Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Situace v Nizozemsku připomíná, k čemu vede živelný tlak na rozšíření elektromobilů
4.1.2021 | Petr Miler
Někteří politici mají přes historické důkazy o opaku pocit, že mohou poručit větru dešti, popřít fyzikální zákony i tržní zákonitosti a přimět svět fungovat podle svého. Nizozemské prodeje ukazují, že to není tak snadné.
Asi není skloňovanějšího automobilového tématu posledních let, než jsou elektrické vozy. Být to tak, že někdo v jejich případě přišel s něčím převratně novým, jako byl třeba kdysi iPhone, nabídl dříve nevídanou efektivitu, ekologičnost, praktičnost, nízké provozní náklady, dlouhověkost a to vše za adekvátní cenu či alespoň výměnou za vysoké zachování hodnoty, neřekneme popel. Jenže tak to není.
Žádný takový nápad bohužel nepřišel, elektrická auta začal někdo nařizovat, třebaže nejsou výrazně efektivnější, a tedy ani ekologičtější. Samotný elektromotor efektivní je, pokud jím ale musíte pohybovat auto o stovky kilogramů těžší, pro nějž většina energie stejně vzniká z uhlí a na počátku máte mnohem náročnější výrobu samotného auta, nemusí se ekonomicky a ekologicky vyplatit nikdy ani v Německu, natož pak jinde.
Jejich praktičnost je značně limitovaná velmi omezeným dojezdem dále výrazně klesajícím s teplotou, který není možné rychle prodloužit. Nižší provozní náklady jsou už vyvrácený mýtus kvůli hmotnosti a použitým brzdám či pneumatikám, o pořizovací ceně nemá smysl hovořit a o dlouhověkosti či zachování hodnoty nemůže být řeč v momentě, kdy někteří majitelé - a opravdu ne jen jeden - mají v podstatě neřešitelné problémy s akumulátory po jednotkách let.
Nejde tu o předsudek nebo iracionální odpor, jde prostě o to, že je nám najednou nuceno řešení, které nabízí více za méně. Elektrická auta jsme si zkusili mnohokrát a říkáme, že v jejich současné podobě o ně zkrátka nestojíme, neboť neřeší naše životní potřeby. Jistě nejsme sami, ale koho to zajímá? Politici se rozhodli nařídit je všem, třebaže racionální přístup k věci velí, že pro každého je ideálem něco jiného.
Bylo by ale naivní si myslet, že když vezmete peníze jedněch a dáte je druhým, popřete logiku, fyziku a přirozené lidské preference, uspějete. Většina lidí nejsou ovce a situace v Nizozemsku, kde na rozvoj elektromobility začali tlačit dříve a intenzivněji než ve většině jiných zemí, to názorně ilustruje. Mluvili jsme o tom vícekrát a data o prodejích ojetých aut za celý rok 2020 to připomínají.
Zatímco odbyt nových vozů, mezi nimiž jsou ty elektrické dotovány a ty se spalovacími motory zatěžovány dodatečnými daněmi a dalšími poplatky, už léta klesá a spolu s „přispěním” koronavirové pandemie by letos mohl dosáhnout nejnižší hodnoty od roku 1968 (finální číslo za celý rok zatím není k dispozici, ale za 11 měsíců se v Nizozemsku prodalo 315 tisíc aut, a vše tedy směřuje ke zmíněnému), prodeje ojetin bují. A právě čísla o jejich odbytu za celých 12 měsíců máme nyní k dispozici.
Loni se tedy v Nizozemsku prodalo 2 025 309 ojetých vozů, což je absolutní historický rekord a první pokoření hranice 2 milionů prodaných ojetin za jediný rok. Děje se tak v době, kdy trh s novými vozy strádá (více jak -20 % z roku na rok, nejnižší čísla za 50 a více let) a po část roku nešlo ani ojetinu reálně koupit kvůli omezením obchodu přísnějším než u nás. Přesto je trh tak vysoko.
Tento kontrast je v Evropě ojedinělý a není nemístné si domýšlet, že je způsoben právě výše zmíněným. Pokud lidem začnete tlačit auta, která nechtějí, část si je kvůli dotacím či jiným zvýhodněním koupí, část ale nikoli. I kdybyste se udotovali k smrti, nikdy nezastřete, že někomu vnucujete řešení, které je pro něj nevhodné. Lidé, kteří jezdí třeba za prací do Německa stovky kilometrů po tamních dálnicích, ani nemohou mít elektromobil, protože by nikdy do práce nedojeli. A to je jeden extrémní případ z mnoha - existuje tisíc a jeden důvod, proč je pro některé lidi vyhovujícím řešením něco úplně jiného.
Že to je v prvé řadě „elektrický” a nikoli ekonomický problém, dosvědčuje i struktura prodaných ojetin v Nizozemsku. I když se tam elektromobily prodávají ve vysokých počtech už roky a na trhu ojetých vozů musí fluktuovat ve stále větším množství, z loni prodaných 2 025 309 „occassions” (tak se tam říká ojetinám) mělo elektrický pohon pouhých 14 tisíc aut. To je 6,9 promile celého trhu. A to prosím v situaci, kdy i na elektrické ojetiny jsou dávány dotace a kdy i jejich provoz je osvobozen od řady poplatků spojených s vlastnictvím vozu.
Děje se tak jen to, co jsme nejen my naznačovali mnohokrát. V reakci na živelný tlak na rozšíření elektromobilů se podstatná část (v Nizozemsku jasná většina) lidí začne novým autům vyhýbat a budou si déle nechávat či nově kupovat ojetiny více vyhovující jejich představám. K čemu je to ve výsledku dobré, nevíme - kdyby lidé šli za novými, stále efektivnějšími, a tady ekologičtějšími novými auty se spalovacími motory, prospělo by to světu více, než se jim marně pokoušet vnutit něco, co nemohou či nechtějí používat.
Tlak Nizozemců na rozmach elektromobilů má v prvé řadě docela jiné dopady - v zemi se prodává bezprecedentní množství ojetých aut, z nichž elektrický pohon nemá skoro žádné, zatímco prodeje nových vozů atakují historická minima. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroje: BOVAG, RDC
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před hodinou - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 3 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva