Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejčastější chyby při používání klimatizace: Automobilka jmenovala typické nešvary
4.7.2019 | Mirek Mazal
Povědomí lidí o správném používání klimatizace se s jejím rozmachem v osobních autech zlepšuje, přesto při něm lidé stále dělají chyby. Toto je pět těch nejčastějších podle Seatu.
Klimatizace se z kdysi exkluzivního doplňku proměnila v běžnou položku výbavy prakticky všech automobilů. S tím, jak se zvětšuje její rozšíření v autech, zdokonaluje se i účinnost chladicích systémů, jejich efektivitu ale dokáže snadno mařit špatné používání. A to i v případě, že jde o plně automatické systémy, neboť ani ty nikdy nemají „pod palcem” úplně všechno a jejich funkci lze špatným nastavením olivnit.
Sundejme proto na chvíli sluneční brýle a věnujme ji správnému využití klimatizace v osobním autě. V rozpálených ulicích už nejsou vidět stažená okna a zpocení řidiči, to ale neznamená, že „klimou” zachází tak, aby z ní dostali maximum. Automobilka Seat dala dle svých zkušeností dohromady pět nejčastějších chyb při jejím používání a přinejmenším část z nich stojí za pozornost. Tady jsou.
1. Zapínání klimatizace na nejvyšší výkon hned po startu
Na přímém slunci může teplota uvnitř vozu vyšplhat až k 60 stupňům Celsia. Vhodným postupem stačí půl hodiny a z výhně je příjemný interiér. Lidé mají tendenci hned po rozjezdu naplno spustit klimatizaci, podle Seatu to ale ničemu nepomáhá. Rozumnější je být trpělivý, na chvíli otevřít všechna okna vozu, aby se vzduch promíchal a teprve po základním vyvětrání je zavřít klimatizaci více zatížit.

2. Provoz klimatizace v režimu vnitřní recirkulace vzduchu
Lákavé je také pustit klimatizaci v režimu recirkulace vzduchu, protože lidé mají pocit, že nasávání už chladnějšího vzduchu zevnitř usnadní systému práci a urychlí vychlazení interiéru. Podle automobilky ale manuální zásah v podobě volby zapnutí okruhu jen zbytečně komplikuje správné chlazení a omezuje množství čerstvého vzduchu uvnitř vozu, prý není potřeba se angažovat a vnitřní cirkulaci nechat na automatice, která ji zapne jen v momentech, kdy je to třeba kvůli kvalitě resp. nekvalitě vzduchu vně vozu.
3. Nezapnutí klimatizace, protože je ráno zima
I na vrcholu léta se může stát, že ráno připomíná jaro nebo podzim a venku je taková zima, že ponechání klimatizace zapnuté se jeví zbytečností. Seat to vidí jinak a říká, že vypnutí povede jen k zamžení chladných oken zevnitř, což jízdu dvakrát nezpříjemní. A vzduch z čerstvě vypnuté klimatizace také není nejpříjemnější. Klimatizaci se tedy doporučuje vypínat jen na delší čas, ne na pár minut při jízdě, jakou může být ta ranní.
4. Nesprávné nastavení výdechů
Pohyblivé nastavení klapek umožňuje svobodně nastavit směr a intenzitu proudění vzduchu. Touha po ochlazení intuitivně nutí směřovat všechen chlad rovnou na tělo či hlavu, ale i to je chyba. Suchý zchlazený proud může způsobit zdravotní potíže, mnohem lepší je namířit všechny výdechy vzhůru, aby bylo zajištěno smíchání vzduchu a rovnoměrné proudění po celé kabině. Studený vzduch má navíc tendenci klesat k podlaze, takže když „začne nahoře”, skutečně udělá při snaze vychladit celý vnitřek nejlepší službu.
5. Zanedbávání pravidelného servisu
Klimatizační soustava je složena z mnoha dílů, které jsou závislé na správné údržbě. Podceňování pravidelné kontroly může vést k nefunkčnímu chlazení, drahým opravám a zdravotním potížím. Jednou za rok či po ujetí 15 000 km je tak vhodné věnovat chvíli pravidelné prohlídce klimatizace. I za takovou dobu může klimatizace začít zapáchat, takže preventivní čištění a doplňování chladícího média prodlouží životnost celého mechanismu a zpříjemní jeho používání.
Zdroj: Seat
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před 3 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Živá témata na fóru
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.07. 08:10 - mlunovozík
- Lampárna (stěžovatelna) 11.07. 07:05 - Stepan
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
