Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
ČKP prohrála u Ústavního soudu, absurdní poplatky za odstavené vozy končí
6.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Česká kancelář pojistitelů vesele vymáhala zaplacení příspěvku nepojištěných za registrovaná, ale mnohdy neprovozovaná auta. Ústavní tomu činí přítrž.
Ústavní soud v dubnu vytvořil precedens, kterým omezil některé kontroverzní praktiky České kanceláře pojistitelů. Ta měla ve zvyku rozesílat výzvy k zaplacení tzv. příspěvku nepojištěných do garančního fondu těm motoristům, kteří měli na své jméno registrován automobil v Centrálním registru vozidel, avšak neměli na něj sjednané povinné ručení. Na tom by nebylo nic zvláštního, avšak tyto výzvy chodily i lidem, kteří svůj vůz v dotčené době neprovozovali, ale zároveň jej dočasně nevyřadili z evidence.
Zapsání vozidla v registru předpokládá jeho provozování, neboť pokud je vozidlo po delší dobu mimo provoz, mělo by být dočasně vyřazeno z evidence, tedy tzv. značky odevzdány do depozitu. Pokud značky provozovatel neodevzdá, dopouští se přestupku, za který však není stanovena sankce. To však neznamená, že byste případně nemohli žádnou obdržet. Pokud je odevzdá, po dobu, kdy jsou v depozitu, vozidlo neprovozuje a neplatí povinné ručení.
V případě, že vůz není z evidence dočasně vyřazen, ale není provozován na pozemních komunikacích, dle selského rozumu není nutné na něj platit povinné ručení. ČKP, která čerpá data z Centrálního registru vozidel, však posílá výzvy k zaplacení příspěvku nepojištěných všem; ročně jich rozešle do půl milionu.
Konkrétní případ, o kterém rozhodoval Ústavní soud, se týká vozidla, které několik měsíců stálo nepojízdné v garáži, ale nebylo dočasně vyřazeno z evidence. Jeho provozovatel tvrdil, že na něm po tu dobu pracoval, nejezdil s ním, a odmítl tedy zaplatit 1 690 korun podle výzvy ČKP, která se týkala jen asi dvou týdnů. U první soudní instance spor prohrál. Při přezkoumání u Ústavního soudu však byl verdikt nižšího soudu zrušen. „Povinnost uzavřít smlouvu o pojištění odpovědnosti je podle ust. § 1 odst. 2 zákona o pojištění odpovědnosti spojena s provozováním vozidla, resp. ponecháním vozidla na pozemní komunikaci, nikoli však s pouhým držením vozidla, které provozováno, resp. ponecháno na pozemní komunikaci není,” píše se v nálezu ÚS, který najdete v PDF zde.
Předpoklad, že vozidlo, které je vedeno v centrálním registru, je provozováno na pozemních komunikacích, stále platí; nelze však z tohoto faktu mechanicky dovozovat, že vozidlo je v každém případě provozováno. Důkazní břemeno leží na provozovateli, protože ČKP nemá jak z pouhého záznamu v registru zjistit, zda je vozidlo skutečně v provozu. Případné výzvy k zaplacení od ČKP tedy nelze přímo házet do koše, je potřeba prokázat, že vozidlo skutečně provozováno nebylo: „Ústavní soud si je vědom skutečnosti, že vedlejší účastník nemá možnost zjišťovat, zda bylo či nebylo vozidlo bez pojištění odpovědnosti fakticky použito k jízdě nebo ponecháno na veřejně přístupné pozemní komunikaci, a disponuje pouze informací podle ust. § 15 odst. 3 zákona o pojištění odpovědnosti. Ústavní soud k tomu uvádí, že již ze samotné skutečnosti, že vozidlo je vedeno v registru, je samozřejmě možno dovozovat, že vozidlo je provozováno (zpravidla tomu tak bude), to nicméně pouze za situace, kdy nebude jeho vlastníkem (provozovatelem) dostatečně prokázán opak.”
Od obdržení výzvy k zaplacení od ČKP má provozovatel lhůtu 30 dnů na zaplacení nebo na prokázání, že vozidlo nebylo v dané době provozováno, po které doposud většinou následoval soudní spor. Tato lhůta je však pořádková, nikoliv prekluzivní, jejím uplynutím tedy nezaniká možnost provozovatele dodatečně prokázat, že vůz na pozemních komunikacích provozován nebyl. Justice k podobným sporům dosud přistupovala dost rozdílně, ÚS údajně zjistil různý přístup i u různých soudců jednoho konkrétního soudu. To by se nyní mělo změnit.
„Pokud motorista chce předejít problémům, pak mu doporučujeme vozidlo - byť jen dočasně - z provozu na registru vozidel vyřadit, pak mu od nás výzva vůbec nepřijde. Pokud tak neučiní, pak mu výzva k zaplacení příspěvku nepojištěných do garančního fondu přijde a on bude muset prokazovat, že vozidlo neprovozoval,” komentovala ČKP verdikt ústavního soudu ústy svého tiskového mluvčího.


Ústavní soud rozhodl, že soudy nižších instancí musí při sporech o příspěvek nepojištěných řádně prověřovat, zda bylo registrované vozidlo skoutečně provozováno, či nikoliv
Zdroj: =2413&cHash=6e6fd62a2ba6f0b16db22c943705feb6 ÚS]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
včeraFernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
24.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Bulega v novém rekordu včera 18:53
- Ukončí Iannone kariéru? včera 15:40
- V Misanu pokračují testy Superbike, na čele je Toprak včera 15:10
- Yamaha Tricity 125: v novém kabátu včera 13:13
- Misano 1. den testů Superbike 27.5.2025
Nejčtenější články
Konec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
30.4.2025George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
30.4.2025Nejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
30.4.2025Ferrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
30.4.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva