Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
ADAC otestoval 28 typů zimních pneu pro sezónu 2024/2025, čtyřem z nich se radí obloukem vyhnout
30.9.2024 | Petr Prokopec
Německý autoklub se u každoročního testu nezaměřil jen na ovladatelnost či brzdnou dráhu, ale také na hmotnost. Rozdíly mezi vítězi a poraženými jsou opravdu značné.
Pohled ven nevyhnutelně prozrazuje příchod podzimu. Očekávat tak lze pokles teplot, stejně jako četné deště, které mnohde mohou přejít i ve sněhové přeháňky. Jinými slovy se blíží času pravidelné návštěvy pneuservisu a výměnu letního obutí za zimní. A pokud nemáte schovanou sadu z předchozích let, která plní legální limity, možná vám přijde vhod tradičně rozsáhlý test nových typů dostupného obutí od německého autoklubu ADAC. Zkoumal relevantní vlastnosti 28 typů zimních pneumatik určených asi z poloviny pro konvenční osobní auta a z „větší poloviny” pro SUV.
ADAC se pnezaměřil pouze na obvyklé disciplíny, jako je brzdná dráha či ovladatelnost, ale rovněž na hmotnost. Právě ta se v nemalé míře podepsala na velmi špatném hodnocení pneumatik Triangle WinterXTW401, Kend Wintergen2 KR501 a Davanti Wintoura+. Zatímco totiž třeba jeden kus pláště Goodyear UltraGrip Performance 3, který je nejlehčí mezi pneumatikami pro SUV o rozměru 215/55 R17, váží 8,8 kg, na nejtěžší Kendu připadá 12,4 kg. To je rozdíl více než 14 kil na sadu.
Vyšší hmotnost, navíc neodpružená, se negativně podílí jak na jízdních vlastnostech, tak na spotřebě i opotřebení. Zmíněná trojice si tak přišla na nemalý počet trestných bodů, přičemž další ji přinesla mnohem delší brzdná dráha na mokrém asfaltu - na zastavení z rychlosti 80 km/h totiž potřebuje o nějakých 7 metrů více než pláště od Pirelli, Continentalu či Dunlopu, které se vešly pod 35 metrů. Daný rozdíl odpovídá více než délce jednoho vozu a může vést k nemilým následkům.
Nač by tedy majitelé SUV měli sázet? Zmíněný Goodyear skončil na prvním místě, přičemž chválen je za vyvážené chování na všech typech silnic, stejně jako za nízkou hmotnost i dlouhou životnost. Podobně je na tom typ Dunlop Winter Sport 5, u kterého je sice třeba počítat s o chlup horší brzdnou drahou, v ovladatelnosti na limitu však exceluje. Třetí Vredestein Wintrac Pro exceluje na sněhu, ideálem je proto do horských oblastí, body však ztrácí za rychlejší opotřebení.
Co se týče pneumatik pro osobní vozy, u těch došlo na test rozměru 205/55 R16. Doporučován pak není jediný typ, a sice Winrun Winter-max A1 WR22, neboť nabízí prakticky nulovou přilnavost za mokrých podmínek. Na zcela opačné škále se pak nachází vítězný Continental WinterContact TS870, na jehož konto jde nejlepší ovladatelnost na mokru i na sněhu. Za sucha se pak chlubí největším komfortem, v rámci hluku ale ztrácí na druhý Goodyear UltraGrip Performance 3. Třetí Michelin Alpin 6 se pro změnu chlubí nejvyšším nájezdem, legálně s ním můžete zvládnout až 53 200 km. Oproti tomu desátý Vredestein Wintrac má na kontě jen 33 400 km, rozdíl mezi nejlepším a nejhorším v této kategorii je tedy značný.
Jakým typům se tedy výslovně, nejlépe obloukem vyhnout vyhnout? Vedle zmíněného Winrunu Winter-max A1 WR22 jde dále o typy Triangle WinterX TW401, Kenda Wintergen 2 KR501 a Davanti Wintoura +. Samá neznámá jména, i takové Pirelli Cinturauto Winter 2 ale uniklo „nedoporučení” jen o málo. Přiložená grafika vám prozradí víc.





Klíčové výsledky testu zimních pneu pro sezónu 2024/2025 v kostce. Grafika: ADAC Presse
Zdroj: ADAC
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 7 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 9 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 10 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
dnesPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
dnes
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB