Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Až Rusové přistoupili k úpravě používání letních a zimních pneu správně, jdou příkladem zbytku světa
6.6.2023 | Petr Prokopec
Je ošidné dnes kvitovat cokoli ruského s povděkem, v tomto případě je ale těžké věc vnímat jinak. Nejsme sice příznivci zákazů a příkazů, ale když už někdo chce přikazovat zimní pneumatiky v zimě, měl by to samé udělat také s těmi letními v létě.
O povinnostech používat zimní pneumatiky v zimě - a jejich charakteru - se během posledních dekád diskutovalo mnohokrát. Ke slovu tak přišly různé formy nařizování, z nichž některé jsou rozumné více a jiné méně. U nás například pořád platí povinnost používat „zimáky” jen tehdy, kdy je silnice zasněžená nebo namrzlá, takže nemusíte jet o teplém únorovém dnu na zimních, když k tomu není žádný objektivní důvod. Jinde ale nezřídka platí zcela paušální povinnost používat zimní obutí od data A do data B.
Oba přístupy mají jistě své výhody a nevýhody. My bychom jako svobodomyslní lidé nejraději nechali rozhodnutí na řidičích, ale při vědomí, čeho jsou někteří schopni, by to nemuselo dopadnout dobře. Tak jako tak ale vedou tyto příkazy k jednomu - spousta lidí, kteří méně jezdí, nakonec nechávají na autě jen zimní (či nanejvýš celoroční) obutí, protože v zimě mají odškrtnuto a v létě je nikdo „buzerovat” nebude. Že je to ve výsledku nebezpečné, mnohým nedochází - chování zimních pneu zejména v horkých letních dnech je naprosto nevyhovující.
S na první pohled kontroverzním, ale ve finále logickým krokem tak nyní přichází Rusové. Jejich nová úprava silničního zákona od 1. září letošního roku ponechává nejen povinnost používat zimní pneumatiky v zimě, ale také letní v létě. Prostě je třeba mít vždy správné obutí pro správné období, a to přinejmenším v extrémních měsících - tedy v prosinci a lednu resp. v červnu a srpnu. Souběžně s tím je upravena i minimální výše vzorku (4 mm pro zimní a 1,6 mm pro letní obutí).
Za normální situace bych nad něčím takovým překvapeně zdvihal obočí a říkal si, že Rusové jen potřebují naplnit vládní kasu, aby měli na nové tanky. Nicméně při výši pokuty (500 RUB/135 Kč) by policisté museli nachytat opravdu velké množství řidičů. Daleko spíše tak jde o opatření, které má motivovat lidi přezout aspoň na ty nejchladnější a nejteplejší měsíce. Pak už si jistě to správné obutí ponechají i po zbytek sezóny.
Novelizaci tedy nakonec zatleskat, Rusové jdou vlastně příkladem zbytku světa, který obvykle řeší jen zimní pneumatiky v zimě. Dodejme, že v Rusku dále musí být použity stejné pneumatiky ve všech rozích auta, což též není obvyklé (u nás stačí stejná dvojice pro každou z os) a počítá i s použitím pneumatik s hřeby. Ty jsou u nás zakázané.

Rusové uzákonili to, co v podstatě velí zdravý rozum. Tedy na zimu obouvat auto do zimních pneumatik, na léto pak do letních. To je celé. Ilustrační foto: Goodyear
Zdroj: Auto Mail.ru
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Garáž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 2 hodinamiVěříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včera