Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ze Škody se možná stal gigant, o 20 let později ale potřebuje 3 modely, aby vyrovnala prodeje Felicie
5.12.2021 | Petr Miler
Neobvyklé srovnání vrhá na úspěch Škody v posledních dekádách trochu jiné světlo. Zjevně nejde ani tak o dílo několika nových, velmi úspěšných modelů, jedná se spíše o zásluhu mohutně se rozšiřujícího portfolia.
Ačkoli Škoda neprožívá v posledním roce zrovna nejlepší časy, pořád platí za jednu z nejvýznamnějších evropských automobilek. A musíme být jako Češi hrdí na to, co za poslední dekády dokázala. S výjimkou Dacie, jejíž „životní příběh” je ale přece jen trochu odlišný, neexistuje jiná značka ze zemí bývalého socialistického bloku, která by se v řádu jednotek let dokázala vysekat z bahna dekád živoření v komunistickém útlaku a vrátila se na automobilovou mapu světa jako hrdý soupeř prakticky jakékoli mainstreamové automobilky.
Obvykle je tento příběh vnímán ve dvou rovinách - jako Škoda „po Felicii”, která byla v podstatě jen rozsáhle faceliftovaným Favoritem s kořeny v 80. letech minulého století, a Škoda „od Octavie”, která byla prvním modelem kompletně vyvinutím na bázi tehdy zcela nové techniky koncernu VW. Je to korektní pohled na milník ve vývoji Škody, trochu nesprávně ale dělá dojem, že česká značka do doby příchodu Octavie tak nějak živořila. A poté začala sbírat jeden obchodní úspěch za druhým.
Tak to zkrátka nebylo a nejlépe to ukazuje neobvyklý pohled analytické firmy JATO Dynamics na vývoje registrací subkompaktních modelů různých značek mezi léty 1999 a 2019, tedy v rozmezí 20 let. To je doba, mezi níž se Škoda teprve stala tím, čím je dnes, rok 1999 je přitom posledním, kdy mezi levnějšími modely škodovka prodávala jen Felicii - první Fabia dorazila na trh až o rok později.
Člověk by s ohledem na výše zmíněné čekal, že kterýkoli ze subkompaktních modelů značky roztrhá odbyt „feldy” na cáry. Však česká značka dnes působí na nesrovnatelně větším množství trhů skrze nesrovnatelně větší množství dealerů za použití nesrovnatelně vyšších reklamních rozpočtů. A prodává nesrovnatelně lepší auta. Navíc v roce 1999 Felicie skutečně dožívala jako přežitý a ne za se tak levný automobil. Přesto byla prodejně mnohem úspěšnější než kterýkoli z teoretických nástupců.
Felicie se totiž i v roce 1999 prodalo pozoruhodných 164 tisíc kusů. Na tolik nemůže pomýšlet ani Fabia, ani Rapid (či pozdější Scala, která se prodává ještě hůř), ani Kamiq. A situace byla dokonce i v „předcovidovém” roce 2019 taková, že až všechny tři zmíněné modely dohromady Felicii vyrovnávají a prodejně překonávají o pouhých 10 tisíc prodaných aut. A když koukáme na letošní čísla, je otázka, jestli výsledek těchto aut nebude po odbití silvestrovské půlnoci ještě horší.
To je skutečně pozoruhodná statistika jednak připomínající, jak úspěšná Felicia ve své době byla. A také ukazující, že Škoda nezačala prodávat partu megahitů, díky čemu se postupně dostala až k 1 milionu prodaných aut za rok. Spíše začala prodávat násobně více méně úspěšných aut a zasáhla dříve „neobhospodařované” části trhu. Věnujme tímto Felicii tichou vzpomínku, byl to vlastně prodejní hit svého druhu.
Jakkoli to může znít bizarně, Škody Felicia se i v roce 1999 prodávalo tolik, ... Foto: Škoda Auto
...že za rok 2019 musíte sečíst odbyt Fabie, ... Foto: Pavel Janda, Autoforum.cz
...Rapidu... Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
...a Kamiqu, abyste dostali srovnatelné číslo. Foto: Škoda Auto
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 3 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 7 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva