Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
DARPA hacknula na dálku auto GM, ovládla vše včetně brzd
10.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Agentura DARPA objevila způsob, jak se probourat do asistenčnho systému OnStar, který má přístup ke všem funkcím auta. Byla tak schopna vůz zcela ovládat.
Americké Agentuře pro výzkum pokročilých obranných projektů (Defense Advanced Research Projects Agency, DARPA) se podařilo se probourat do systémů automobilu pomocí zařízení, které je do spousty aut nabízeno či rovnou dodáváno standardně jako užitečný asistenční nástroj. Jsou jimi vybaveny zejména americké vozy General Motors a jmenuje se OnStar.
Tým pod vedením Dana Kaufmana, zaměstnance agentury DARPA a bývalého vývojáře videoher, se neomezil jen na odemknutí auta či ovládání nějakého méně podstatného příslušenství, jak se to stalo nedávno v souvislosti s BMW ConnectedDrive - při demonstraci na vozidle, které sice je maskované, ale snadno v něm lze odhalit Chevrolet Impala deváté generace, šel rovnou po základních funkcích auta. Napřed vůz na dálku pomocí počítače zabrzdil a o chvíli později zase brzdit znemožnil. Vůz tak narazil do kuželů, jak je vidět i na přiloženém videu.
Systém OnStar je ve vozech General Motors už dost dlouho. Je připojen k internetu pomocí jednoduchého vestavěného mobilního telefonu a je to v podstatě asistenční služba - na druhém konci "drátu" sedí člověk, který vás může podle GPS navést do cíle, odhalit, že bylo vaše auto ukradeno anebo na dálku diagnostikovat elektronický problém s vozidlem. V případě nehody vám zavolá a zeptá se, jestli potřebujete pomoc a případně ji zavolá. To můžete jediným stiskem červeného tlačítka udělat i sami z interiéru auta. Tedy, pokud žijete v Číně nebo v Severní Americe - tato služba je dostupná jen v USA, Kanadě, Mexiku a právě v Číně.
Jak vidno, zabezpečení tohoto systému není zas tak dokonalé, třebaže má přístup k úplně všem funkcím automobilu, jak ostatně video ukazuje. Výzkumníci jej skrze kanál pro nouzovou komunikaci na dálku zahltili daty a zatímco se v nich počítač snažil zorientovat, byl poslán další počítačový kód, který otevřel cestu ke všem dalším řídícím jednotkám ve vozidle.
Tak byli schopni ovládat funkce vozu, a to i ve chvíli, kdy s ním reportérka CBS Leslie Stahl normálně jezdila po prázdném parkovišti. Jistě si umíte představit, co by se mohlo stát, kdyby se vašeho vozu někdo zmocnil při jízdě stokilometrovou rychlostí lesem. Podle výzkumníků vůbec onen počítač, kterým byl vůz ovládán, nemusel být tak blízko - klidně mohli pracovat z kteréhokoliv míta na světě.
Přínos systému OnStar a potažmo i jeho evropské varianty eCall, která je podezřelá i proto, že by ji EU chtěla v každém autě povinně, je diskutabilní z více důvodů. Jistě, přínosy tu jsou, ty nejvíce proponenty zviditelňované jsou spojeny s pomocí při nehodě a záchranou lidských životů. Takovéto systémy jsou nicméně bezpečnostní dírou jak z důvodu možného špehování a ztráty soukromí či přímo krádeže identity, tak i z důvodu, že není nereálné na dálku poslat auto v lepším případě do příkopu, v horším ze skály.
DARPA je americká vládní organizace, která stojí za vynálezem ARPA-Netu, sítě, jenž se později vyvinula v internet, jak jej známe a používáme dnes. Zabývá se zejména kybernetickou ochranou americké armády a podle Dana Kaufmana jsou různé drobnější útoky na denním pořádku a jejich sofistikovanost se stále zlepšuje. Jeho práci asi nejlépe vysvětlí video níže.
Podle nové americké studie jsou automobilky a jejich produkty kritickým způsobem nepřipraveny na hrozby, kterým internetová komunikace musí čelit, třebaže čím dál víc aut po internetu umí komunikovat. Pouze dvě z šestnácti dotázaných automobilek byly schopny detailně popsat, jak by odpověděly na útok na jejich vozidlo v reálném čase. "Řidiči si zvykli na nové technologie, ale automobilky bohužel nezajistily ochranu před kyberútoky nebo invaze do soukromí," uvedl v prohlášení ke studii americký senátor Ed Markey.
Opět se tedy ukazuje, že zabezpečení moderních automobilů proti kyberútokům je zoufale nedostatečné. Zatím naštěstí stále existuje možnost své auto k internetu nepřipojit.
Výzkumníci na dálku vyřadili z funkce brzdy moderního Chevroletu Impala, který tak narazil do kuželů
Zdroje: Autoblog poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva