Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zredukovat emise aut lze jen s diesely, ne s elektromobily, říká automobilový expert
21.12.2019 | Petr Prokopec
Emise aut jsou dnes velkým tématem, třebaže jejich podíl na celkovém mixu je relativně malý. Veškerá pozornost se soustřeďuje na elektromobily, ty ale podle Barta Somerse nevyřeší nic.
Již čtyři roky je odborná a především laická veřejnost bombardována informacemi, že diesely jsou špatné a pomalu stojí za nadcházejícím koncem světa. Že je takové tvrzení přinejmenším přitažené za vlasy, nemusíme dodávat. Koneckonců o tom svědčí i ta skutečnost, že největší averzi vůči vznětovým motorům chovají lidé, kteří je dlouhá léta považovali za ideál vedoucí k zelenější planetě. Poté se však provalil podvod Volkswagenu, jenž dieselové agregáty poznamenal nesmazatelným stigmatem.
Nicméně se zas a znovu ukazuje, že lpět na minulosti je chyba. Automobilový expert Bart Somers z laboratoře Zero Emission spadající pod technickou univerzitu v nizozemském Eindhovenu totiž uvádí, že moderní diesely jsou čistější než moderní benzinové motory a boj proti nim nedává smysl. Diesely podle něj dokážou přírodě i napomoci, neboť nasávají špinavější vzduch, než jaký vychází z jejich výfuků díky filtrům pevných částic, vstřikování močoviny a dalším antiemisním opatřením. Pokud s přitom uvědomíme, že Somers je univerzitní expert na udržitelnou dopravu, pak je třeba jeho slova brát vážně.
„Nedávno jsem četl článek v magazínu Cambustion (sic - pozn. red.), kde porovnávali moderní diesel s hybridním benzinovým ústrojím během cesty napříč Londýnem. Diesel produkoval méně emisí NOx než hybrid, přestože oba plnily normu Euro 6. Je těžké říci, zda by takto dopadlo srovnání u všech automobilek. Nicméně neočekávám, že se po stránce výkonové budou příliš lišit. Každopádně to znamená, že pokud emise již nejsou problém, pak jsou diesely lepší cestou vedoucí k redukci emisí CO2.“
Jinými slovy, diesely v praxi překonaly i vyzdvihované hybridní ústrojí, vůči němuž se mohou pochlubit nižšími emisemi NOx i CO2. Jejich výše je přitom hluboko pod současnými a v mnoha případech také pod budoucími normami. Proto by dle Somerse neměly být posílány k ledu, ale naopak by právě okolo nich měly být postaveny snahy o ochranu životního prostředí. To by se totiž mohlo zlepšit opravdu rychle a snadno.
„Nizozemsko by se mělo zaměřit na vývoj biopaliv a syntetických paliv, čímž by se daly emise CO2 drasticky zredukovat téměř na nulu. Zvláště když současný elektrický mix je spojen s produkcí emisí CO2. Tedy i jízda na elektřinu produkuje emise, stejně jako je s nimi spojena výroba baterií, zvláště když ty vznikají v Číně, která po stránce energetické spoléhá hlavně na nežádoucí elektrický mix. Proto je každá kWh spojena s vysokými emisemi CO2.“
Suma sumárum, i automobilový expert specializující se na udržitelnost dopravy považuje současné elektrické šílenství za kontraproduktivní. Stejně jako zanevření na diesely. Bohužel se však nedá předpokládat, že by mu kdokoliv na těch nejdůležitějších místech naslouchal. Individuální automobilová doprava se totiž stala politikům a aktivistům trnem v oku, a tak se ji rozhodli za pomoci řečí o environmentalismu vzít pořádně pod krkem. A to se jim bohužel daří.
![Zredukovat emise aut lze jen s diesely, ne s elektromobily, říká automobilový expert - 1 - Bart Somers a dieselove motory 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Bart Somers z laboratoře věnující se udržitelnosti dopravy...
...považuje moderní diesely, jaké pracují třeba pod kapotou Audi S4 nebo S5, za extrémně čisté
Zdroj: RAI Vereniging
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Zisky Stellantisu se mohutně propadají, některé ze slavných značek koncernu to nepřežijí
před hodinouNejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 3 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem na elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 4 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva