Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V zemi zaslíbené elektromobilům se lidé stále více vrací k ojetým dieselům, je to smutný obraz doby
6.6.2023 | Petr Miler
Pokud se na jedné straně dělá vše pro to, aby elektromobily působily co nejatraktivněji, a na tu druhou se spalovacím - a zejména pak dieselovým - autům hází klacky pod nohy, je skutečně na pováženou, když lidé začnou více tíhnout k naftovým ojetinám.
Iluze o obrácení 100 procent automobilistů na „elektrickou víru” je tak neuvěřitelně naivní, že si výsměch zaslouží sama o sobě. Ještě absurdnější ale je, když si k tomu přidáme limitující technické a ekonomické faktory. Auto není barevný větrník do květníku za sklem, nekoupíte ho za pár korun a nenacházíte uspokojení v tom, jak se hezky točí. Je to funkční stroj, který musí uspokojovat potřeby svých kupců. A musí tak činit za cenu, kterou si takoví lidé mohou dovolit zaplatit. Elektromobil ale vypadává z jedné, druhé, popř. obou škatulek optikou asi 80 % kupců aut.
Samozřejmě, vývoj nezastavíte, a tak se obojí může změnit, ale kdy? Pokud ani velcí električtí optimisté nečekají srovnání cen elektromobilů se spalovacími auty dříve než za 10 let, postupně tuto vidinu odkládají a ani výrobci baterií si nedělají iluzi, že by zmohli cokoli dříve, je skutečně nanejvýš nepravděpodobné, že by se do roku 2032 nebo 2033 cokoli podstatného stalo. A nikde není psáno, že se cokoli z toho stane alespoň v takový moment. Ono stoprocentní obrácení na „elektrickou víru” by tedy mělo proběhnout za přibližně stávajícího stavu věcí, což je jedním slovem nemožné.
Nejlépe to vidíme u nás, kde mají letos elektrická auta podíl směšných 2,48 % na trhu v momentě, kdy centrem pozornosti není nic jiného. Jasné projevy neochoty valné části publika jít politiky nalajnovaným směrem jsou ale patrné i tam, kde pro rozmach elektromobility dělají první poslední. Jednou z takových zemí je můj druhý domov, Nizozemsko.
Je třeba říci, že Nizozemci vyrazili trochu jinou než obvyklou cestou - v rámci metody cukru (dotace elektromobilů) a biče (umělé zdražování spalovacích aut, paliv atp.) sází hlavně na bič, což v prvé řadě způsobuje to, že si lidé mezi novými auty nekupují stále častěji vůbec nic. Trh s ojetinami je ale na historickém maximu a přes dotace a penalizace i na tomto poli (ovšem menší) se jej obrátit k elektromobilům vůbec nedaří.
Informují o tom prodejní portály Gaspedaal a Autotrack, podle nichž lidé nejvíce jeví zájem o spalovací vozy. To by až tak nepřekvapilo, zajímavé jsou ale poměry a trendy. Není to tak, že by dvě třetiny lidí chtěly benzin a třetina elektřinu, plných 57 procent zájemců pořád hledá jen benzinové vozy. 22 procent jich pak má zájem o benzinové hybridy (což jsou pořád dominantně benzinová auta). Na elektromobily tak zbývá pouhých 8,2 procent zájmu. Chybí vám v přehledu něco? Ano, diesely.
O ty nyní jeví zájem 9 procent lidí, což se nezdá jako moc, je to ale více než za několik posledních let, neboť kdysi politiky preferované naftové motory jsou v Nizozemsku od roku 2015 druhem na vymření. Lidé tak začali najednou více a více poptávat ojeté diesely, protože... No to už si domyslíte. Aktuální cena nafty je nízká, diesely fungují a to lidi samozřejmě přitahuje. V Nizozemsku je dráž než u nás, rozdíl v cenách obou druhů paliv je ale podobně zásadní - 1,96 Eur za litr benzinu (46,10 Kč) a 1,64 Eur za litr nafty (38,60 Kč) v průměru.
Celá statistika ale nejlépe ukazuje, jak malý přirozený zájem o elektrická auta je. A je to zájem, ne prodeje, prostě 91,8 procenta lidí chce něco jiného. A stále více jich chce pohon, který byl roky na odpis, zájem o něj ale nyní překonal roky protežované elektrické pohony jako nic. Je to smutným obrazem doby, neboť za tohoto stavu je opravdu absurdní vnucovat elektromobily všem a počítat s tím, že se to stane. Ale dokáže někdo ještě vrátit tento svět do latě se zdravým rozumem?
Ojetiny jako VW Passat Variant B8 2,0 TDI jsou v Nizozemsku znovu v kursu, lidé je chtějí víc než ojeté elektromobily. V dnešní době a na tomto místě je to pozoruhodné. Foto: Mirek Brokeš, Autoforum.cz
Zdroje: Autotrack, Gaspedaal
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 27 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 27 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 11 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz