Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025 | Petr Prokopec
Je to problém, o kterém se v minulosti opakovaně mluvilo, nikdo na to ale nedbal. Nyní máme, co jsme chtěli - zdejší výroba aut se stala tak závislou na dodávkách zejména některých materiálů z Číny, že stačí jedno politické rozhodnutí a stojí. Brusel přitom dráždí čínského hada bosou nohou.
Od chvíle, kdy se Brusel rozhodl posvítit si na dovoz čínských elektromobilů a bojovat proti nim cly, se tomuto rozhodnutí podivujeme. Evropská unie na jednu stranu elektromobilitu klade nade vše, takže by měla být ráda za každý tlak na snížení jejich cen a zvýšení dostupnosti. A k tomu konkurenční boj obvykle vede, cla se postarají o úplný opak. A protože spalovací a hybridní vozy novými cly zatíženy nejsou, relativně je to naopak zvýhodňuje.
Nejde ale jen o to, jsou tu také druhotné dopady. Jednak v Číně vyrábí svá elektrická auta i řada evropských a amerických automobilek od BMW po Teslu, které jsou jimi zasaženy též. Ale především - Čína je daleko nejvýznamnějším světovým producentem vzácných kovů potřebných pro baterie i elektromotory, bez kterých se elektromobily, hybridy a dnes vlastně už ani spalovací auta neobejdou. EU tedy riskuje obchodní válku s Říši středu, kterou na tomto poli nemůže vyhrát. A je vlastně jen s podivem, že Číňané s náznakem odvetných kroků přicházejí až nyní.
Jako rozebírá Focus, minulý týden prezident Evropské obchodní komory Jens Esklund poznamenal, že vítá zjemnění podmínek, které souvisí s exportem vzácných kovů. Čína totiž v dubnu po zvýšení cel americkým prezidentem Donaldem Trumpem vývoz některých materiálů enormně omezila, mimo jiné i vydáním pouze několika licencí, které jsou pro takovou činnost potřebné. Původní pravidla pak nově již neplatí pro evropské společnosti, pouze pro americké, tchaj-wanské a jihokorejské.
Pokud by na zjemnění pravidel nedošlo, dle Esklunda by se „mnoho evropských montážních linek zastavilo“. Němci tak varují, že výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, o kterém může rozhodnout někdo v Číně, pokud se zrovna špatně vyspí. Existující zásoby vzácných kovů totiž automobilkám vystačí jen na čtyři až šest týdnů provozu. A jejich nahrazení z jiných zdrojů je bezprostředně nemožné.
Esklund říká, že takový scénář teď na stole není, naznačuje ale, že zmírnění pravidel nebude zadarmo. Čína prý zatím ještě nedala Evropě najevo, co bude za svou velkorysost očekávat, z dobré vůle to ale pochopitelně nedělá. Je tak sice logické, že se mnozí výrobci snaží ze závislosti na čínských dodavatelích vyvázat, alternativ však mnoho nemají. Rafinace vzácných kovů je totiž velmi špinavý byznys, který nikdo nechtěl mít na vlastním písečku, a proto jej přenechal právě Říši středu. Ta toho nyní patřičně využívá, čemuž se vážně nelze divit.

Čína má pod palcem těžbu i zpracování klíčových vzácných kovů potřebných k výrobě baterií i elektromobilů. Mj. proto, že podobné scenérie v Evropě nikdo nechce vidět. Pak by ale EU nemela takto slepě tlačit elektromobilitu, neboť se tím stává snadno zranitelnou. Ilustrační foto: IMIP, tiskové materiály
Zdroj: Focus
Bleskovky
Novému „Bugatti pro chudé” vysekl poklonu slavný moderátor. Prý je tak dobré, že na něj může být hrdý každý Američan
včeraDalší silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
včeraNejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
2.6.2025
Nejnovější články
Dodnes jediný majitel si před 37 léty koupil špičkovou „komunistickou” vývozní Škodu. Moc toho s ní nenajel, až teď ji prodává
před 3 hodinamiOkřídlené ruské supersporty moří nepřestávají fascinovat, na vodu spustili už šestý moderní kus
včeraNovému „Bugatti pro chudé” vysekl poklonu slavný moderátor. Prý je tak dobré, že na něj může být hrdý každý Američan
včeraBentley otočilo. Přichází s novým čistě spalovacím vrcholem ve chvíli, kdy už žádné takové auto přijít nemělo
včeraProducent Top Gearu dostal zákaz řízení na půl roku poté, co se svým Porsche jel 38 km/h na třicítce, to je kruté
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva