Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu
18.5.2023 | Petr Prokopec
Audi by bylo rádo, abychom si jej pamatovali díky sloganu „náskok díky technice”, ve skutečnosti ale uspělo hlavě díky promyšlenému marketingu. Málokdy tak šláplo se svými auty vedle, s modelem V8 se mu to ovšem „podařilo”. Tohle auto vás vrátí do jeho časů.
V roce 1969 se začala psát historie Audi ve Spojených státech. Německá automobilka zpočátku na americkém trhu nabízela pouze model Super 90, už o pár měsíců později přišla také s vlajkovou lodí zvanou jednoduše 100. Velký úspěch nicméně přišel až s Audi Fox, které bylo k mání od roku 1973. Následovala výraznější expanze, jenž nakonec v roce 1985 vyústila v představení třetí generace modelu 100. Ten byl v Americe znám pod označením 5000 a postaral se o velký skandál, který znamenal téměř konec působení značky za velkou louží.
Problémem se ukázalo být nechtěné zrychlování vozů, za kterým stála problematická konstrukce pedálů. Kvůli tomu řidiči s většíma nohama šlapali na plyn i brzdu současně, což nakonec skončilo 700 haváriemi, během kterých přišlo o život 6 lidí. Audi tak místo zvyšujících se prodejů muselo řešit jeden soudní spor za druhým.
Audi 100 třetí generace v tuto chvíli můžeme opustit a místo toho se přesuneme k limuzíně V8, která byla světu představena v roce 1988. Pro německou automobilku šlo o jeden z vůbec nejdůležitějších vozů vůbec, neboť ji měl posunout do teritoria BMW a Mercedesu. Proto se jako první firemní model dočkal osmiválcového motoru. Mimo to pak poprvé došlo také na spojení pohonu všech kol quattro s automatickou převodovkou. A aby toho nebylo málo, šlo o první plnohodnotný luxusní model Audi rozmazlující posádku vepředu i vzadu. Firma čekala velký úspěch, nic takového se ale nedostavilo.
Značka totiž velkou měrou sázela na zájem Američanů, ovšem ve Státech byla reputace Audi výše zmíněným skandálem výrazně otřesena. Ač tedy model V8 představoval obrovský technologický pokrok, a to nejen pro samotné čtyři pruhy, ale pro celou automobilovou branži, dealeři vyhlíželi zákazníky marně. I proto nakonec od října 1988 do listopadu 1993 vzniklo celosvětově jen 21 tisíc exemplářů, z čehož ovšem většina byla prodána v Evropě. O ničem jiném než o obrovském propadáku nelze hovořit, nakonec už pouhých 5 let trvající výroba hovoří za vše - auto pro nezájem skončilo o tři roky dříve, než původně mělo.
I přes tak malý odbyt ale hrstka V8 přežívá dodnes a u jednoho z německých prodejců jsme narazili na kousek, který vám nemůžeme neukázat. Je to mimořádně málo jetý vůz z roku 1991, který si v rukou jediného majitele odkroutil pouze 73 tisíc kilometrů. To možná nezní jako zase tak málo, třebaže to za 32 let ježdění málo je, ale podívejte se na tohle auto pořádně. Prodejce hovoří o dokonalém stavu ročního auta a z viditelných detailů nepřehání ani v nejmenším.
K dispozici je kompletní servisní historie, dobové dokumenty, brožury, klíče... A na stav auta se podívejte sami, ani oněch 73 tisíc km byste mu skutečně nehádali, není z čeho, navzdory švýcarskému původu prý není ani spodek poškozený provozem na zimních silnicích. Karoserie s klasickou stříbrnou metalízou skrývá 3,6litrový atmosférický osmiválec, pohonná jednotka má produkovat pořád stejných 250 koní a je v tomto případě spojena s čtyřstupňovým automatem - k dispozici byl tehdy i pětistupňový manuál.
Dvojici pedálů doprovodila vyhřívaná sedadla, z nichž to řidičovo se pyšní i pamětí. Dále je tu automatická klimatizace, elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek či tempomat a ABS. První majitel se rozhodl si připlatit i za lepší audiosystém. Má to prostě být vůz v bezvadném stavu a ve vysoké specifikaci - může jít o jednu z nejzachovalejších a nejvíce hýčkajících V8, které stále existují.
Cena 39 000 Eur rozhodně není lidová, znamená asi 925 tisíc Kč. Na současného nástupce v podobě modelu A8 byste ale potřebovali ještě násobně víc a pokud vaše srdce bije spíše pro starší vozy... Lze už jen dodat, že nebýt onoho amerického skandálu, nejspíše by dnes nabídka Audi vypadala jinak. Ona kauza problematických pedálů Audi v zámoří vrátila v podstatě zpět na startovní čáru, přišla s nově pojmenovanými vozy a na přípravách si dala dvakrát záležet. První generace A8 se tak v USA objevila v prodeji až v roce 1996 - tři roky poté, co si neúspěšná V8 musela neplánovaně balit fidlátka.

















Tohle Audi V8 vypadá na skoro dokonale, prodávající navzdory 73 tisícům najetých km hovoří o stavu ročního vozu. A fotky ho nezrazují, podobný kousek jsme v prodeji neviděli už dlouho. Foto: Automobile Robert Lopp, publikováno se souhlasem
Zdroj: Automobile Robert Lopp@Mobile.de
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nejnovější články
Němci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
včeraDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva