„Žravý beton” učiní přítrž kalužím na silnici, spolyká kvanta vody

(+ video) Voda držící se na silnicích způsobuje nehody, beton Tarmacu ji proto umí bleskově absorbovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

„Žravý beton” učiní přítrž kalužím na silnici, spolyká kvanta vody

8.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

„Žravý beton” učiní přítrž kalužím na silnici, spolyká kvanta vody

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Voda držící se na silnicích způsobuje nehody, beton Tarmacu ji proto umí bleskově absorbovat.

Na běžné silnici z asfaltu či betonu se voda drží či po ní stéká, to je běžný stav, na který jsme zvyklí. A není nikterak příjemný - pokud nemáte zrovna zánovní pneumatiky s velmi hlubokým dezénem, stačí i docela běžný déšť, aby se na silnici drželo tolik vody, že může alespoň chvilkově zbavit auto kontaktu s pevným povrchem. A za takové situace není k nehodě nikdy daleko.

Britská společnost Tarmac nyní přichází s novinkou, která tuhle ne úplně příjemnou vlastnost povrchu silnic odbourala. Jmenuje se Topmix Permeable a je to beton, který částečně absorbuje a ve zbytku propouští vodu, která se nachází na jeho povrchu. A je v tom velmi dobrý - dokáže ji odvést 4 tisíce litrů během jediné minuty.

Povrch je vyroben z velkých částeček asfaltu, které mezi sebou mají prostor a právě jím voda odtéká do sutě pod povrchem. Část se jí tu zadrží, zbytek je odveden drenáží do jakéhokoli systému schopném vodu odvést dále - kanalizace nebo klidně jen stoky nedaleko silnice. Na povrchu cesty se tedy nedrží voda, netvoří se kaluže, potůčky ani nic na tenhle způsob. I při ohromné průtrži mračen zůstane tenhle povrch jen vlhký, nebude na něm stát voda.

Ovšem, koncept betonu propouštějícího vodu není nový, používá se už dlouho jako podkladová vrstva pro běžný asfaltový nebo betonový povrch silnice. Firma Tarmac ho ale upravila tak, že může fungovat i jako povrch, můžou po něm chodit lidé a jezdit automobily, jak vidno i na videu níže, kde je z Topmixu Permeable postaveno parkoviště.

Samozřejmě tu jsou také nevýhody. Kromě ceny, která bude určitě vyšší než u tradičního asfaltu, třebaže přesně známa zatím není, také nesmí voda v útrobách takto postavené silnice zmrznout. To by totiž zvětšila svůj objem a napáchala škody. Naopak výhodou je, že část vody, která se uchová uvnitř takovéto vozovky, se v horkých měsících bude odpařovat a tak pomůže ochladit městské ulice.

Také není použitelná na silnicích, kudy jezdí velmi těžká auta či tam je extrémně hustý provoz, protože stále není odolná jako obyčejný asfalt či beton. Je tak použitelná zejména na méně frekventovaných okreskách, v ulicích měst či parkovištích. Ale je jistě jen otázkou času, než bude celé řešení vyvinuto do podoby, kdy bude moci být použito prakticky všude. A představa silnic bez jakékoli vozy na povrchu zní docela dobře...

V současnosti je Topmix Permeable nainstalován na dvou místech v Británii, kde probíhají zkoušky. V ne tak vzdálené budoucnosti by se ale na některých místech mohl objevovat i místo běžného asfaltu.


„Žravý beton” učiní přítrž kalužím na silnici, spolyká kvanta vody - 1 - topmix permeable propustny beton 01„Žravý beton” učiní přítrž kalužím na silnici, spolyká kvanta vody - 2 - topmix permeable propustny beton 02„Žravý beton” učiní přítrž kalužím na silnici, spolyká kvanta vody - 3 - topmix permeable propustny beton 03„Žravý beton” učiní přítrž kalužím na silnici, spolyká kvanta vody - 4 - topmix permeable propustny beton 04
Topmix Permeable vypadá skoro jako normální asfalt

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.