Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V zemi zaslíbené elektromobilům se lidé stále více vrací k ojetým dieselům, je to smutný obraz doby
6.6.2023 | Petr Miler
Pokud se na jedné straně dělá vše pro to, aby elektromobily působily co nejatraktivněji, a na tu druhou se spalovacím - a zejména pak dieselovým - autům hází klacky pod nohy, je skutečně na pováženou, když lidé začnou více tíhnout k naftovým ojetinám.
Iluze o obrácení 100 procent automobilistů na „elektrickou víru” je tak neuvěřitelně naivní, že si výsměch zaslouží sama o sobě. Ještě absurdnější ale je, když si k tomu přidáme limitující technické a ekonomické faktory. Auto není barevný větrník do květníku za sklem, nekoupíte ho za pár korun a nenacházíte uspokojení v tom, jak se hezky točí. Je to funkční stroj, který musí uspokojovat potřeby svých kupců. A musí tak činit za cenu, kterou si takoví lidé mohou dovolit zaplatit. Elektromobil ale vypadává z jedné, druhé, popř. obou škatulek optikou asi 80 % kupců aut.
Samozřejmě, vývoj nezastavíte, a tak se obojí může změnit, ale kdy? Pokud ani velcí električtí optimisté nečekají srovnání cen elektromobilů se spalovacími auty dříve než za 10 let, postupně tuto vidinu odkládají a ani výrobci baterií si nedělají iluzi, že by zmohli cokoli dříve, je skutečně nanejvýš nepravděpodobné, že by se do roku 2032 nebo 2033 cokoli podstatného stalo. A nikde není psáno, že se cokoli z toho stane alespoň v takový moment. Ono stoprocentní obrácení na „elektrickou víru” by tedy mělo proběhnout za přibližně stávajícího stavu věcí, což je jedním slovem nemožné.
Nejlépe to vidíme u nás, kde mají letos elektrická auta podíl směšných 2,48 % na trhu v momentě, kdy centrem pozornosti není nic jiného. Jasné projevy neochoty valné části publika jít politiky nalajnovaným směrem jsou ale patrné i tam, kde pro rozmach elektromobility dělají první poslední. Jednou z takových zemí je můj druhý domov, Nizozemsko.
Je třeba říci, že Nizozemci vyrazili trochu jinou než obvyklou cestou - v rámci metody cukru (dotace elektromobilů) a biče (umělé zdražování spalovacích aut, paliv atp.) sází hlavně na bič, což v prvé řadě způsobuje to, že si lidé mezi novými auty nekupují stále častěji vůbec nic. Trh s ojetinami je ale na historickém maximu a přes dotace a penalizace i na tomto poli (ovšem menší) se jej obrátit k elektromobilům vůbec nedaří.
Informují o tom prodejní portály Gaspedaal a Autotrack, podle nichž lidé nejvíce jeví zájem o spalovací vozy. To by až tak nepřekvapilo, zajímavé jsou ale poměry a trendy. Není to tak, že by dvě třetiny lidí chtěly benzin a třetina elektřinu, plných 57 procent zájemců pořád hledá jen benzinové vozy. 22 procent jich pak má zájem o benzinové hybridy (což jsou pořád dominantně benzinová auta). Na elektromobily tak zbývá pouhých 8,2 procent zájmu. Chybí vám v přehledu něco? Ano, diesely.
O ty nyní jeví zájem 9 procent lidí, což se nezdá jako moc, je to ale více než za několik posledních let, neboť kdysi politiky preferované naftové motory jsou v Nizozemsku od roku 2015 druhem na vymření. Lidé tak začali najednou více a více poptávat ojeté diesely, protože... No to už si domyslíte. Aktuální cena nafty je nízká, diesely fungují a to lidi samozřejmě přitahuje. V Nizozemsku je dráž než u nás, rozdíl v cenách obou druhů paliv je ale podobně zásadní - 1,96 Eur za litr benzinu (46,10 Kč) a 1,64 Eur za litr nafty (38,60 Kč) v průměru.
Celá statistika ale nejlépe ukazuje, jak malý přirozený zájem o elektrická auta je. A je to zájem, ne prodeje, prostě 91,8 procenta lidí chce něco jiného. A stále více jich chce pohon, který byl roky na odpis, zájem o něj ale nyní překonal roky protežované elektrické pohony jako nic. Je to smutným obrazem doby, neboť za tohoto stavu je opravdu absurdní vnucovat elektromobily všem a počítat s tím, že se to stane. Ale dokáže někdo ještě vrátit tento svět do latě se zdravým rozumem?

















Ojetiny jako VW Passat Variant B8 2,0 TDI jsou v Nizozemsku znovu v kursu, lidé je chtějí víc než ojeté elektromobily. V dnešní době a na tomto místě je to pozoruhodné. Foto: Mirek Brokeš, Autoforum.cz
Zdroje: Autotrack, Gaspedaal
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Porsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před hodinouVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 2 hodinamiNová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
před 4 hodinamiElektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
před 5 hodinamiFerrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 08:05 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.03. 19:31 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 07.03. 13:15 - Vrooom
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch