Volvo opět selhalo při prezentaci samočinného brzdění, teď přejelo dva lidi

(videa) Před figurínou nezastavilo, zkusme živé lidi, napadlo někoho z Volva. Výsledek nebyl lepší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Volvo opět selhalo při prezentaci samočinného brzdění, teď přejelo dva lidi

22.5.2015 | Marek Bednář | 24 příspěvků

Volvo opět selhalo při prezentaci samočinného brzdění, teď přejelo dva lidi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(videa) Před figurínou nezastavilo, zkusme živé lidi, napadlo někoho z Volva. Výsledek nebyl lepší.

Doplněno 25. 5.: Byli jsme kontaktováni českým zastoupením Volva i centrálou automobilky s doplňujícími informacemi. Podle nich testovaný vůz sice byl vybaven systémem City Safety, systémem detekce chodců ale nikoli - ten je dodáván za příplatek. Nevíme, jestli je to u Volva zrovna šťastné řešení, ale je-li tomu tak, pak je skutečně pozoruhodné, pokud bylo na živých lidech prezentováno fungování něčeho, co v autě vlastně není. Nebo si možná i někteří lidé od Volva myslí, že systém nazvaný City Safety by něco jako nepřejetí dvojice vzrostlých mužů měl zvládnout bez potíží i bez příplatku... Vyjádření automobilky naleznete na konci článku.


Automobilka Volvo je bezpečností přímo posedlá a podle toho staví svá auta. Nebo se alespoň tváří, že je tak staví. Na palubách vozů Volvo bývají armády různých pomocníků, jako příklad za všechny zmiňme nové Volvo XC90, jehož elektroničtí hlídači a asistenti vydali na samostatný článek, který nebyl zrovna krátký. Potud teorie.

Praxe nicméně ukazuje něco trochu jiného, a to nikoliv jednou. Nedávno jsme tu měli test samočinného brzdění před nepozorným chodcem, resp. figurínou chodce - a Volvo V60 bylo jedním z těch, kteří v něm neuspěli. Alespoň se však V60 docela snažila, byla schopna rychlost snížit docela hodně, na rozdíl od takového Mercedesu třídy C. A ve starším testu Fifth Gearu proti maketě auta si vedla docela dobře.

Podobný test byl proveden v Dominikánské republice s Volvem XC60. Tentokrát ale nestála proti autu figurína, nýbrž skuteční lidé. Snad autu věřili příliš, než je zdrávo, snad neviděli ono německé video, v každém případě je XC60 nabrala na kapotu ve slušné rychlosti. Podle popisků videa na Youtube šlo o test automatického parkování, ale to bude zřejmě omyl, tohle auto neparkovalo a lidé okolo rozhodně nečekali, až někam „zajede”, nýbrž že do nich „nenajede”. Najelo. Podle dostupných informací jsou nicméně oba lidé v pořádku, nehodu přežili ve zdraví. Snad jen jejich důvěra v automatiku Volva utrpěla.

Záhy se objevil údajný důvod, proč byli „chodci” sraženi - systém City Safety prý nebyl zapnutý, prý ho zkoušející „zapomněli zapnout”. Tento systém ale nelze vypnout, jeho funkci lze pouze omezit sešlápnutím plynu vozu, což nevíme, jestli by řidič v tomto případě udělal. Je otázka, nakolik tomuto „důvodu” věřit, zvláště když přesně tento systém měl být prezentován a předpokládáme, že prezentující byli o fungování systému řádně poučeni.

Volvo má nicméně dost neslavnou historii po stránce funkce automatických systémů. Možná máte v paměti video z roku 2010, na kterém byl model S60, tentokrát bez živých lidí v kabině, puštěn proti stojícímu návěsu kamionu. Teorie byla, že auto pomocí automatických brzd zastaví, jenže se tak nestalo - S60 ani nezačala brzdit a do návěsu nabourala s dost velkou razancí. Vystřelily airbagy, plechy i plasty byly pochroumané a z auta očividně vytékaly kapaliny, jak je vidět na druhém videu níže.

Třetí video, které najdete pod článkem, bylo také testem automatického brzdění před chodcem. Vzniklo ve slovenské režii před necelými pěti lety a účinkujícími jsou také živí lidé, dost překvapení, že auto brzdí jen někdy. Ovšem - pokud se člověk před krokem jedoucí S60 postavil dost daleko a nehýbal se, auto zastavilo. Jak na to ale zkoušející přišli, vskutku stojí za shlédnutí, my už jen připomeneme - „automatické cokoli” je leskem i bídou dnešních aut...


Volvo opět selhalo při prezentaci samočinného brzdění, teď přejelo dva lidi - 1 - Volvo XC60 samocinne brzdeni selhani video 01Volvo opět selhalo při prezentaci samočinného brzdění, teď přejelo dva lidi - 2 - Volvo XC60 samocinne brzdeni selhani video 02Volvo opět selhalo při prezentaci samočinného brzdění, teď přejelo dva lidi - 3 - Volvo XC60 samocinne brzdeni selhani video 03Volvo opět selhalo při prezentaci samočinného brzdění, teď přejelo dva lidi - 4 - Volvo XC60 samocinne brzdeni selhani video 04
Zkoušet samočinné brzdění může být nebezpečná práce. Tito lidé systému věřili do poslední vteřiny, ne zcela oprávněně...


Dominikánský test nedopadl lépe než ten nedávný německý


Novinářská prezentace Volva před lety nebyla o nic lepší...


... a u slovenského testu se člověk alespoň zasměje, i když zde za určitých podmínek systém funguje

Vyjádření automobilky Volvo k celému případu:

Reakce centrály: „Velmi nás rmoutí vidět tyto záběry. Vypadá to, jako kdyby vůz na tomto videu nebyl vybaven detekcí chodců. Ta je prodávána jako samostatný balíček. Volvo silně doporučuje nikdy neprovádět podobné testy na skutečných lidech.”

Reakce českého zastoupení „Ačkoliv je součástí standardní výbavy Volva XC60 systém City Safety, neznamená to, že je tento vůz vybaven také systémem detekce chodců. Podle viditelné absence radaru vůz zachycený na videu systémem detekce chodců vybaven není - jedná se o systém prodávaný jako samostatné příslušenství.

Pokud by byl přece zmíněný vůz systémem detekce chodců vybaven, musel by být deaktivován tím, že řidič při jízdě směrem k lidem na videu velmi prudce zrychluje. Funkce automatického brzdění je v takovém případě řidičem potlačena a deaktivována. Společnost Volvo Cars důrazně doporučuje nezkoušet funkci bezpečnostních systémů na lidech.

Systém City Safety, kterým je vybaven model XC60, přispívá k bezpečnější jízdě po městě, kdy je schopen díky funkci automatického brzdění při pomalé jízdě zmírnit náraz zezadu do ostatních vozidel nebo kolizi zcela zabránit. Tento systém je aktivní v rychlostech do 50 km/h.”

Marek Bednář

Diskuze 24 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.