Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Výměnná stanice baterií elektromobilů se změnila v sud střelného prachu, vzplála 10 minut po poslední výměně
26.6.2023 | Petr Prokopec
Myšlenka je to zajímavá, neboť dovolí doplnit elektromobilům „šťávu” podobně rychle jako čerpací stanice, třebaže oné energie je méně. Ale co když takové místo s 13 pakety baterií na skladě začne hořet? Přesně to se stalo včera v Číně.
Pokud pomineme cenu a dlouhodobé náklady vlastnictví kvůli enormní ztrátě hodnoty , jsou největším problémem elektromobility baterie. Vzhledem ke své nízké energetické hustotě garantují jen malý dojezd s ohledem na svou velikost a hmotnost, k tomu se příliš dlouho dobíjejí. I proto byly nemalé naděje vkládány do čínské značky Nio, které neumožňuje pouze dobíjení akumulátorů, ale rovněž jejich výměnu. Stanice druhé generace přitom již fungují nejen v její domovině, ale také v Norsku. Pojmout zvládají 13 paketů, jejichž výměna s pomocí robotické ruky zabere jen tři minuty.
Ony stanice jsou kromě elektro-hydraulického mechanismu osazeny rovněž 239 senzory a čtyřmi počítačovými systémy. Denně je tak možné obsloužit až 312 motoristů, tedy za předpokladu, že by se baterie zvládly tak rychle dobíjet. Nio nicméně již pracuje na třetí generaci stanic, které počítají dokonce s 21 pakety. Denní obslužnost tak má dále narůst, zvláště když se zkracuje i doba potřebná k dobíjení. Jenže na blankytně modrém nebi se nyní objevil temný mrak.
Jeden z čínských majitelů auta od Nia byl totiž příslušnou aplikací upozorněn na to, že baterie, které auto v daný moment používalo, je poškozen. Urychleně měl proto navštívit výměnnou stanici, jenž by se o vše postarala. K tomu vlastník elektrického vozu skutečně 25. června přikročil. Ovšem pouhých deset minut poté, co stanici opustil, se začalo kouřit. Přivolaní hasiči pak sice celý problém zlikvidovali v jeho zárodku, narůstající pochybnosti však uhasit již nedokázali.
Každého totiž nyní zajímá, jak je to s bezpečností výměnných stanic. Hasiči totiž potvrdili, že příčinou onoho kouře byl právě poškozený paket baterií. Došlo tedy k jeho opětovnému dobíjení? Nebo prostě začal hořet, i když byl nečinně uskladněn? To jsou zásadní otázky, neboť zázrakem tento případ neskončil jako ještě větší katastrofa. Stačilo o pár minut více a stanice se 13 pakety se mohla proměnit v zapálený sud plný střelného prachu.
Když si přitom uvědomíme, jak moc toxické mohou hořící baterie být, a toto nebezpečí ještě zkombinujeme se skutečností, že zakrátko může každá stanice disponovat jednadvaceti pakety s celkovou kapacitou 3 150 kWh, pak tu máme nepěknou hrozbu pro každé příslušné město, které Nio „obsadí“. Inu, ani toto domnělé řešení potíží elektromobilů problémy jen nevyřeší, ale snadno také způsobí.
Výměna baterií do tří minut je hezkým vábením Číňanů. Pokud ale může celá výměnná stanice s uskladněnými bateriemi vzplanout a hrozit mohutným výbuchem jen kvůli jednomu poškozenému paketu... To už tak hezky nezní. Foto: Nio
Zdroj: CarNewsChina
Bleskovky
- Sebastian Vettel v Imole protáhl Sennův McLaren, konečně dokončil to, co plánoval udělat sám Ayrton
včera - Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
20.5.2024 - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Circuit de Barcelona-Catalunya: Časový program MotoGP 2024 11:25
- I toto jsou závody v Hořicích včera 23:11
- Statistiku crashů vedou Binder a Miller včera 17:00
- Crutchlow v Mugellu nepojede včera 16:00
- Hořice Petra Najmana: 2 závody = 2 vítězství včera 10:31
Nejnovější články
- Nový tahač Kenworthu vypadá jako obrněný šinkansen. Říká si SuperTruck, pohání ho extrémně efektivní diesel
před hodinou - Šéf Lamborghini pořád nevěří, že se elektromobily prosadí, i pro takovou značku by byly ztrátové
před 3 hodinami - Volha je zpátky a najednou představila hned tři nová auta, snadno nahradí chybějící modely Škody
před 4 hodinami - Obliba legendárního BMW M3 E46 zašla tak daleko, že lidé za 20 let staré auto s vadami platí víc než za novou M3
před 6 hodinami - Ford prosí vlastní dealery, aby zastavili investice do prodeje elektromobilů, víc jak polovina je nabízet ani nechce
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Škoda Auto obecně 05.22. 13:03 - mattonecz
- Suzuki obecně 05.22. 11:10 - jerry
- GTD + STI 05.22. 11:08 - abgx1
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.22. 10:02 - retron
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.22. 09:12 - Vrooom
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.21. 15:43 - řidičBOB
- Politický koutek 05.20. 22:44 - Stepan
- Za kolik jezdíte s benzínem? 05.20. 17:26 - mattonecz