Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW musí vrátit 20 procent akcií Suzuki, Japonci ale budou platit odškodné
31.8.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německá automobilka si sice nesmí ponechat 19,9procentní podíl v Suzuki, od zpětného odprodeje však očekává zisk. Arbitráž navíc není zcela u konce.
Na počátku tohoto měsíce jsme informovali o nevydařené spolupráci automobilek Volkswagen a Suzuki. K té se schylovalo v roce 2009, kdy obě firmy navzájem zakoupily akcie svého spojence. Spolu s tím německá značka přislíbila, že s Japonci bude sdílet hybridní technologie a dieselové pohonné jednotky, za což se na oplátku měla dočkat know-how výroby nízkonákladových vozů a přístupu na indický trh. Již o dvě léta později však spolupráce měla značné trhliny, pročež vše nakonec vyústilo odstoupením Suzuki od dohody a vyžadováním navrácení akcií.
K takovému kroku se Volkswagen neměl, pročež v listopadu 2011 skončil u arbitrážního soudu Mezinárodní obchodní komory (ICC) v Londýně. Rozhodnutí mělo padnout do roka, nakonec však bylo vydáno až v závěru minulého týdne. Závěr soudu je přímo šalamounským řešením, neboť ve výsledku vlastně nikdo nevyhrál a nikdo neprohrál. Ačkoliv především Suzuki vidí situaci trochu jinak a dané rozhodnutí bere jako své vítězství.
Abychom nemluvili jen v obecné rovině, pustíme se do detailů. Tak tedy, Volkswagen musí dle soudu skutečně navrátit japonské automobilce její 19,9procentní podíl v akciích. Suzuki je může odkoupit za stávající tržní hodnotu nebo může určit třetí stranu, která tento podíl převezme. Šéf značky Osamu Suzuki přitom dodává, že „je dobré, že konečně padlo rozhodnutí. Cítím se jako znovuzrozený, jako kdybych si vyndal z krku rybí kost“.
Volkswagen, který na počátku roku 2010 odkoupil dané akcie za 1,7 miliardy EUR (cca 45,94 mld. Kč), ovšem verdikt soudu nebere jako svou prohru. V tiskovém prohlášení totiž automobilka uvedla, že očekává „pozitivní efekt“ v rámci likvidity podílu v Suzuki. Mimo to je „uvítáno, že rozhodnutí vneslo do celé záležitosti potřebnou čistotu. Tribunál totiž odmítl tvrzení Suzuki o porušení závazku a shledal, že Volkswagen dodržel své povinnosti“.
Tím se dostáváme k záležitosti spojené s oněmi pohonnými jednotkami. Volkswagen prý podle Suzuki nedodržel svou část závazku a neumožnil japonské značce přístup k některým technologiím. Kvůli tomu Suzuki začalo odebírat dieselové agregáty od Fiatu, což naopak pozdvihlo ze židle německou automobilku. V této záležitosti soud nakonec uznal, že počínání Japonců bylo de facto porušením dohody.
Ač tedy máme jedno arbitrážní řízení za sebou, druhé nás čeká. Rozhodovat se totiž bude o výši odškodnění, jaké bude muset Suzuki přinést na oltář Volkswagenu. Německé značce měly krokem Japonců vzniknout nemalé náklady, když se připravovala na plnění své části dohody. Oč ale přesně půjde, to zatím není jisté. Stejně tak je nejasné, kdy bude další část arbitrážního řízení ukončena.






Suzuki A-Star se mělo stát levným Volkswagenem, zatímco Wagon R měl být levnou Škodou. Ani v jednom případě se však plány nedočkaly reality
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 7 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nejčtenější články
Novinka od zakladatelů Alpiny, kteří Alpinu už prodali, vypadá naživo líp než ve studiu, potají skrývá dvě auta v jednom
29.5.2025Ojetý Opel Corsa má podle Němců smysl koupit v jedné generaci. Elektrické verzi se ale vyhněte za každou cenu, sežere vás zaživa
29.5.2025Šéf ostrých Mercedesů ani po totálním fiasku čtyřválcové C63 nepochopil nic, o současném automobilovém průmyslu to říká všechno
30.5.2025Krvácející Stellantis má nového šéfa, v čele firmy se má postarat o stejný zázrak jako kdysi v Jižní Americe
30.5.2025Český supersport se starým Stigem za volantem zničil slavnou trať Top Gearu, rychlejší je na ní už jen jedno auto
30.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva