Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
ADAC otestoval 28 typů zimních pneu pro sezónu 2024/2025, čtyřem z nich se radí obloukem vyhnout
30.9.2024 | Petr Prokopec
Německý autoklub se u každoročního testu nezaměřil jen na ovladatelnost či brzdnou dráhu, ale také na hmotnost. Rozdíly mezi vítězi a poraženými jsou opravdu značné.
Pohled ven nevyhnutelně prozrazuje příchod podzimu. Očekávat tak lze pokles teplot, stejně jako četné deště, které mnohde mohou přejít i ve sněhové přeháňky. Jinými slovy se blíží času pravidelné návštěvy pneuservisu a výměnu letního obutí za zimní. A pokud nemáte schovanou sadu z předchozích let, která plní legální limity, možná vám přijde vhod tradičně rozsáhlý test nových typů dostupného obutí od německého autoklubu ADAC. Zkoumal relevantní vlastnosti 28 typů zimních pneumatik určených asi z poloviny pro konvenční osobní auta a z „větší poloviny” pro SUV.
ADAC se pnezaměřil pouze na obvyklé disciplíny, jako je brzdná dráha či ovladatelnost, ale rovněž na hmotnost. Právě ta se v nemalé míře podepsala na velmi špatném hodnocení pneumatik Triangle WinterXTW401, Kend Wintergen2 KR501 a Davanti Wintoura+. Zatímco totiž třeba jeden kus pláště Goodyear UltraGrip Performance 3, který je nejlehčí mezi pneumatikami pro SUV o rozměru 215/55 R17, váží 8,8 kg, na nejtěžší Kendu připadá 12,4 kg. To je rozdíl více než 14 kil na sadu.
Vyšší hmotnost, navíc neodpružená, se negativně podílí jak na jízdních vlastnostech, tak na spotřebě i opotřebení. Zmíněná trojice si tak přišla na nemalý počet trestných bodů, přičemž další ji přinesla mnohem delší brzdná dráha na mokrém asfaltu - na zastavení z rychlosti 80 km/h totiž potřebuje o nějakých 7 metrů více než pláště od Pirelli, Continentalu či Dunlopu, které se vešly pod 35 metrů. Daný rozdíl odpovídá více než délce jednoho vozu a může vést k nemilým následkům.
Nač by tedy majitelé SUV měli sázet? Zmíněný Goodyear skončil na prvním místě, přičemž chválen je za vyvážené chování na všech typech silnic, stejně jako za nízkou hmotnost i dlouhou životnost. Podobně je na tom typ Dunlop Winter Sport 5, u kterého je sice třeba počítat s o chlup horší brzdnou drahou, v ovladatelnosti na limitu však exceluje. Třetí Vredestein Wintrac Pro exceluje na sněhu, ideálem je proto do horských oblastí, body však ztrácí za rychlejší opotřebení.
Co se týče pneumatik pro osobní vozy, u těch došlo na test rozměru 205/55 R16. Doporučován pak není jediný typ, a sice Winrun Winter-max A1 WR22, neboť nabízí prakticky nulovou přilnavost za mokrých podmínek. Na zcela opačné škále se pak nachází vítězný Continental WinterContact TS870, na jehož konto jde nejlepší ovladatelnost na mokru i na sněhu. Za sucha se pak chlubí největším komfortem, v rámci hluku ale ztrácí na druhý Goodyear UltraGrip Performance 3. Třetí Michelin Alpin 6 se pro změnu chlubí nejvyšším nájezdem, legálně s ním můžete zvládnout až 53 200 km. Oproti tomu desátý Vredestein Wintrac má na kontě jen 33 400 km, rozdíl mezi nejlepším a nejhorším v této kategorii je tedy značný.
Jakým typům se tedy výslovně, nejlépe obloukem vyhnout vyhnout? Vedle zmíněného Winrunu Winter-max A1 WR22 jde dále o typy Triangle WinterX TW401, Kenda Wintergen 2 KR501 a Davanti Wintoura +. Samá neznámá jména, i takové Pirelli Cinturauto Winter 2 ale uniklo „nedoporučení” jen o málo. Přiložená grafika vám prozradí víc.





Klíčové výsledky testu zimních pneu pro sezónu 2024/2025 v kostce. Grafika: ADAC Presse
Zdroj: ADAC
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
před 4 hodinamiMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa Officina 8: modely Primavera a GTV v nové edici včera 15:50
- Pre GP Mugello včera 10:00
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu 18.6.2025
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
Nejčtenější články
Fiat zjevně věří, že spalovací 500 bude megahit, od listopadu bude mít k dispozici celou slavnou továrnu
21.5.2025Kolaps Porsche je dílem slepé sázky na elektromobily, říká otevřeně analytik Warburgu, už se kolem toho nechodí po špičkách
21.5.2025Fiat se zdá být konečně znovu na správné cestě, jeho dalším velkým krokem bude oživení této malé legendy
21.5.2025Němci dali v testu dramaticky lepší známku čínskému autu než srovnatelnému vozu domácího Audi, to je zlomová věc
21.5.2025Mercedes už skoro prosí zákazníky, aby si koupili jeho nesmyslný čtyřválcový C63 od AMG. Někde slevil dalších 280 tisíc, je levnější než M3
22.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva