Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
ADAC otestoval 28 typů zimních pneu pro sezónu 2024/2025, čtyřem z nich se radí obloukem vyhnout
30.9.2024 | Petr Prokopec
Německý autoklub se u každoročního testu nezaměřil jen na ovladatelnost či brzdnou dráhu, ale také na hmotnost. Rozdíly mezi vítězi a poraženými jsou opravdu značné.
Pohled ven nevyhnutelně prozrazuje příchod podzimu. Očekávat tak lze pokles teplot, stejně jako četné deště, které mnohde mohou přejít i ve sněhové přeháňky. Jinými slovy se blíží času pravidelné návštěvy pneuservisu a výměnu letního obutí za zimní. A pokud nemáte schovanou sadu z předchozích let, která plní legální limity, možná vám přijde vhod tradičně rozsáhlý test nových typů dostupného obutí od německého autoklubu ADAC. Zkoumal relevantní vlastnosti 28 typů zimních pneumatik určených asi z poloviny pro konvenční osobní auta a z „větší poloviny” pro SUV.
ADAC se pnezaměřil pouze na obvyklé disciplíny, jako je brzdná dráha či ovladatelnost, ale rovněž na hmotnost. Právě ta se v nemalé míře podepsala na velmi špatném hodnocení pneumatik Triangle WinterXTW401, Kend Wintergen2 KR501 a Davanti Wintoura+. Zatímco totiž třeba jeden kus pláště Goodyear UltraGrip Performance 3, který je nejlehčí mezi pneumatikami pro SUV o rozměru 215/55 R17, váží 8,8 kg, na nejtěžší Kendu připadá 12,4 kg. To je rozdíl více než 14 kil na sadu.
Vyšší hmotnost, navíc neodpružená, se negativně podílí jak na jízdních vlastnostech, tak na spotřebě i opotřebení. Zmíněná trojice si tak přišla na nemalý počet trestných bodů, přičemž další ji přinesla mnohem delší brzdná dráha na mokrém asfaltu - na zastavení z rychlosti 80 km/h totiž potřebuje o nějakých 7 metrů více než pláště od Pirelli, Continentalu či Dunlopu, které se vešly pod 35 metrů. Daný rozdíl odpovídá více než délce jednoho vozu a může vést k nemilým následkům.
Nač by tedy majitelé SUV měli sázet? Zmíněný Goodyear skončil na prvním místě, přičemž chválen je za vyvážené chování na všech typech silnic, stejně jako za nízkou hmotnost i dlouhou životnost. Podobně je na tom typ Dunlop Winter Sport 5, u kterého je sice třeba počítat s o chlup horší brzdnou drahou, v ovladatelnosti na limitu však exceluje. Třetí Vredestein Wintrac Pro exceluje na sněhu, ideálem je proto do horských oblastí, body však ztrácí za rychlejší opotřebení.
Co se týče pneumatik pro osobní vozy, u těch došlo na test rozměru 205/55 R16. Doporučován pak není jediný typ, a sice Winrun Winter-max A1 WR22, neboť nabízí prakticky nulovou přilnavost za mokrých podmínek. Na zcela opačné škále se pak nachází vítězný Continental WinterContact TS870, na jehož konto jde nejlepší ovladatelnost na mokru i na sněhu. Za sucha se pak chlubí největším komfortem, v rámci hluku ale ztrácí na druhý Goodyear UltraGrip Performance 3. Třetí Michelin Alpin 6 se pro změnu chlubí nejvyšším nájezdem, legálně s ním můžete zvládnout až 53 200 km. Oproti tomu desátý Vredestein Wintrac má na kontě jen 33 400 km, rozdíl mezi nejlepším a nejhorším v této kategorii je tedy značný.
Jakým typům se tedy výslovně, nejlépe obloukem vyhnout vyhnout? Vedle zmíněného Winrunu Winter-max A1 WR22 jde dále o typy Triangle WinterX TW401, Kenda Wintergen 2 KR501 a Davanti Wintoura +. Samá neznámá jména, i takové Pirelli Cinturauto Winter 2 ale uniklo „nedoporučení” jen o málo. Přiložená grafika vám prozradí víc.





Klíčové výsledky testu zimních pneu pro sezónu 2024/2025 v kostce. Grafika: ADAC Presse
Zdroj: ADAC
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař včera 22:18
- Toprakův misanský hattrick včera 16:10
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný včera 15:55
- Po chybě a pádu Manziho vyhrál Can Öncü, 17. Vostatek včera 13:30
Nejnovější články
Šéf Renaultu náhle končí, nedokázal se vzepřít nemoci doby. A to se firmě nedávno upsal na další 4 roky
před 2 hodinamiDrahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
včeraPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
včeraFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včeraFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.16. 07:53 - Truck Daškam
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1