Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V Maďarsku dramaticky vzplála zánovní elektrická Kia, poukázala na další rizika bateriových aut
22.2.2022 | Petr Prokopec
Elektromobily jsou sice už díky svému menšímu stáří k požárům méně náchylné než spalovací auta či hybridy, pokud se ale plameny objeví, stojí to za to. Požáry jsou velmi intenzivní a jejich hašení mimořádně náročné.
Z nedávné analýzy dat pojišťoven vyšlo najevo, že riziko požáru u elektromobilů je dnes podstatně nižší než u spalovacích či hybridních aut. Je to dáno mimo jiné tím, že průměrné stáří elektrických aut je podobně podstatně nižší a některé pojišťovny očekávají, že bateriová auta budou hořet se stejnou četností. Ať už to ale bude jakkoli, ani dnes to není tak, že riziko neexistuje. Navíc platí, že u spalovacích aut navzdory hollywoodským filmům postupuje dílo zkázy relativně pomalým tempem i proto, že palivová nádrž je skutečně velmi dobře ochráněna a nějakou chvíli trvá, než palivo začne hořet. Exploze je navíc vyloučená, benzin ani nafta za normálních okolností neexplodují, toto riziko je spojené jen s plynovými nádržemi.
V případě elektromobilů je intenzita požáru mnohonásobně vyšší, jak ostatně dokládá incident, který se odehrál v Budapešti. Majitel Kie EV6 totiž narazil do betonové bariéry, načež jeho vůz zachvátily plameny. Již to samo o sobě je poněkud neobvyklé, neboť ze záběrů se nezdá, že by šlo o enormní náraz. Nadšenci do elektromobility vyjadřují pochybnosti nad tím, zda vzplála baterie, ale co by asi s takovou intenzitou na elektromobilu hořelo? Plameny šlehající zdánlivě z přední části jsou jen iluze daná silným větrem - inu, i v Maďarsku fouká.
Dostupné informace jsou prozatím velmi omezené, podle autora videa byl nicméně řidič vozu zraněn a transportován do nemocnice. To připouští možnost větší intenzity nárazu, nicméně ani tak by zde neměl být důvod ke vzplanutí - koneckonců více jsou poškozené vozy v rámci crash testů, kdy k požárům též nedochází.
Vítr by nicméně mohl vanout ještě z poněkud jiného směru. Hyundai a Kia totiž aktuálně oznámily další svolávací akci, která se týká takřka 485 tisíc aut. Ty musí do servisů právě kvůli riziku požáru, a to v důsledku defektního modulu ABS, u kterého může dojít na zkrat elektrického okruhu. Pokud si přitom uvědomíme, že tyto komponenty se nachází u kol, pak je dost možné, že v důsledku nárazu modelu EV6 do betonové bariéry došlo k poškození modulu a vzniku požáru, jenž se rozšířil i na elektrické ústrojí.
Vše je samozřejmě nyní ve fázi vyšetřování, příčina incidentu tak bude známa později. Můžeme tak už jen dodat, že jakkoliv tedy požáry jsou u elektrických aut spíše vzácnější, ve chvíli, kdy vypuknou, se vše odehrává daleko rychleji než u spalovacích aut, to je ostatně vidět i z přiložených záběrů. Samotné hašení je naopak náročnější, navíc je třeba elektromobily namočit na pár dní do vodní lázně, aby se baterie náhodou opětovně nevznítily, protože k vzplanutí lithia dojde velmi snadno. Ukáže vám to jeho reakce s obyčejnou vodou na druhém videu níže.



Kia EV6 může disponovat motorem vzadu či na obou nápravách. O jakou verzi šlo v případě incidentu, který se odehrál v Maďarsku, zatím nevíme. Nicméně intenzita požáru by měla být varováním. Foto: Kia
Zdroj: Villanyautósok
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nejnovější články
První nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před hodinouBentley právě realizovalo největší objednávku ve své historii, jediný zákazník si najednou převzal 9 aut
před 2 hodinamiPoláci sestrojili létající motorku jako z Hvězdných válek, chtějí ji sériově vyrábět a prodávat
včeraKarta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia
včeraNěmci srovnali elektrické kombíky Audi A6 a BMW i5. Vedle dieselových verzí to připomíná automobilovou paralympiádu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva