Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zatčený šéf Renaultu poskytl první rozhovor zpoza mříží, jeho slova potvrzují tušené
30.1.2019 | Petr Prokopec
Z vedení Nissanu a Mitsubishi jej odvolali, post šéfa Renaultu opustil sám. S rozvázanýma rukama se může soustředit na svou obhajobu a hned se pustil do tvrdého útoku.
Již déle než dva měsíce zůstává Carlos Ghosn v chladné cele tokijské vazební věznice. Ta rozhodně není místem, kde bychom jednoho z nejvýše postavených automobilových manažerů čekali, tím ale Ghosn vlastně již pár dnů není. Na svou roli šéfa Renaultu rezignoval minulý týden, Nissan a Mitsubishi se jej pak zbavily prakticky ihned poté, co finanční skandál vešel najevo.
Ghosnovi byla opětovně zamítnuta kauce, neboť soud se obával toho, že by někdejší šéf aliance mohl ze země uprchnout. To sice manažer vyvrací s tím, že žádný útěk neplánuje, neboť hodlá získat zpátky svou čest, justice ale byla neoblomná. Nicméně i tak došlo v jeho případě k zásadnímu průlomu - Ghosnovi bylo umožněno poskytnout původně 15minutové a po žádosti Ghosna o prodloužení nakonec 20minutové interview japonské mediální společností Nikkei. Konečně tak mohl říci světu svou verzi příběhu.
Než se ovšem k jeho slovům dostaneme, jen připomeneme, proč je rozhovor opravdu přelomovou záležitostí. Japonský soudní systém na obviněné pohlíží v podstatě jako na vinné. Vyšetřovatelé proto mohou vězně vyslýchat až osm hodin denně bez přítomnosti advokátů. Ti mají přístup ke svému klientovi omezený, přičemž jsou v podstatě jediným kontaktem s okolním světem. Zakázány jsou rovněž telefony, počítače i návštěvy příbuzných.
Ghosn navíc musel luxusní rezidence vyměnit za malou a chladnou celu, kde má jen umyvadlo a postel, k jídlu pak třikrát denně dostává pouze rýži. Není tedy divu, že za mřížemi již shodil deset kilogramů. Přesto ale zůstává nezlomen a je odhodlán bojovat za svou nevinu. V rozhovoru uvedl, že „nemá pochyb“ o tom, že veškerá obvinění jsou dílem „komplotu a zrady“, které na něj přichystali vedoucí špičky Nissanu. Tím potvrdil to, co od začátku tušíme, že přinejmenším bude tvrdit - i kroky samotného Nissanu tomu nasvědčovaly.
Proč by se automobilka, kterou před dvaceti lety zachránil před bankrotem, zachovala tak macešsky? Důvod je prostý - Japoncům v mezičase narostl hřebínek a již se jim nelíbilo, že jim vládne mnohem menší Renault. Požadovali proto mnohem větší nezávislost, což bylo v rozporu s Ghosnovými plány. Ten naopak chtěl alianci tří partnerů - tedy i již zmíněného Mitsubishi - ještě více upevnit.
Ghosn svůj záměr sjednotit tři značky „pod jeden holding při zachování samosprávy“ projednával již loni v září se šéfem Nissanu Hiroto Saikawou. Na schůzku chtěl pozvat i šéfa Mitsubishi Osamu Maska, nicméně Saikawa požadoval jednání mezi čtyřma očima. I to by mohlo naznačovat, že v rámci aliance došlo na komplot, jehož se Ghosn stal obětním beránkem. Kromě zpronevěry Ghosn odmítá i připodobňování jeho řízení firmy k diktátorství.
Jak je ale zjevné, Ghosn chtěl znát názory na upevnění partnerství od všech stran, a to napřímo, nikoliv skrze prostředníky. To se mu nepodařilo, namísto toho byl jen o dva měsíce později pár minut po dosednutí firemního tryskáče na tokijském letišti zatčen. „Lidé si snadno přeloží pevné vedení jako diktátorství, tím však jen ohýbají realitu ti, kteří se mě chtějí zbavit,“ uvedl ke svému nařčení během rozhovoru Ghosn.
Francouzský manažer libanonského původu se rovněž vyjádřil i k dalším obviněním, kupříkladu sporný nákup nemovitostí v Brazílii či Paříži měl být plně posvěcen Nissanem. A v případě plateb Khaledu Juffalimu, jimiž měl převést osobní ztráty na automobilku, se jednalo o odměnu za upevnění pozice Nissanu na Středním východě z tzv. šéfovské rezervy, tedy z peněz, s nimiž mohl volně nakládat.
Všechna obvinění odmítá a označuje je za vyfabrikovaná. Platbu Juffalimu podle něj posvětil i regionální šéf Nissanu spolu s dalšími třemi členy vedení. Šéfovská rezerva podle ně není „černá schránka” na peníze a jakékoli výplaty z ní podléhají schválení širšímu vedení firmy. Koupě nemovitostí pak byly posvěceny právní oddělením firmy: „Hari Nada to všechno dělal,” vzpomíná Ghosn na bývalého šéfa právního oddělení a dodává, že nemovitosti byly třeba, aby mohl v bezpečí pracovat a setkávat se s lidmi v dotčených zemích.
Ghosn říká, že veškeré jeho kroky byly prý vždy vedeny v zájmu Nissanu a výsledky firmy nechť jsou nejlepším důkazem toho, jak firmu vedl. „Udělal jsem něco nevhodného? Nejsem právník, neznám možné interpretace těchto událostí, ale všichni o nich věděli. Tak proč nikdo nic neřekl?” prohlásil zjevně frustrovaný Ghosn na adresu interního vyšetřování tvářícího se, jako by odkrývalo něco nového.
Na adresu místa, na kterém je zadržován, řekl jen tolik, že má své silnější i slabší stránky a v případě svého zdravotního stavu prohlásil, že se mu vede dobře. Nyní tedy známe i stanovisko druhé strany na většinu z dosud probíraného, rozhodující ale nakonec jistě bude až bitva právního týmu s japonskými vyšetřovateli před tamním soudem. K tomu velmi pravděpodobně dříve než v dubnu nedojde, Japonci se ohánějí složitostí případu. Ghosn přitom nejspíše po celou dobu zůstane ve vězení, které se mu tak nedobrovolným domovem stane minimálně na půl roku.
Carlos Ghosn poskytl vůbec první rozhovor od svého listopadového zatčení, dle něj za vším stojí komplot a zrada Nissanu
Zdroj: Nikkei
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion včera 15:11
- V Moto2 vyhrál Aldeguer, 11. Salač včera 12:57
- Vítězem Moto3 v Jerezu Colin Veijer včera 11:32
- Warm Up ukončen předčasně po crashi Acosty včera 10:07
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou 27.4.2024
Nejnovější články
- První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
před 11 hodinami - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
včera - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 04.28. 22:21 - Lachende Bestien
- Onboard videa 04.28. 22:14 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.28. 21:54 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 04.28. 21:02 - Brus
- Elektromobily a vse kolem nich 04.28. 20:01 - Stepan
- VZKAZY 04.27. 16:45 - řidičBOB
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus