Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Z nových aut mizí další věc, najdete ji už jen ve 37 procentech z nich. A líp nebude
19.9.2018 | Petr Prokopec
Automobilový svět se v posledních letech mění velmi rychle a přibývá věcí, se kterými se musíme rozloučit. Atmosféricky plněně motory či manuály v tom nejsou samy, mizí i skutečné ruční brzdy.
Stýská se vám po starých časech, kdy pod kapotou odváděly svou práci atmosférické motory, jejichž výkon byl přenášen pomocí ručně řazených převodovek? Pak pro vás máme špatnou zprávu, ony motory, stejně jako manuální převodovky, totiž nejsou jedinými kandidáty na vyhynutí. Do propadliště dějin míří i klasické ruční brzdy, jejíž madlo pomocí ocelového lanka aktivuje čelisti na zadních kolech. Ty pak následně zajistí vůz proti samovolnému pohybu.
Automobilky toto řešení začaly před pár lety nahrazovat elektronickou parkovací brzdou, kdy vám na danou operaci postačí pouhý stisk tlačítka. A někdy vlastně není potřeba ani to - jelikož má vše pod kontrolou software řídicí jednotky, může se vše odehrát zcela automaticky. Vám tedy jednoduše postačí, když zastavíte, vyřadíte a opustíte vůz. Umělá inteligence pak již vše zařídí za vás.
Jelikož s novou technologií jsou spojeny i další výhody, zejména pak ušetřené místo uvnitř a obecně širší možnosti realizace interiérových designérů, rozmáhají se velmi rychle. Dle nové studie britské společnosti CarGurus, jejímž středobodem byl monitoring nabídky 32 automobilek, je nyní pouze 37 procent všech nových aut je osazeno klasickou ruční brzdou. U každého modelu je pak nabízí pouze Dacia a Suzuki.
Na druhé straně spektra pro změnu stojí hlavně prémiové automobilky. Pokud tedy netoužíte po tlačítku umístěném povětšinou na středovém tunelu, musíte obejít obloukem showroomy Audi, Jaguaru, Land Roveru, Lexusu, Mercedesu a Porsche. A třeba takové BMW se jistě brzy přidá - současné, pozvolna končící řady 1, 2 (kupé a kabriolet), 3 a 4 mají být posledními auty, které klasickou „ručku” ještě mají. Nic jiného pak nelze očekávat ani u jiných automobilek - například současná Škoda Octavia zůstává u klasiky, VW Golf už ale léta sází na elektroniku. A další generace se jistě sejdou u modernější alternativy.
„Je to oficiální, smrt ručních brzd přichází, neboť výrobci hromadně přepřahají na elektronické parkovací brzdy,“ potvrzuje danou skutečnost Chris Knapman, editor společnosti CarGurus. Zároveň přitom dodává, že během pár let analogová technologie takřka stoprocentně zmizí a objevovat se bude jen u některých modelů, které navíc nebudou prodávány ve velkém množství.
Podobně jako v případě atmosfér a manuálů si ani v tomto případě většina zákazníků patrně nestýská. O nadšencích toužících po „blbnutí” na sněhu ani nemá smysl mluvit, od běžnějších uživatelů pak slýcháme nářky spíše nad nemožností regulace účinku ruční brzdy - elektronická je buď zapnutá nebo vypnutá, ta skutečně ruční má řadu poloh. Obvykle ale nejde o nic, na co by si nešlo zvyknout.
Současný vývoj nás tedy nepřekvapuje, jakkoli s ohledem na možné širší využití preferujeme klasiku. Většině lidí ale postačí se podívat na úhlednější a praktičtější středový tunel a mají jasno v tom, co preferovat...



Klasické ruční brzdy se zakrátko stanou minulostí...
...přičemž je nahradí elektronické parkovací, s nimiž vypadá středový tunel lépe a využitelněji
Zdroj: CarGurus
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
BMW zastavilo výrobu elektromobilů, říká tomu „odložení produkce”. Trh je prý saturovaný
včeraLahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
včeraŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva