Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Boj o snižování emisí CO2 má překvapivého vítěze: Ferrari
12.4.2011 | Petr Miler, Walter Kraft | Přidat příspěvek
Evropská unie se dále žene za přeludem a automobilky za ní hrdě kráčí. Titul nositele „karbonového řádu práce” získalo pro letošní rok Ferrari.
I když škodlivý vliv emisí oxidu uhličitého na životní prostředí je dlouhodobě přinejmenším sporný a v poslední době spíše nezvratně zdiskreditovaný, Evropská unie si ale dále žije ve svém tmavomodrém světě a na jejich snižování tlačí všemi dostupnými prostředky. A že jich má.
Tento boj se bohužel nevyhýbá ani automobilismu, spíše jej stíhá v prvé řadě. Od příštího roku tak začne platit pro všechny výrobce aut bez rozdílu limit průměrných emisí CO2 na celou modelovou nabídku ve výši 130 g/km. Pokud nebude dodržen (a že jej dnes neplní mnozí výrobci velmi malých a úsporných aut), přijdou ke slovu sankce. Začínají mírně - na 5 eurech za každý prodaný vůz a gram CO2 na kilometr přes limit. Již za čtvrtý a další gram ale Unie vyiinkasuje eur 95.
To jsou tak ohromné částky (a zaplatíme je samozřejmě my všichni, aniž by se nás na někdo ptal, zda si něco takového přejeme), že výrobci investují již roky hlavně do toho, aby normované emise CO2 u svých aut snížili. A vzhledem k tomu, že průměrnou výši ovlivňují jednotlivé modely proporčně (tedy dle počtu prodaných kusů), tlačí i na prodej vozů, jenž mají emise CO2 co nejnižší. A protože emise oxidu uhličitého jsou jen odrazem spotřeby paliva, vozy jsou dnes vyvíjeny tak, aby dosahovaly co nejnižší normované spotřeby, realitu klidně pomíjeje.
Proto přišla nová turboéra a tzv. downsizing, neboť malé přeplňované motory mají normovanou spotřebu nižší než ty velké atmosférické. A výrobci jaksi pomíjejí, že motory mají v praxi spotřebu mnohdy vyšší - penalizováni budou za neplnění norem, trest od zákazníků čekat nelze, neboť nepřeplňované motory za chvíli zmizí z pohledu zemského. Proto také máme systémy start-stop v autech, kde postrádají smysl (třeba ve sporťácích), elektricky posilovaná řízení ve vozech, kde jdou proti jejich samé podstatě (tamtéž), vyvíjí se elektromobily, které by jinak na trhu nenašly uplatnění (přitom jejich spotřeba energie rozhodně není nulová, jak se často mylně uvádí) a tak bychom mohli pokračovat ještě dlouho.
Aby výrobci byli v další honbě za splněním přání regulátora patřičně motivováni, jsou průměrné emise CO2 v jejich portfoliu již dnes patřičně sledovány a zveřejňovány. A pohled do takového srovnání skýtá mnoho zajímavých výstupů.
Tím nejzajímavějším je, že loni v boji o snižování emisí CO2 na kilometr u svých aut vyhrálo Ferrari, a to nejen z pohledu nominálních hodnot. Maranellský průměr v roce 2010 činil 326 g/km, což je o plných 46 g/km méně než v předchozím roce. Zasloužil se o to hlavně model California a jeho šestačtyřicetiprocentní zastoupení v prodejích firmy (v roce 2009 33 %), neboť California vykazuje v průměru jen 301 g CO2 na kilometr.
I relativní pokles je tak významný, činil 12 procent, což je opravdu hodně. Zajímavé číslo je to pak hlavně tehdy, když si jej srovnáme s vývojem téže hodnoty u jiných podobných automobilek. Např. Aston Martin se dostal níže o 0,6 procenta, Bentley o 1,9, Lamborghini o 1,5 a Lotus o 3,2 procenta. Největším „hříšníkem” je zde mimochodem Bentley s průměrem 397 g/km, nejlépe je na tom výrobce kompaktních Lotusů se 198 gramy na kilometr.
Výrobci sportovních aut se kýženému průměru pochopitelně nikdy nemohou přiblížit, dnes se jim ale z vysokých hodnot klesá snadno. Ani tak je ale zřejmě sankce EU trápit nebudou, při pár stovkách či tisících prodaných vozech za rok a multimilionových cenách se nějaké to euro ztratí docela snadno. To samé se ovšem nedá říci o výrobcích automobilové konfekce, kteří limit beztak výrazně překračují a klesat již moc není kam. I emise vozů jako je Volkswagen Golf 1,4 TSI, u kterého už není moc co zmenšit, aby vůbec ještě jel, se pohybují mezi 140 a 150 gramy. A to VW vyrábí také Passaty, Phaetony, Touaregy...
Jak vidno, k cíli mají automobilky daleko a Evropská komise se snad ani nezlobí. Však jí takto zákazníci přispějí třeba na subvence elektromobilů, které jsou jinak zcela neprodejné. Divíme se ovšem tomu, že se nezlobí ani jeden výrobce, že se nenajde ani jeden zástupce automobilky, který by řekl cokoli v tom smyslu, že regulace EU směřující za pochybným cílem donutily firmu zahodit léta vývoje a investovat do technologií, po kterých na trhu nebyla a není poptávka a které jsou pro zákazníky mnohdy méně atraktivní než ty předešlé. Zřejmě by to nebylo politicky korektní...
![Boj o snižování emisí CO2 má překvapivého vítěze: Ferrari - 1 - Ferrari California 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boj o snižování emisí CO2 má překvapivého vítěze: Ferrari - 2 - Ferrari California 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boj o snižování emisí CO2 má překvapivého vítěze: Ferrari - 3 - Ferrari California 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boj o snižování emisí CO2 má překvapivého vítěze: Ferrari - 4 - Ferrari California 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boj o snižování emisí CO2 má překvapivého vítěze: Ferrari - 5 - Ferrari California 17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boj o snižování emisí CO2 má překvapivého vítěze: Ferrari - 6 - Ferrari California 21](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Ekologická volba roku má poněkud svéráznou podobu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
před 10 hodinamiNejvzácnější a nejpodivnější moderní Lambo se po letech konečně prodalo, i aukční rekord ale musel majitele zklamat
14.6.2024Na Ukrajině se při předvádění se srazili řidiči nových BMW M3 a M4, to se hned tak nevidí
12.6.2024
Nejčtenější články
Číňanům už Čína není dost dobrá, první tamní automobilka si nově vystačí jen s působením v Evropě
17.5.2024Nechcete sedan s motorem Ferrari? Jediný prodejce jich nabízí hned pět, všech pět v zemi
17.5.2024Ani šéf Fordu už si nemyslí, že elektrický Mustang je vůbec Mustang, raději zapomněl, že ho firma vyrábí
18.5.2024Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
18.5.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 06.16. 14:53 - pavproch
- Fabia kombi za 200k nebo Octavia kombi za 300k? 06.16. 14:15 - paraschivrazvan25
- Politický koutek 06.16. 13:10 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.16. 12:57 - řidičBOB
- Vozidlo do 200k 06.15. 11:58 - mattonecz
- S větrem ve vlasech.... 06.14. 11:15 - pavproch
- Škoda Auto obecně 06.13. 20:46 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 06.13. 14:01 - řidičBOB