Až Rusové přistoupili k úpravě používání letních a zimních pneu správně, jdou příkladem zbytku světa

Je ošidné dnes kvitovat cokoli ruského s povděkem, v tomto případě je ale těžké věc vnímat jinak. Nejsme sice příznivci zákazů a příkazů, ale když už někdo chce přikazovat zimní pneumatiky v zimě, měl by to samé udělat také s těmi letními v létě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Až Rusové přistoupili k úpravě používání letních a zimních pneu správně, jdou příkladem zbytku světa

6.6.2023 | Petr Prokopec

Až Rusové přistoupili k úpravě používání letních a zimních pneu správně, jdou příkladem zbytku světa

/

Foto: Autoklub České republiky, tiskové materiály

Je ošidné dnes kvitovat cokoli ruského s povděkem, v tomto případě je ale těžké věc vnímat jinak. Nejsme sice příznivci zákazů a příkazů, ale když už někdo chce přikazovat zimní pneumatiky v zimě, měl by to samé udělat také s těmi letními v létě.

O povinnostech používat zimní pneumatiky v zimě - a jejich charakteru - se během posledních dekád diskutovalo mnohokrát. Ke slovu tak přišly různé formy nařizování, z nichž některé jsou rozumné více a jiné méně. U nás například pořád platí povinnost používat „zimáky” jen tehdy, kdy je silnice zasněžená nebo namrzlá, takže nemusíte jet o teplém únorovém dnu na zimních, když k tomu není žádný objektivní důvod. Jinde ale nezřídka platí zcela paušální povinnost používat zimní obutí od data A do data B.

Oba přístupy mají jistě své výhody a nevýhody. My bychom jako svobodomyslní lidé nejraději nechali rozhodnutí na řidičích, ale při vědomí, čeho jsou někteří schopni, by to nemuselo dopadnout dobře. Tak jako tak ale vedou tyto příkazy k jednomu - spousta lidí, kteří méně jezdí, nakonec nechávají na autě jen zimní (či nanejvýš celoroční) obutí, protože v zimě mají odškrtnuto a v létě je nikdo „buzerovat” nebude. Že je to ve výsledku nebezpečné, mnohým nedochází - chování zimních pneu zejména v horkých letních dnech je naprosto nevyhovující.

S na první pohled kontroverzním, ale ve finále logickým krokem tak nyní přichází Rusové. Jejich nová úprava silničního zákona od 1. září letošního roku ponechává nejen povinnost používat zimní pneumatiky v zimě, ale také letní v létě. Prostě je třeba mít vždy správné obutí pro správné období, a to přinejmenším v extrémních měsících - tedy v prosinci a lednu resp. v červnu a srpnu. Souběžně s tím je upravena i minimální výše vzorku (4 mm pro zimní a 1,6 mm pro letní obutí).

Za normální situace bych nad něčím takovým překvapeně zdvihal obočí a říkal si, že Rusové jen potřebují naplnit vládní kasu, aby měli na nové tanky. Nicméně při výši pokuty (500 RUB/135 Kč) by policisté museli nachytat opravdu velké množství řidičů. Daleko spíše tak jde o opatření, které má motivovat lidi přezout aspoň na ty nejchladnější a nejteplejší měsíce. Pak už si jistě to správné obutí ponechají i po zbytek sezóny.

Novelizaci tedy nakonec zatleskat, Rusové jdou vlastně příkladem zbytku světa, který obvykle řeší jen zimní pneumatiky v zimě. Dodejme, že v Rusku dále musí být použity stejné pneumatiky ve všech rozích auta, což též není obvyklé (u nás stačí stejná dvojice pro každou z os) a počítá i s použitím pneumatik s hřeby. Ty jsou u nás zakázané.


Až Rusové přistoupili k úpravě používání letních a zimních pneu správně, jdou příkladem zbytku světa - 1 - Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 ilustracni foto perex
Rusové uzákonili to, co v podstatě velí zdravý rozum. Tedy na zimu obouvat auto do zimních pneumatik, na léto pak do letních. To je celé. Ilustrační foto: Goodyear

Zdroj: Auto Mail.ru

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše