Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Věhlasný analytik vysvětlil, co skutečně stojí za masivním růstem cen akcií Tesly
23.1.2020 | Petr Miler
Je to bývalý manažer Credit Suisse IWM, který nyní o investování píše knihy. Právě on říká, že za růstem cen akcií Tesle není ani reálná hodnota jejího podnikání, ani víra v její budoucnost.
Včera jsme vás informovali o důležitém milníku v historii Tesly. Americká automobilka nejen poprvé ve své historii, ale i jako první výrobce aut z USA dosáhl hodnoty na burze neboli tržní kapitalizace ve výši přesahující 100 miliard dolarů, čímž překonal i celý koncern VW. Je to fascinující, až na to, že to nedává smysl.
I když se Volkswagen připravuje na horší časy, pořád jde o obrovskou, veleúspěšnou a velmi ziskovou firmu, jejíž vlastní jmění přesahuje tržní kapitalizaci na burze. Jinými slovy, pokud by někdo VW Group na burze koupil, zastavil její aktivity a rozprodal její majetek, vydělá na tom. Ale proč by to dělal, když firma vydělává přes 10 miliard aut ročně, tedy návratnost investice do ní je asi 8 let?
Vedle toho je Tesla ztrátový krcálek, v jehož případě lze návratnost investice do něj charakterizovat nejlépe slovem „nikdy”, alespoň za stávající a pro nejbližší roky očekávané situace. Přesto do ní investoři všeho druhu hrnou peníze horem dolem a dosud jsme si mysleli, že tak činí z prosté víry v to, že se situace jednou otočí a Tesla začne díky své výjimečné pozici na trhu masivně vydělávat. Podle Mika O'Sullivana ale nic z toho není pravdou.
Respektovaný analytik není žádným škůdcem Tesly, který sází na propad ceny jejích akcií, je to bývalý šéf informatiky u Credit Suisse IWM, který se po ukončení kariéry v investičním bankovnictví rozhodl dát na dráhu autora knih na stejné téma. Právě on v rozhovoru pro agenturu Reuters řekl: „Kdokoli si myslí, že ostrý růst cen akcií Tesly vypovídá něco o její budoucnosti, se mýlí.”
O'Sullivan vrhá na celou věc jiné světlo a za růstem cen vidí tři jiné faktory. „Růst hodnoty Tesly říká jen velmi málo o zdraví automobilového trhu, které je slušné v USA a slabší v Evropě a Číně, ale hodně o chování investorů a stavu bankovnictví,” říká bývalý manažer Credit Suisse. Tím rozkrývá dva důvody.
První je masivní pumpování peněz do ekonomiky ze strany centrální banky USA - peníze jsou dnes laciné a na burze je zmnožíte nejrychleji, nahoru nejdou zdaleka jen akcie Tesly. Druhým je pak chování takto „vybavených” investorů, kteří se stále méně ohlíží na to, co za hodnotou akcií skutečně stojí. Podle něj neexistuje žádná jasná matematika, kterou by si šlo s hodnotou některých firem spojit - jejich akcie jsou kupovány často jen proto, že kupující věří, že je někdo koupí dráže. A protože to zejména u Tesly vychází, a to ve velmi krátkých časových horizontech, láká to další investory. „Fundamentální atributy dobrých akcií, jako jsou zisky, firemní strategie nebo dobré řízení jsou na zadním sedadle,” dodává O'Sullivan.
Třetím faktorem jsou ti, po kterých se Elon Musk rád „vozí” - lidé v tzv. krátkých pozicích, kteří půjčováním si akcií za jejich aktuální hodnotu sází na budoucí pokles jejich cen a pozdější koupi za nižší cenu. Právě ti teď paradoxně pomáhají akciím dále růst. „V říjnu loňského roku tu byla obří komunita investorů skeptických k tomu že se Tesla kdy stane výdělečnou. Tito investoři zaujali rozsáhlé krátké pozice, jenže jak trh roste, jsou nuceni pokrýt nebo odkoupit zpět své krátké pozice, což cenu akcií tlačí ještě výše,” vysvětluje analytik.
Jak se tedy zdá, současná situace Tesly má máloco do činění s logikou či čímkoli jasně vyzpytatelným. Dokud bude dost lidí věřit, že koupí jejích akcií vydělají a budou mít dost peněz na jejich pořízení, budou je kupovat a jejich cenu poženou stále výše. Jednou je ale něco znervózní a může následovat tvrdý pád.


Tržní kapitalizace Tesly včera přesáhla 100 miliard dolarů a překonala třeba i celý koncern VW. Podle věhlasného analytika za tím nemáme hledat příliš mnoho logiky či matematiky, růst je dán jinými faktory
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 6 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Až komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před hodinouProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 3 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 4 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 6 hodinamiNádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva