Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zájem o manuální převodovky v USA stoupá, je největší za poslední léta
3.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
V USA se dále zvyšuje zájem o manuální převodovky. A to i navzdory tomu, že na tamním trhu počet takto vybavených vozů dlouhodobě klesá.
Aby bylo předem jasno, není důvod na pozdvižení. Řidiči v Severní Americe pořád dávají ve více než devíti případech z deseti přednost vozům vybaveným pouze dvojicí pedálů. Americká stránka Edmunds a posléze USA Today si však všimly změny v chování zákazníků, které se významně odlišovalo nejen od předchozího roku, ale také zmapovaného vývoje za několik posledních let. Jak vypadají poměrná čísla?
Ve sledovaném období od ledna do března 2012 nabízely ve Spojených státech zastoupené značky celkově 2 360 modelů, přičemž jen devatenáct procent z nich bylo v prodeji také s manuální převodovkou. V roce 2007 to bylo 2 391 různých typů, podíl manuálů ale tvořil až 29 procent. A vzájemné srovnání? Letos odjelo od prodejců 6,5 procenta nových aut se spojkovým pedálem, což není mnoho, jenže před pěti lety to bylo jen 2,9 procenta. Relativní nárůst je tedy docela výrazný - vzhledem k dostupnosti aut s manuálem se prodává mnohonásobně více než před léty.
Vývoj naznačoval posun tímto směrem jen velmi mírně. Předloni tvořil podíl manuálních předovek 3,9 %, v roce 2008 to bylo 3,7 %, a to stále za stavu citelně klesající dostupnosti manuálů na trhu. Přesto minulá dekáda již zaznamenala i větší zájem o tento typ převodovek než tomu bylo letos. Třeba v roce 2002 a 2003 to bylo „až“ 8,5 a 8,2 procenta ze všech prodaných automobilů a sledovaný parametr byl vyšší také v letech 2005 (6,7) a 2006 (7,2 %). Tehdy se ovšem dalo v Americe koupit s přímým řazením více než dvojnásobné množství aut oproti dnešku.
„Manuální revoluce” to zatím není, nicméně na místě je otázka, proč se tak děje. Podle analytiků je odpovědí přetrvávající ekonomická stagnace, nebo spíše recese. Lidé jsou si vědomi, že vozy vybavené manuálem jsou v průměru o tisíc dolarů levnější, než ty s automatem. Podle Edmunds, a k tomu se přikláníme i my, hraje roli také to, že menší auta jsou i v Americe vybavována menšími motory, které jsou s manuální převodovkou živější a přitom mají ve většině případů nižší spotřebu.
Dalším faktorem má být údajně zvyk. Lidé kupující manuály se podle amerických médií po šesti letech opět vrací k nákupu nového vozu (auta s manuálem jsou obměňována v průměru jednou za 6,1 roku) a nárazově navýšili čísla, protože byli s tímto způsobem řazení spokojeni. Edmunds v neposlední řadě zmiňuje rovněž vyšší uživatelskou přívětivost aut, jejichž spojky vyžadují k vyšlápnutí méně síly a mají plynulejší záběr.
Se zajímavým vysvětlením ale přichází také Ford. Podle jejich průzkumů se zhruba každý čtvrtý Focus dostane do rodiny s ročním příjmem přes 100 tisíc dolarů a právě tito zákazníci velmi často požadují manuál. Proč? Protože často cestují do zámoří (hlavně do Evropy), kde si vyzkouší pronajatý vůz s manuálem a ten je přesvědčí, že můžou řadit i jinak.
Každopádně zatím lze říci, že řidiči ve Spojených státech mění své návyky jen pomalu. Jestli dosavadní trend vydrží, to se teprve uvidí. Na každý pád je už ve své dosavadní podobě dosti překvapivý, v Evropě už ručnímu řazení hádá světlou budoucnost málokdo.









Za posledních deset let se ve Spojených státech pohybuje zájem o manuální převodovky v řádech několika procent, ale i to stačí, aby třeba BMW pokorně zasalutovalo a Američanům (na rozdíl od Evropy) ten manuál nabídlo. V segmentu sportovních vozů je totiž mezi Američany přímé řazení mnohem populárnější volbou než na Starém kontinentu
Zdroj: USA Today
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 4 hodinami
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 24 minutami
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
před hodinou
VW i Porsche už tam jsou, Audi je následuje. Za tři roky přišlo o 75 procent svých zisků a míří do ztráty, prodeje dál klesají
před 3 hodinami
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 4 hodinami
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Pneu koutek 11.01. 20:55 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
