Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“?

Že vám tohle auto není povědomé? V roce 2009 mělo ohromit bohatou klientelu, nakonec ale na jeho sériovou výrobu nedošlo. Nyní do dražby míří samotný koncept tohoto luxusního vozu, ohromit ale zvládne jen uvnitř či pod kapotou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“?

7.11.2023 | Petr Prokopec

Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“?

/

Foto: Collecting Cars, tiskové materiály

Že vám tohle auto není povědomé? V roce 2009 mělo ohromit bohatou klientelu, nakonec ale na jeho sériovou výrobu nedošlo. Nyní do dražby míří samotný koncept tohoto luxusního vozu, ohromit ale zvládne jen uvnitř či pod kapotou.

Pokud byste se mnou zatřásli o půlnoci a zeptali se, za jaké auto jsem ochoten dát ledvinu, dočkali byste se možná překvapivé odpovědi. Od návštěvy ženevského autosalonu v roce 2005, kde debutoval, je totiž mým osobním šampionem Aston Martin Vantage. Nikoli proto, že bych jej považoval za technologický vrchol, k něčemu takovému měl daleko již při svém debutu. Jenže Henrik Fisker mu za přispění Iana Calluma nadělil design natolik oslňující, že pomalu cokoli, co přišlo poté, se britskému kupé a roadsteru muselo klanět.

Od té doby jsem se za volant Vantage dostal opakovaně, přičemž prakticky pokaždé jsem našel menší či větší důvod ke stížnostem. Ve finále mi ale stejně pokaždé bylo jedno, že robotizovaný manuál řadí způsobem, jaký se s hladkou jízdou neslučuje, či že otevírání palivové nádrže je schováno tak podivně, že bez návodu jej možná ani nenajdete. Vzhled vozu byl pokaždé velkým odpustkem, kvůli čemuž Vantage zůstává na piedestalu i nadále. Tedy to provedení, které se prodávalo do roku 2018, z nástupce se mi už kolena nechvějí.

Fisker totiž u Astonu Martin v roce 2005 skončil a na jeho místo nastoupil Marek Reichman, se kterým přišla i změna designového jazyka. Nadčasovou eleganci totiž vystřídala snaha maximalizovat vizuální agresivitu. Modely jako One-77 se ještě držely zkrátka, automobilka se nicméně v dané době rozhodla vzkřísit značku Lagonda, a proto v roce 2009 přivezla do Ženevy koncept svého skutečně prvního SUV, pardon LUV (luxusního užitkového vozu, samozřejmě). Ten měl reprezentovat zcela nový směr, neboť šlo o luxusní SUV.

Problémem pro automobilku však bylo, že v daný moment vyráběla jen sporťáky, ať již s pevnou nebo plátěnou střechou. Pro koncept tak musela využít jiné základy, načež sáhla po Mercedesu GL. Tomu pak Reichman dodal nový kabát, který má vlastně na mě zcela opačný efekt než Vantag - nelíbí se mi z žádného úhlu pohledu. Asi nejpřijatelnější jsou čelní partie, které lze nazvat pouze obludnými. Při pohledu z boku či zezadu nicméně budete mít pocit, že svůj oběd uvidíte podruhé.

Názory na design jsou pochopitelně vždy subjektivní záležitostí, ovšem v tomto případě opravdu nejsem sám, kdo koncepčnímu LUV dává palec dolů. Člověk spíše aby pohledal někoho, kdo učiní pravý opak. Pokud ale do takového tábora patříte, pak máte zrovna teď šanci si tento Aston Martin koupit. Společnost Collecting Cars jej totiž posílá do dražby, jenž se koná online a končí za pár dnů. Zatím poslední příhoz přitom činí pořád snesitelných 17 000 liber (cca 461 tisíc korun).

Za prozatím tak nízkou cenou nestojí jen rozporuplný vzhled, nýbrž také skutečnost, že LUV nesmí do provozu. Při pohledu do interiéru je ovšem jasné, že během oněch pěti dnů na zvýšení částky ještě dojde - Lagonda se totiž dočkala kovových dekorů a dvoubarevné kůže, které asistuje kožešina ve stejných odstínech. Pokud tedy hledáte pravou definici luxusu, jste na správné adrese. Mimo ten pak LUV s ohledem na dárcovský vůz nabízí i nemalý prostor.

Oproti výchozímu Mercedesu GL pak nedošlo jen na usazení zcela nové karoserie, ale rovněž motoru, neboť pod přední kapotu se nastěhoval šestilitrový dvanáctiválec. Ten je plně funkční, byť momentálně vůz kvůli elektronickým potížím pojízdný není. Automobilka se ovšem dušuje, že dříve se zvládal pohybovat po vlastní ose, i když některé funkce nebyly aktivované. Mezi ně nejspíše patří i tachometr, na kterém stále zůstává nulový počet najetých kilometrů.


Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 1 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 01Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 2 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 02Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 3 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 03Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 4 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 04Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 5 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 05Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 6 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 06Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 7 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 07Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 8 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 08Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 9 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 09Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 10 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 10Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 11 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 11Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 12 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 12Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 13 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 13Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 14 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 14Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 15 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 15Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 16 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 16Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 17 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 18Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 18 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 19Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“? - 19 - Lagonda LUV 2009 koncept na prodej 20
Koncepční Lagonda LUV měla být prvním SUV Astonu Martin, nakonec se jím - podle nás naštěstí - nestala. Nyní je tato studie na prodej v aukci, poslední příhoz zatím jen odpovídá nepříliš okouzlujícímu vzhledu. Foto: Collecting Cars, tiskové materiály

Zdroj: Collecting Cars

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.