Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zájem o diesely v Německu prudce roste. Přes roky očerňování, stále menší nabídku i dotace na vše ostatní
8.10.2022 | Petr Miler
Řada politiků žije v představě, že když lidem řeknou, že mají skákat podle jejich pískání, zeptají se jen: „Jak vysoko?” Není to tak, ani roky trvající útlak dieselových aut v Německu nezajistil jejich konzistentní úpadek, teď se děje dokonce pravý opak.
Září roku 2015 se stalo jedním ze zlomových momentů vývoje světového automobilismu. Na veřejnost tehdy prosákla kauza Dieselgate, která spustila démonizaci do té doby preferovaného pohonu aut. Nešlo pouze o Volkswagen, ten byl jen špičkou ledovce, dieselové kostlivce skrývala ve skříni i řada dalších automobilek. Ve strachu o ztrátu popularity pak většina z nich dala od naftových motorů ruce pryč a začala spolu s politiky spřádat plány na rozšíření elektromobility. Ta je nyní označována za zcela čistou, podobně jako tomu kdysi bylo právě v případě dieselů. Podobně smyšleně, nutno dodat.
Kvůli této změně smýšlení začaly prodeje aut s naftovými motory klesat. Nestalo se tak ztrátou jejich obliby, třebaže i to po letech očerňování sehrálo svou roli. Postarala se o to hlavně kombinace netržních faktorů - od omezování podpory ze strany politiků až po odklon samotných automobilek od tohoto druhu pohonu. Však si vzpomeňte, v čem jste mohli mít diesel ještě před pár léty... „Ve všem!” je prakticky jediná správná odpověď, našli jste jej ve skoro libovolném modelu od prťavých městských mini až po stylové kabriolety. Tohle je ale pryč.
Více než kdo jiný se o zkázu dieselů starají sami výrobci, dnes nekoupíte naftový motor ani do Škody Scala. Na jejich místo pak začaly nastupovat benziny, hybridy a elektromobily, s nimiž začala být spojovaná nereálná spotřeba či nízké až nulové emise. Právě ty jsou hnacím motorem automobilek, ovšem pro zákazníky nejsou až tak podstatná papírová data, nýbrž realita. A v té má diesel pořád co říci.
Už nejeden analytik naznačoval, že diesely se ještě vrátí do obliby, jakmile část zákazníků pozná, že benzinová, hybridní ani elektrická auta je nemohou v řadě ohledů vyrovnat. A měli pravdu. Na trhu s ojetinami, kde vládne soukromý zákazník, se diesely nikdy z hledáčku kupců nevytratily, fascinující ovšem je, že se do obliby vrací i na trhu s novými vozy. A to dokonce v Německu, které dělá první poslední (zákazy vjezdů do měst, obrovské dotace na cokoli elektrifikovaného apod.), aby si lidé koupili cokoli jiného. Oni ale říkají: „Nein!”
Německá KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) informuje, že v letošním září se v zemi prodalo 224 816 nových aut, což je na dnešní dobu slušný výsledek. Automobilkám se obecně daří vyřizovat některé starší objednávky, což spolu s nízkou statistickou základnou z předchozích let znamená meziroční růst prodejů, v tomto případě o 14,1 procenta. To je pozitivní, pozoruhodnější je ale rozložení prodejů.
Na koni jsou benzinové motory a elektrifikované pohony, o tom vzhledem k nastavení pravidel v Německu a blížícím se omezením dotací nepochybujte, diesely ale zaznamenaly meziroční nárůst prodejů o výrazných 21,8 % a svůj tržní podíl zvýšily na 17 % - benziny šly pro srovnání nahoru jen o 3,2 %. Při téměř vyklizeném poli nabídky v nejpopulárnějších segmentech je to fascinující projev zájmu o tento pohon mezi modely, kde diesely ještě koupit lze. V podstatě jde spolehlivě jen o vozy od střední třídy výše a SUV, nic jiného.
Nedělejme si iluze, éra dieselů v Německu tak jako tak skončila. Jejich současný vzestup ale ukazuje, že ani od tak ostrakizované věci nelze očekávat rychlý odklon zákazníků, pakliže jim vyhovuje. A teď si představte, že někdo začne chtít, aby si lidé nekupovali nejen diesely, ale dokonce ani benziny či hybridy. Proč si dotyční myslí, že se tím lidé budou bez řečí řídit? Ještě pořád nejsme takové ovce, jak by si někteří politici přáli, ještě pořád ne...



Taková dieselová Škoda Superb Combi dokáže zvládnout urazit až 1 408 kilometrů na jednu 66litrovou nádrž naplněnou po okraj naftou. Něčemu takovému se elektrická auta nemohou zdaleka vyrovnat, zvláště když nádrž doplníte za pár minut. Znovu rostoucímu zájmu Němců o takové vozy se proto nelze divit. Foto: Škoda Auto
Zdroj: KBA
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 7 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 8 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 10 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 11 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva