Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“?
7.11.2023 | Petr Prokopec
Že vám tohle auto není povědomé? V roce 2009 mělo ohromit bohatou klientelu, nakonec ale na jeho sériovou výrobu nedošlo. Nyní do dražby míří samotný koncept tohoto luxusního vozu, ohromit ale zvládne jen uvnitř či pod kapotou.
Pokud byste se mnou zatřásli o půlnoci a zeptali se, za jaké auto jsem ochoten dát ledvinu, dočkali byste se možná překvapivé odpovědi. Od návštěvy ženevského autosalonu v roce 2005, kde debutoval, je totiž mým osobním šampionem Aston Martin Vantage. Nikoli proto, že bych jej považoval za technologický vrchol, k něčemu takovému měl daleko již při svém debutu. Jenže Henrik Fisker mu za přispění Iana Calluma nadělil design natolik oslňující, že pomalu cokoli, co přišlo poté, se britskému kupé a roadsteru muselo klanět.
Od té doby jsem se za volant Vantage dostal opakovaně, přičemž prakticky pokaždé jsem našel menší či větší důvod ke stížnostem. Ve finále mi ale stejně pokaždé bylo jedno, že robotizovaný manuál řadí způsobem, jaký se s hladkou jízdou neslučuje, či že otevírání palivové nádrže je schováno tak podivně, že bez návodu jej možná ani nenajdete. Vzhled vozu byl pokaždé velkým odpustkem, kvůli čemuž Vantage zůstává na piedestalu i nadále. Tedy to provedení, které se prodávalo do roku 2018, z nástupce se mi už kolena nechvějí.
Fisker totiž u Astonu Martin v roce 2005 skončil a na jeho místo nastoupil Marek Reichman, se kterým přišla i změna designového jazyka. Nadčasovou eleganci totiž vystřídala snaha maximalizovat vizuální agresivitu. Modely jako One-77 se ještě držely zkrátka, automobilka se nicméně v dané době rozhodla vzkřísit značku Lagonda, a proto v roce 2009 přivezla do Ženevy koncept svého skutečně prvního SUV, pardon LUV (luxusního užitkového vozu, samozřejmě). Ten měl reprezentovat zcela nový směr, neboť šlo o luxusní SUV.
Problémem pro automobilku však bylo, že v daný moment vyráběla jen sporťáky, ať již s pevnou nebo plátěnou střechou. Pro koncept tak musela využít jiné základy, načež sáhla po Mercedesu GL. Tomu pak Reichman dodal nový kabát, který má vlastně na mě zcela opačný efekt než Vantag - nelíbí se mi z žádného úhlu pohledu. Asi nejpřijatelnější jsou čelní partie, které lze nazvat pouze obludnými. Při pohledu z boku či zezadu nicméně budete mít pocit, že svůj oběd uvidíte podruhé.
Názory na design jsou pochopitelně vždy subjektivní záležitostí, ovšem v tomto případě opravdu nejsem sám, kdo koncepčnímu LUV dává palec dolů. Člověk spíše aby pohledal někoho, kdo učiní pravý opak. Pokud ale do takového tábora patříte, pak máte zrovna teď šanci si tento Aston Martin koupit. Společnost Collecting Cars jej totiž posílá do dražby, jenž se koná online a končí za pár dnů. Zatím poslední příhoz přitom činí pořád snesitelných 17 000 liber (cca 461 tisíc korun).
Za prozatím tak nízkou cenou nestojí jen rozporuplný vzhled, nýbrž také skutečnost, že LUV nesmí do provozu. Při pohledu do interiéru je ovšem jasné, že během oněch pěti dnů na zvýšení částky ještě dojde - Lagonda se totiž dočkala kovových dekorů a dvoubarevné kůže, které asistuje kožešina ve stejných odstínech. Pokud tedy hledáte pravou definici luxusu, jste na správné adrese. Mimo ten pak LUV s ohledem na dárcovský vůz nabízí i nemalý prostor.
Oproti výchozímu Mercedesu GL pak nedošlo jen na usazení zcela nové karoserie, ale rovněž motoru, neboť pod přední kapotu se nastěhoval šestilitrový dvanáctiválec. Ten je plně funkční, byť momentálně vůz kvůli elektronickým potížím pojízdný není. Automobilka se ovšem dušuje, že dříve se zvládal pohybovat po vlastní ose, i když některé funkce nebyly aktivované. Mezi ně nejspíše patří i tachometr, na kterém stále zůstává nulový počet najetých kilometrů.



















Koncepční Lagonda LUV měla být prvním SUV Astonu Martin, nakonec se jím - podle nás naštěstí - nestala. Nyní je tato studie na prodej v aukci, poslední příhoz zatím jen odpovídá nepříliš okouzlujícímu vzhledu. Foto: Collecting Cars, tiskové materiály
Zdroj: Collecting Cars
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před hodinouNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Toto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 13 minutamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před hodinouDědic Fiatu s šéfem Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 2 hodinamiPrvní nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před 3 hodinamiBentley právě realizovalo největší objednávku ve své historii, jediný zákazník si najednou převzal 9 aut
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva