Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
ČKP prohrála u Ústavního soudu, absurdní poplatky za odstavené vozy končí
6.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Česká kancelář pojistitelů vesele vymáhala zaplacení příspěvku nepojištěných za registrovaná, ale mnohdy neprovozovaná auta. Ústavní tomu činí přítrž.
Ústavní soud v dubnu vytvořil precedens, kterým omezil některé kontroverzní praktiky České kanceláře pojistitelů. Ta měla ve zvyku rozesílat výzvy k zaplacení tzv. příspěvku nepojištěných do garančního fondu těm motoristům, kteří měli na své jméno registrován automobil v Centrálním registru vozidel, avšak neměli na něj sjednané povinné ručení. Na tom by nebylo nic zvláštního, avšak tyto výzvy chodily i lidem, kteří svůj vůz v dotčené době neprovozovali, ale zároveň jej dočasně nevyřadili z evidence.
Zapsání vozidla v registru předpokládá jeho provozování, neboť pokud je vozidlo po delší dobu mimo provoz, mělo by být dočasně vyřazeno z evidence, tedy tzv. značky odevzdány do depozitu. Pokud značky provozovatel neodevzdá, dopouští se přestupku, za který však není stanovena sankce. To však neznamená, že byste případně nemohli žádnou obdržet. Pokud je odevzdá, po dobu, kdy jsou v depozitu, vozidlo neprovozuje a neplatí povinné ručení.
V případě, že vůz není z evidence dočasně vyřazen, ale není provozován na pozemních komunikacích, dle selského rozumu není nutné na něj platit povinné ručení. ČKP, která čerpá data z Centrálního registru vozidel, však posílá výzvy k zaplacení příspěvku nepojištěných všem; ročně jich rozešle do půl milionu.
Konkrétní případ, o kterém rozhodoval Ústavní soud, se týká vozidla, které několik měsíců stálo nepojízdné v garáži, ale nebylo dočasně vyřazeno z evidence. Jeho provozovatel tvrdil, že na něm po tu dobu pracoval, nejezdil s ním, a odmítl tedy zaplatit 1 690 korun podle výzvy ČKP, která se týkala jen asi dvou týdnů. U první soudní instance spor prohrál. Při přezkoumání u Ústavního soudu však byl verdikt nižšího soudu zrušen. „Povinnost uzavřít smlouvu o pojištění odpovědnosti je podle ust. § 1 odst. 2 zákona o pojištění odpovědnosti spojena s provozováním vozidla, resp. ponecháním vozidla na pozemní komunikaci, nikoli však s pouhým držením vozidla, které provozováno, resp. ponecháno na pozemní komunikaci není,” píše se v nálezu ÚS, který najdete v PDF zde.
Předpoklad, že vozidlo, které je vedeno v centrálním registru, je provozováno na pozemních komunikacích, stále platí; nelze však z tohoto faktu mechanicky dovozovat, že vozidlo je v každém případě provozováno. Důkazní břemeno leží na provozovateli, protože ČKP nemá jak z pouhého záznamu v registru zjistit, zda je vozidlo skutečně v provozu. Případné výzvy k zaplacení od ČKP tedy nelze přímo házet do koše, je potřeba prokázat, že vozidlo skutečně provozováno nebylo: „Ústavní soud si je vědom skutečnosti, že vedlejší účastník nemá možnost zjišťovat, zda bylo či nebylo vozidlo bez pojištění odpovědnosti fakticky použito k jízdě nebo ponecháno na veřejně přístupné pozemní komunikaci, a disponuje pouze informací podle ust. § 15 odst. 3 zákona o pojištění odpovědnosti. Ústavní soud k tomu uvádí, že již ze samotné skutečnosti, že vozidlo je vedeno v registru, je samozřejmě možno dovozovat, že vozidlo je provozováno (zpravidla tomu tak bude), to nicméně pouze za situace, kdy nebude jeho vlastníkem (provozovatelem) dostatečně prokázán opak.”
Od obdržení výzvy k zaplacení od ČKP má provozovatel lhůtu 30 dnů na zaplacení nebo na prokázání, že vozidlo nebylo v dané době provozováno, po které doposud většinou následoval soudní spor. Tato lhůta je však pořádková, nikoliv prekluzivní, jejím uplynutím tedy nezaniká možnost provozovatele dodatečně prokázat, že vůz na pozemních komunikacích provozován nebyl. Justice k podobným sporům dosud přistupovala dost rozdílně, ÚS údajně zjistil různý přístup i u různých soudců jednoho konkrétního soudu. To by se nyní mělo změnit.
„Pokud motorista chce předejít problémům, pak mu doporučujeme vozidlo - byť jen dočasně - z provozu na registru vozidel vyřadit, pak mu od nás výzva vůbec nepřijde. Pokud tak neučiní, pak mu výzva k zaplacení příspěvku nepojištěných do garančního fondu přijde a on bude muset prokazovat, že vozidlo neprovozoval,” komentovala ČKP verdikt ústavního soudu ústy svého tiskového mluvčího.


Ústavní soud rozhodl, že soudy nižších instancí musí při sporech o příspěvek nepojištěných řádně prověřovat, zda bylo registrované vozidlo skoutečně provozováno, či nikoliv
Zdroj: =2413&cHash=6e6fd62a2ba6f0b16db22c943705feb6 ÚS]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
dnesMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
včeraPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nejčtenější články
Americké úřady odstraňují další absurdní omezení aut kvůli moderním antiemisním systémům, i u nás řidičům komplikuje život
14.8.2025Čínské Ferrari za cenu Škody je takový hit, že se na něj čeká přes rok. Šéf firmy vzkazuje nedočkavcům: Tak si kupte auto jinde
14.8.2025Která ze značek skupiny BMW má nejmladší zákazníky? Na první pohled to překvapí, hned na ten druhý to ale dává smysl
14.8.2025Toyota s novými spalovacími motory počítá opravdu ve velkém, dostanou je dokonce i elektromobily
14.8.2025Autor stylových sporťáků stvořil stejně stylový kombík s motorem V12, za patřičnou sumu vám ho postaví i s manuálem
14.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva