V Maďarsku dramaticky vzplála zánovní elektrická Kia, poukázala na další rizika bateriových aut

Elektromobily jsou sice už díky svému menšímu stáří k požárům méně náchylné než spalovací auta či hybridy, pokud se ale plameny objeví, stojí to za to. Požáry jsou velmi intenzivní a jejich hašení mimořádně náročné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

V Maďarsku dramaticky vzplála zánovní elektrická Kia, poukázala na další rizika bateriových aut

22.2.2022 | Petr Prokopec

V Maďarsku dramaticky vzplála zánovní elektrická Kia, poukázala na další rizika bateriových aut

/

Foto: Kia

Elektromobily jsou sice už díky svému menšímu stáří k požárům méně náchylné než spalovací auta či hybridy, pokud se ale plameny objeví, stojí to za to. Požáry jsou velmi intenzivní a jejich hašení mimořádně náročné.

Z nedávné analýzy dat pojišťoven vyšlo najevo, že riziko požáru u elektromobilů je dnes podstatně nižší než u spalovacích či hybridních aut. Je to dáno mimo jiné tím, že průměrné stáří elektrických aut je podobně podstatně nižší a některé pojišťovny očekávají, že bateriová auta budou hořet se stejnou četností. Ať už to ale bude jakkoli, ani dnes to není tak, že riziko neexistuje. Navíc platí, že u spalovacích aut navzdory hollywoodským filmům postupuje dílo zkázy relativně pomalým tempem i proto, že palivová nádrž je skutečně velmi dobře ochráněna a nějakou chvíli trvá, než palivo začne hořet. Exploze je navíc vyloučená, benzin ani nafta za normálních okolností neexplodují, toto riziko je spojené jen s plynovými nádržemi.

V případě elektromobilů je intenzita požáru mnohonásobně vyšší, jak ostatně dokládá incident, který se odehrál v Budapešti. Majitel Kie EV6 totiž narazil do betonové bariéry, načež jeho vůz zachvátily plameny. Již to samo o sobě je poněkud neobvyklé, neboť ze záběrů se nezdá, že by šlo o enormní náraz. Nadšenci do elektromobility vyjadřují pochybnosti nad tím, zda vzplála baterie, ale co by asi s takovou intenzitou na elektromobilu hořelo? Plameny šlehající zdánlivě z přední části jsou jen iluze daná silným větrem - inu, i v Maďarsku fouká.

Dostupné informace jsou prozatím velmi omezené, podle autora videa byl nicméně řidič vozu zraněn a transportován do nemocnice. To připouští možnost větší intenzity nárazu, nicméně ani tak by zde neměl být důvod ke vzplanutí - koneckonců více jsou poškozené vozy v rámci crash testů, kdy k požárům též nedochází.

Vítr by nicméně mohl vanout ještě z poněkud jiného směru. Hyundai a Kia totiž aktuálně oznámily další svolávací akci, která se týká takřka 485 tisíc aut. Ty musí do servisů právě kvůli riziku požáru, a to v důsledku defektního modulu ABS, u kterého může dojít na zkrat elektrického okruhu. Pokud si přitom uvědomíme, že tyto komponenty se nachází u kol, pak je dost možné, že v důsledku nárazu modelu EV6 do betonové bariéry došlo k poškození modulu a vzniku požáru, jenž se rozšířil i na elektrické ústrojí.

Vše je samozřejmě nyní ve fázi vyšetřování, příčina incidentu tak bude známa později. Můžeme tak už jen dodat, že jakkoliv tedy požáry jsou u elektrických aut spíše vzácnější, ve chvíli, kdy vypuknou, se vše odehrává daleko rychleji než u spalovacích aut, to je ostatně vidět i z přiložených záběrů. Samotné hašení je naopak náročnější, navíc je třeba elektromobily namočit na pár dní do vodní lázně, aby se baterie náhodou opětovně nevznítily, protože k vzplanutí lithia dojde velmi snadno. Ukáže vám to jeho reakce s obyčejnou vodou na druhém videu níže.


V Maďarsku dramaticky vzplála zánovní elektrická Kia, poukázala na další rizika bateriových aut - 1 - Kia EV6 pozar Madarsko ilu 01V Maďarsku dramaticky vzplála zánovní elektrická Kia, poukázala na další rizika bateriových aut - 2 - Kia EV6 pozar Madarsko ilu 02V Maďarsku dramaticky vzplála zánovní elektrická Kia, poukázala na další rizika bateriových aut - 3 - Kia EV6 pozar Madarsko ilu 03
Kia EV6 může disponovat motorem vzadu či na obou nápravách. O jakou verzi šlo v případě incidentu, který se odehrál v Maďarsku, zatím nevíme. Nicméně intenzita požáru by měla být varováním. Foto: Kia

Zdroj: Villanyautósok

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše