Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Až Rusové přistoupili k úpravě používání letních a zimních pneu správně, jdou příkladem zbytku světa
6.6.2023 | Petr Prokopec
Je ošidné dnes kvitovat cokoli ruského s povděkem, v tomto případě je ale těžké věc vnímat jinak. Nejsme sice příznivci zákazů a příkazů, ale když už někdo chce přikazovat zimní pneumatiky v zimě, měl by to samé udělat také s těmi letními v létě.
O povinnostech používat zimní pneumatiky v zimě - a jejich charakteru - se během posledních dekád diskutovalo mnohokrát. Ke slovu tak přišly různé formy nařizování, z nichž některé jsou rozumné více a jiné méně. U nás například pořád platí povinnost používat „zimáky” jen tehdy, kdy je silnice zasněžená nebo namrzlá, takže nemusíte jet o teplém únorovém dnu na zimních, když k tomu není žádný objektivní důvod. Jinde ale nezřídka platí zcela paušální povinnost používat zimní obutí od data A do data B.
Oba přístupy mají jistě své výhody a nevýhody. My bychom jako svobodomyslní lidé nejraději nechali rozhodnutí na řidičích, ale při vědomí, čeho jsou někteří schopni, by to nemuselo dopadnout dobře. Tak jako tak ale vedou tyto příkazy k jednomu - spousta lidí, kteří méně jezdí, nakonec nechávají na autě jen zimní (či nanejvýš celoroční) obutí, protože v zimě mají odškrtnuto a v létě je nikdo „buzerovat” nebude. Že je to ve výsledku nebezpečné, mnohým nedochází - chování zimních pneu zejména v horkých letních dnech je naprosto nevyhovující.
S na první pohled kontroverzním, ale ve finále logickým krokem tak nyní přichází Rusové. Jejich nová úprava silničního zákona od 1. září letošního roku ponechává nejen povinnost používat zimní pneumatiky v zimě, ale také letní v létě. Prostě je třeba mít vždy správné obutí pro správné období, a to přinejmenším v extrémních měsících - tedy v prosinci a lednu resp. v červnu a srpnu. Souběžně s tím je upravena i minimální výše vzorku (4 mm pro zimní a 1,6 mm pro letní obutí).
Za normální situace bych nad něčím takovým překvapeně zdvihal obočí a říkal si, že Rusové jen potřebují naplnit vládní kasu, aby měli na nové tanky. Nicméně při výši pokuty (500 RUB/135 Kč) by policisté museli nachytat opravdu velké množství řidičů. Daleko spíše tak jde o opatření, které má motivovat lidi přezout aspoň na ty nejchladnější a nejteplejší měsíce. Pak už si jistě to správné obutí ponechají i po zbytek sezóny.
Novelizaci tedy nakonec zatleskat, Rusové jdou vlastně příkladem zbytku světa, který obvykle řeší jen zimní pneumatiky v zimě. Dodejme, že v Rusku dále musí být použity stejné pneumatiky ve všech rozích auta, což též není obvyklé (u nás stačí stejná dvojice pro každou z os) a počítá i s použitím pneumatik s hřeby. Ty jsou u nás zakázané.

Rusové uzákonili to, co v podstatě velí zdravý rozum. Tedy na zimu obouvat auto do zimních pneumatik, na léto pak do letních. To je celé. Ilustrační foto: Goodyear
Zdroj: Auto Mail.ru
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
včeraNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
včeraMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nejnovější články
Němci dali v testu dramaticky lepší známku čínskému autu než srovnatelnému vozu domácího Audi, to je zlomová věc
před 3 hodinamiMajitel napravil největší nedostatek Tesly, přidal jí spalovací motor. Stálo ho to 9 tisíc korun
před 5 hodinamiFiat se zdá být konečně znovu na správné cestě, jeho dalším velkým krokem bude oživení této malé legendy
před 6 hodinamiKolaps Porsche je dílem slepé sázky na elektromobily, říká otevřeně analytik Warburgu, už se kolem toho nechodí po špičkách
před 8 hodinamiNová Toyota RAV4 je venku a sází na úplně jiný, rozporuplnější vzhled. A kontroverzní je i tím, co má pod kapotou
před 9 hodinami