Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času
24.10.2021 | Petr Miler
Tohle auto si v době jeho největší slávy skutečně mohli pořídit i docela obyčejní lidé a královsky se bavit za jeho volantem, museli ale žít na západě. U nás jsme se mohli tehdy modlit za dodání Favoritu, neprožité sny si ale někdy lze s odstupem času splnit.
Pokud jste si na tomto světě odkroutili víc než pár dekád a alespoň trochu žijete auty, těžko vás mohly minout časy velké slávy japonských aut přelomu 80. a 90. let. Značky ze země vycházejícího slunce tehdy dostaly na trh řadu dnes nezřídka ikonických modelů se sportovním šmrncem, které byly rychlé, řidičsky podmanivé a přitom dostupné. Jedním z těch nejslavnějších byla Honda CR-X druhé generace.
Je to jeden z těch vozů, které chtěl mít po Sametové revoluci kde kdo, vzhledem k místní životní úrovni si jej ale nemohl dovolit skoro nikdo. Někteří si tento sen stihli splnit alespoň na trhu ojetin třeba o dekádu později, dnes je druhá generace v bazarech spíše raritou. A naprostá většina nabízených kusů je beztak dávno na odpis. Nyní se ale v nabídce objevil stroj, který je všechno, jen ne to.
Je to CR-X generace EF z roku 1990, který si jako první koupil kdosi v Portugalsku, odvezl jej z dealerství domů, postavil jej „na špalky” a už s ním nikdy nevyjel. Takhle prostý a komplikovaný osud zároveň tento vůz má. Není tedy divu, že má najeto pouhých 17 kilometrů z oné první jízdy a má dodnes původní nejen „neomačkané” pneumatiky, ale dokonce i olej ještě z továrny Hondy. Vyměněny byly pouze brzdová kapalina a baterie, to je celé. Nic vhodného na další ježdění, pochopitelně, sběratele ale budou tato fakta jen těšit.
Vůz má v útrobách klasickou jedna-šestku, byť bohužel ne vrcholný VTEC se 160 koňmi, ale jednu z prostředních specifikací šestnáctiventilu se 125 kobylami. O jejich přenos se stará pětistupňový manuál, který posílá celý výkon na přední kola. Při hmotnosti pouhých 915 kilogramů to bylo docela rychlé auto schopné akcelerovat na stovku okolo 8,5 sekundy a rozjet se díky aerodynamicky příhodné, subtilní stavbě až na 212 km/h.
Nabízený kousek, které si můžete in natura prohlédnout na zdrojovém odkazu, je skutečně v dokonalém stavu, takový nemívají ani v muzeích. Proč auto majitel držel déle jak 30 let bez užitku v garáži, nevíme, zlobit se na něj ale nutně nemusíme, stvořil tak hotový stroj času ve stříbrném laku s černo-černým interiérem. Cenu bohužel neznáme, prodávající zatím na naše dotazy neodpověděl a nechceme si nechávat tuto nabídku dále jen pro sebe. Sám ale zmiňuje, že jde o dost možná nejzachovalejší CR-X na světě a požadovaná suma tomu bude jistě odpovídat - méně než miliony korun bychom nečekali.






Kdo si nezvládl koupit Hondu CR-X EF v době její největší slávy jako novou ani lehce jetou, má nyní možnost vrátit se v čase do roku 1990 a z Portugalska si odvézt jednu stále nejetou. Vypadá snad i lépe než kousky na dobových prezentačních záběrech. Ilustrační foto: Honda
Zdroj: Garagisti
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
dnesStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 4 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 6 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
před 7 hodinamiDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
před 9 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 10 hodinami