Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zapomenuté, skutečně první SUV Astonu Martin je po 14 letech na prodej. Kdo ale bude chtít takový „skvost“?
7.11.2023 | Petr Prokopec
Že vám tohle auto není povědomé? V roce 2009 mělo ohromit bohatou klientelu, nakonec ale na jeho sériovou výrobu nedošlo. Nyní do dražby míří samotný koncept tohoto luxusního vozu, ohromit ale zvládne jen uvnitř či pod kapotou.
Pokud byste se mnou zatřásli o půlnoci a zeptali se, za jaké auto jsem ochoten dát ledvinu, dočkali byste se možná překvapivé odpovědi. Od návštěvy ženevského autosalonu v roce 2005, kde debutoval, je totiž mým osobním šampionem Aston Martin Vantage. Nikoli proto, že bych jej považoval za technologický vrchol, k něčemu takovému měl daleko již při svém debutu. Jenže Henrik Fisker mu za přispění Iana Calluma nadělil design natolik oslňující, že pomalu cokoli, co přišlo poté, se britskému kupé a roadsteru muselo klanět.
Od té doby jsem se za volant Vantage dostal opakovaně, přičemž prakticky pokaždé jsem našel menší či větší důvod ke stížnostem. Ve finále mi ale stejně pokaždé bylo jedno, že robotizovaný manuál řadí způsobem, jaký se s hladkou jízdou neslučuje, či že otevírání palivové nádrže je schováno tak podivně, že bez návodu jej možná ani nenajdete. Vzhled vozu byl pokaždé velkým odpustkem, kvůli čemuž Vantage zůstává na piedestalu i nadále. Tedy to provedení, které se prodávalo do roku 2018, z nástupce se mi už kolena nechvějí.
Fisker totiž u Astonu Martin v roce 2005 skončil a na jeho místo nastoupil Marek Reichman, se kterým přišla i změna designového jazyka. Nadčasovou eleganci totiž vystřídala snaha maximalizovat vizuální agresivitu. Modely jako One-77 se ještě držely zkrátka, automobilka se nicméně v dané době rozhodla vzkřísit značku Lagonda, a proto v roce 2009 přivezla do Ženevy koncept svého skutečně prvního SUV, pardon LUV (luxusního užitkového vozu, samozřejmě). Ten měl reprezentovat zcela nový směr, neboť šlo o luxusní SUV.
Problémem pro automobilku však bylo, že v daný moment vyráběla jen sporťáky, ať již s pevnou nebo plátěnou střechou. Pro koncept tak musela využít jiné základy, načež sáhla po Mercedesu GL. Tomu pak Reichman dodal nový kabát, který má vlastně na mě zcela opačný efekt než Vantag - nelíbí se mi z žádného úhlu pohledu. Asi nejpřijatelnější jsou čelní partie, které lze nazvat pouze obludnými. Při pohledu z boku či zezadu nicméně budete mít pocit, že svůj oběd uvidíte podruhé.
Názory na design jsou pochopitelně vždy subjektivní záležitostí, ovšem v tomto případě opravdu nejsem sám, kdo koncepčnímu LUV dává palec dolů. Člověk spíše aby pohledal někoho, kdo učiní pravý opak. Pokud ale do takového tábora patříte, pak máte zrovna teď šanci si tento Aston Martin koupit. Společnost Collecting Cars jej totiž posílá do dražby, jenž se koná online a končí za pár dnů. Zatím poslední příhoz přitom činí pořád snesitelných 17 000 liber (cca 461 tisíc korun).
Za prozatím tak nízkou cenou nestojí jen rozporuplný vzhled, nýbrž také skutečnost, že LUV nesmí do provozu. Při pohledu do interiéru je ovšem jasné, že během oněch pěti dnů na zvýšení částky ještě dojde - Lagonda se totiž dočkala kovových dekorů a dvoubarevné kůže, které asistuje kožešina ve stejných odstínech. Pokud tedy hledáte pravou definici luxusu, jste na správné adrese. Mimo ten pak LUV s ohledem na dárcovský vůz nabízí i nemalý prostor.
Oproti výchozímu Mercedesu GL pak nedošlo jen na usazení zcela nové karoserie, ale rovněž motoru, neboť pod přední kapotu se nastěhoval šestilitrový dvanáctiválec. Ten je plně funkční, byť momentálně vůz kvůli elektronickým potížím pojízdný není. Automobilka se ovšem dušuje, že dříve se zvládal pohybovat po vlastní ose, i když některé funkce nebyly aktivované. Mezi ně nejspíše patří i tachometr, na kterém stále zůstává nulový počet najetých kilometrů.



















Koncepční Lagonda LUV měla být prvním SUV Astonu Martin, nakonec se jím - podle nás naštěstí - nestala. Nyní je tato studie na prodej v aukci, poslední příhoz zatím jen odpovídá nepříliš okouzlujícímu vzhledu. Foto: Collecting Cars, tiskové materiály
Zdroj: Collecting Cars
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
před 2 hodinamiExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Nejprodávanější Dacia se jako ojetá podle detailních dat TÜV vyplatí jen někdy, i tady je nad koupí třeba přemýšlet
24.5.2025Rychlý test Porsche Macan Electric: Zrušit, zahodit a začít znovu
25.5.2025Nissan je na tom tak zle, že zvažuje i prodej vlastního ústředí, aby pokryl stamiliardové ztráty a náklady spojené s restrukturalizací
25.5.2025Zakladatelé Alpiny prodali Alpinu, aby si založili novou Alpinu nesoucí jejich jméno. Jejich první novinka je zvláštní
25.5.2025Lotus místo konce spalovacích aut přijde s novým osmiválcovým sporťákem, tomu se říká obrat
25.5.2025
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.24. 12:59 - Předseda
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales