Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Renault míří s novým Méganem do průšvihu, zákazník už pro něj není na prvním místě
6.5.2021 | Petr Prokopec
Francouzi poprvé ukázali hotový nový Mégane a přiblížili nám své plány na další léta. Jsou tak absurdní, že nevěříme ani na sekundu, že by mohly skončit jinak než průšvihem.
Svého času byl pro automobilky zákazník vždy na prvním místě. To je ale nyní minulostí, nadvládu nad celou branží převzali politici a úředníci, kterým jsou potřeby obyčejných lidí ukradené. Jakkoli se zákazníky soustavně zaklínají, nemyslí na něj ani v nejmenším, jinak by je nechali projevovat jejich vlastní potřeby a nenutili jim své. Evropská unie se ale rozhodla, že auta budou jednoho dne elektrická, ať už je reálný dopad jejich rozšíření jakýkoli a efektivita jejich boje proti CO2 též.
Lidé jsou tak soustavně tlačeni ke koupi aut, která jsou o poznání dražší než vozy, jaké používají dosud a současně hůře vyhovují jejich potřebám. A aby toho nebylo málo, mýtem je i jejich ekologický přínos, neboť elektřina rozhodně nevzniká s nulovými emisemi a vše okolo výroby baterií má k ochraně přírody též daleko. Před veškerá tato fakta se ale EU snaží elektrický vlak rozjet na ještě vyšší rychlost. A co je bizarní, někteří výrobci jí v tom pomáhají, jakkoliv se může zdát, že jsou sami proti sobě.
Tak to ale není. Elektrifikace vyžaduje miliardové investice, které vůbec nejsou spojeny s jistým výsledkem. V momentě, kdy jdete proti zájmům podstatné části, zřejmě většiny trhu, nelze s úspěchem počítat. Když se tedy jednou automobilky rozhodnou vsadit na tuto nejistou kartu vše, už nemohou couvnout a naopak budou chtít, aby EU a další instituce jejich investice chránily.
Renault je jedním z těchto výrobců, jak ostatně připouští sám šéf značky Luca de Meo. Ten sice neuvedl, že Francouzi zcela končí se spalovacím ústrojím, nicméně zmínil, že Renault bude nejzelenější automobilkou starého kontinentu. A že v roce 2030 bude devět z deseti aut, které tento výrobce prodá, disponovat elektrifikovaným pohonem. De Meo přitom doufá, že právě tato strategie pomůže značce zpět na vrchol.
Přijde nám to jako cesta do pekel, nikoli k úspěchu, jen čas ale ukáže víc. A nebude to dlouhý čas. Renault totiž už začal odhalovat nový Mégane s přídomkem E a karoserií připomínající SUV, který do boje o zákazníka vyrazí ještě letos. Postaven bude na modulární platformě CMF-EV zasvěcené elektrickému pohonu, u které se počítá s nejtenčím - pouze 11 cm vysokým - paketem baterií na trhu. Základní verze by pak měla dostat do vínku kapacitu 60 kWh a s údajný dojezd 450 km, stejně jako elektromotor o výkonu 220 koní schopný sprintu na stovku pod 8 sekund. A také omezovač rychlosti na 160 km/h, jak už Renault řekl dříve.
Posléze by ovšem měla dorazit ještě varianta s 87 kWh, u které dojezd vzroste na údajných 500 km. S tou ovšem nemáme počítat letos. Lišit se nicméně bude pouze technikou a možná některými detaily, kabinu dostane identickou. Znamená to tedy, že dorazí záplava displejů, pod nimiž se již nebude nacházet středový tunel. Místo toho máme čekat řadu úložných prostor, jenž doplní více centimetrů pro kolena, ramena i hlavy pasažérů. Dá se čekat, že takové auto bude zásadně dražší než dnešní Mégane a jsme zvědavi, kdo si jej při jeho výše zmíněných možnostech koupí - bez dotací to asi moc lidí nebude.
Tím můžeme Renault opustit, na moment se ale ještě přesuneme k Volkswagenu. Němci totiž aktuálně začínají s nadšením vítat vůbec nejpřísnější limity emisí CO2, kvůli kterým v Evropě pomalu nic jiného než elektromobily ani nepůjde prodávat. Proč tomu tak je, jsme zmínili již výše. Také koncern VW Group totiž do alternativního pohonu napěchoval miliardy, vlastně investoval více peněz než kdokoliv jiný. A i když je o jeho elektrická auta prachbídný zájem (model ID.3 je na zlomku odbytu Golfu, i když Golf zažívá nejnižší prodeje za několik dekád) navzdory extrémním a do budoucna neudržitelným dotacím, nyní chce, aby jeho nejistá sázka na elektrického koně nesla své ovoce.
Pokud by ovšem zůstalo na vůli zákazníků, Němci by stejně jako Francouzi stěží uspěli. Elektromobily ve své současné podobě nejsou s to nahradit auta s konvenčním pohonem, navíc jsou drahá. Přesně to si VW uvědomuje. A jelikož sám o sobě nedokáže změnu názoru u zákazníků zařídit, jednoduše spoléhá na politiky, kteří mohou zatížit konvenční auta takovými poplatky, že se ta elektrická stanou cenově srovnatelnou alternativou. Ovšem, ani tehdy není psáno, že si je někdo koupí - země, která podobnou cestu zkouší v menším, to už poznává na vlastní kůži.



Renault se pochlubil prvními snímky nového Mégane E, který již nebude hatchbackem, nýbrž crossoverem. Jako ryze elektrický vůz se všemi jeho nevýhodami a mnohem vyšší cenou než dnes má podle nás už teď minimální šance na úspěch. Foto: Renault
Zdroje: Renault, Reuters
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 4 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Prodeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před hodinouPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 3 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 4 hodinamiNádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
před 6 hodinamiLada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva