Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW si zahrává s ohněm, konkurenci chce vyšachovat krokem, který se může obrátit proti němu
10.5.2021 | Petr Miler
Konkurenci je možné zaskočit různými způsoby a jedním z nich je i to, že před ní postavíte umělé překážky, na které se připravíte lépe než ona - protože o nich víte předem a připravíte se na ně. Přesně o to se dnes VW snaží.
Pokud jste alespoň trochu hloubaví lidé, musíte se čas od času podivit nad tím, kdo nám údajně vládne. Největší moc nad našimi životy ve smyslu pravidel určujících fungování toho či onoho má už pěkných pár let Evropská unie zastupovaná často zcela neznámými, nevýznamnými a kolikrát ani nevolenými lidmi. Do Bruselu neodchází smetánka politiků a úředníků, odchází tam mnohokrát - a čest výjimkám - lokálně „profláklí” lidé dožít své politické životy spíše v ústraní.
Z takového prostředí pak vzejdou normy nerozporovatelné na úrovni jednotlivých států, které zničehonic učiní to či ono povinným a nebo zakázaným. Jsou to někdy drobnosti, třebaže protivné, jindy ale i velmi významné věci. Skutečně si máme myslet, že jsme se dobrovolně, vlastně ani příliš demokratickým procesem vzdali vlády nad našimi životy a svěřili je do rukou těmto lidem? Nechce se nám tomu věřit.
Ještě méně se nám pak chce věřit tomu, že by obří korporace, které přehazují miliardy vidlemi, řekli: „Aha, pan X, kterého jsme ani nikdy neviděli, rozhodl, že za dva roky máme auta dělat úplně jinak, tak děkujeme a na shledanou.” Tyto firmy strkají prsty do všeho, bojí se jich i ti nejmocnější z politiků, protože jedno jejich nepopulární rozhodnutí jako třeba přesun části výroby mimo zemi či kontinent může rozhodovat o jejich dalším bytí a nebytí ve veřejném sektoru. Jsme proto přesvědčeni, že jsou to tyto firmy, které se o řadu oněch podivných regulací starají svým politickým lobbyingem, i když jdou zdánlivě proti nim.
Detailně jsme to rozebírali před pár léty a nemáme pocit, že by se na tom cokoli změnilo. Pro firmu je na jednu stranu nepříjemné, že musí pod podobným tlakem přesedlat na úplně jiné technické řešení, na tu druhou je to ale potenciálně strategicky výhodné, protože když ví, že stejnou věc budou muset udělat všichni, ona se na ní včas připraví a využije své velikosti a s ní souvisejících úspor z rozsahu. Jednak tím zabraňuje příchodu nové konkurence či přežití menších soupeřů, kteří nemají šanci se v malém takovým změnám efektivně přizpůsobovat. A jednak na tom pochopitelně dokáže vydělat.
Opodstatněnost této teze některé automobilky potvrzují právě teď, kdy EU a další instituce tlačí na rozmach elektrických aut. To je pro zavedené výrobce zdánlivě nevýhodné, neboť musí kompletně změnit své výrobní programy a investovat do rozsáhlých technologických změn bez zřetelné vidiny úspěchu. Neboť elektrická auta nejsou žádaná trhem, jsou hůře prakticky využitelná a jsou dražší. Jenže co když se stanou povinnými, vy na to jako automobilka budete připraveni a ostatní ne? To najednou může být skvělé mít jich v nabídce hromadu a být na tomto poli roky etablovaný.
Už před pár dny se provalilo, že tuto kartu hraje koncern VW, když v EU lobbuje za přísnější, nikoli měkčí regulace emisí CO2 u aut. Což jinak dělá většina výrobců včetně asociace ACEA, v níž je sám VW zastoupen. Další informace nyní přináší agentura Reuters, která s odvoláním na své zdroje v automobilce se vší vážností konstatuje, že VW chce po Bruselu nižší limity CO2, neboť je ve své současné pozici lépe připraven takový šok absorbovat lépe než soupeři.
Tři zdroje uvnitř VW měly Reuters nezávisle na sobě informovat o tom, že koncernu není dost dobré ani nedávné přitažení emisních šroubů a žádá po Bruselu další snížení limitů pro rok 2030. Zdroje Reuters neřekly, o jaký konkrétní cíl ve smyslu limitů CO2 VW usiluje, ten strategický je ale jasný - vyřadit z trhu zejména menší soupeře, kteří nejsou schopni investovat v takové míře do něčeho, co po nich zákazníci nechtějí.
„Toto se stalo bojem o přežijí,” říká jedna z osob obeznámená s děním v automobilce podle Reuters. „Nemůžete čekat, až ostatní nakonec stáhnou váš náskok,” dodává. VW tak usiluje o to, aby cíle byly stále a stále ambicióznější v souladu s tím, na co je připraven či je schopen se připravit lépe než jiní. A získat tím přesně výhody popisované zkraje.
Dodejme, že jde o nebezpečnou hru s ohněm. Pokud automobilka lobbuje za drobnější úpravy pravidel, které je zákazník schopen přijmout či alespoň ignorovat, je to relativně bezpečná cesta k získání konkurenční výhody z vůle rozhodčího. Pokud ale začne chtít něco, o co lidé téměř vůbec nestojí a co pro ně představuje zřetelně horší řešení, než na jaké jsou zvyklé dnes, může to být velmi ošidné. Protože se může ukázat, že jde o zcela neschůdnou cestu a výhodu získají naopak ti, kteří vyvíjeli své produkty pro lidi, ne pro regulace - budou mít konkurenceschopnější auto a ještě nevyhodili miliardy za vývoj něčeho, o co je nikdo neprosil.
Pro tuto chvíli ale nezbude než smířit se s tím, co máme. Korporativismus? Tak nějak se tomu říká.

Šéf VW Herbert Diess opakovaně brojí za elektrická auta, i když mají spoustu funkčních limitů a zákazníci o ně více nestojí než stojí. Pro jejich krásná světla? Ne, bojuje za lepší pozici své firmy na zregulovaném trhu, podle nás krátkozrace. Foto: Volkswagen
Zdroj: Reuters
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- V Misanu zemřel traťový komisař včera 22:18
- Toprakův misanský hattrick včera 16:10
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný včera 15:55
- Po chybě a pádu Manziho vyhrál Can Öncü, 17. Vostatek včera 13:30
- Toprak vyhrál Sprint Superpole, Bulega crash včera 11:17
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
včeraPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
včeraFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včeraFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
včeraVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.15. 18:41 - řidičBOB
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1