozřejmě tu je jeden významný rozdíl, a to, že onen únik plynu je nehoda, kterou nikdo - pravděpodobně - nepředvídal a nemohl jí - opět, pravděpodobně - zabránit. Naopak u aut víme, že v nich lidé budou jezdit a že tyto emise budou vznikat. Přesto však ohromný tlak na papírové snižování emisí CO2 u aut působí komicky ve srovnání s tím, jak snadno můžou být veškeré tyto snahy v globálním měřítku k ničemu, nastane-li takovýto únik metanu. Jeden. Jediný...

Infografika je zjednodušující, ale ideu poskytne
Skutečný únik metanu pouhým okem není vidět, tohle je on na speciální kameře
Zdroj: Los Angeles Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025Řidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nejnovější články
Obří loď převážející přes 3 tisíce aut, kterou nejspíš zapálila ta elektrická, konečně dohořela. Šla ke dnu
před 2 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
včeraPrvní majitel dodnes zachoval nejvíc žádoucí verzi legendárního Ferrari F40 ve stavu nového auta, trhne na tom desítky milionů
včeraS novými auty je stále víc problémů, varují Němci, podle tamního profesora je defektů dvaapůlkrát víc než u starších vozů
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva