Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Plán Fordu na záchranu se hroutí, analytici nyní hodnotí jeho akcie jako veteš
12.9.2019 | Petr Prokopec
Akcie modrého oválu naposledy získaly nepopulární „Junk Status“ v době ekonomické krize a trvalo čtyři léta, než se situace změnila. Nyní je na tom ale ještě hůře.
Pokud vás kromě aut zajímá i svět financí, nejspíše jste již narazili na pojem „Junk Status“, tedy označení akcií té či oné společnosti za veteš, haraburdí či šmejd. Veřejně obchodované firmy jsou standardně hodnocené na číselné stupnici, kdy se obvykle pohybují mezi třístovkou a osmsedpadesátkou. Tomu následně odpovídá hodnocení písmenné, které startuje třemi Áčky a končí jedním Déčkem. Odkazují se na ekonomický stav dané společnosti, přičemž hodnocení je extrémně důležité pro banky a investory - dle tohoto hodnocení se rozhodují, kam nalít své peníze a za jakou cenu.
Zmíněný „Junk Status“ odpovídá hodnocení BB+, BB a BB-, které zájemcům s naditými kapsami naznačuje, aby se dané firmě raději vyhnuli nebo byli velmi obezřetní. Jakákoliv investice je u takto hodnocených společností nejistá, třebaže existují ještě horší hodnocení. Pokud tedy akcie určité společnosti získají „Junk Status“, je to pro ni malá pohroma, která znamená mimo jiné zdražení úvěrů od bank.
Právě to se nyní týká Fordu, jehož akcie jako veteš ohodnotili analytici společnosti Moody's. Pro modrý ovál to není poprvé, naposledy byla jeho kredibilita hodnocena takto mizerně po roce 2008, kdy vypukla globální ekonomická krize. Modrému oválu pak trvalo čtyři roky, než se dostal zpátky na úroveň, kdy byl již doporučován jako zdravá společnost hodná investování.
Agentura Moody's uvedla, že k danému kroku ji přiměla aktuální pozice automobilky, jež opravdu není zrovna lichotivá. Ford loni v červenci oznámil, že chystá restrukturalizaci firmy, která jej přijde na 11 miliard dolarů (cca 258,26 miliardy korun). Tento plán ale nefunguje podle představ, navíc modrý ovál si na jeho realizaci vybral tu nejméně vhodnou dobu, kdy se svět mění a nutí automobilky do elektromobility. Finance je tedy třeba nalévat jinam.
Ford nyní doplácí zejména na rozhodnutí svého předchozího šéfa Marka Fieldse, který nedokázal zvrátit pokles prodejů a akcií. Zároveň nedokázal automobilku připravit na současně probíhající změny. Byl proto propuštěn a modrý ovál vkládal velké naděje do jeho nástupce Jima Hacketta. Ten poněkud překvapivě oznámil, že značka se oprostí od hatchbacků a sedanů a vrhne se především na SUV a pick-upy, stejně jako na elektromobilitu.
Rok je samozřejmě velmi krátká doba na to, aby se kolos jako Ford výrazně proměnil, nicméně na druhé straně automobilka neprochází první restrukturalizací za poslední léta. Naopak se spíše zdá, jako kdyby měnila jeden záchranný plán za druhý. A naneštěstí žádný nevychází. Hackett je tak pod nemalým tlakem, jakkoliv se za něj modrý ovál aktuálně postavil a oznámil, že „stále zůstáváme velmi sebejistí, co se týče našeho plánu a pokroku“.
Společnost Moody's nicméně dodává, že značka je velmi slabá v rámci ziskových marží i generování hotovosti. Kromě toho poukazuje na její velmi špatné výkony v Číně, kde již takřka dva roky v kuse dochází k poklesu prodejů a tedy k velkým ztrátám. Tento posun je opravdu enormní, neboť zatímco v roce 2016 Ford na největším trhu prodal 951 396 aut, loni to již bylo pouze 383 485 vozů. A za prvních sedm měsíců letošního roku má na kontě jen 122 461 registrací.
Automobilka se právě na Čínu hodlá zaměřit, nicméně konkrétní kroky vedoucí k nápravě reputace a prodejů již nezmiňuje. Jsme tedy skutečně zvědavi, co nás v případě modrého oválu v nejbližších letech čeká. Bankrot to skoro jist+e nebude, oslavné fanfáry ale nejspíše také ne. Vůbec bychom se tak nedivili, kdyby kdysi obří impérium vlastnící značky jako Aston Martin, Jaguar, Land Rover či Volvo zakrátko nebylo jen pouhým dílkem ve skládačce jiného automobilového koncernu.
Ford loni oznámil, že chystá masivní čistku, zvláště v rámci hatchbacků a sedanů. Již tehdy jsme naznačovali, že jde o velmi riskantní krok a současné hodnocení firmy Moody's to jen potvrzuje
Zdroj: The Wall Street Journal
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 5 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 8 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva