Dnes už opomíjený Francouz jako ojetina ohromí nízkými cenami i při malých nájezdech, navíc vydrží

Jako novému autu už mu zazvonila hrana, také proto je zájem o něj v bazarech velmi vlažný. Pokud se ale do koupě auta i jeho následného provozu nechcete takříkajíc vysypat, měli byste Citroën C1 zvážit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Dnes už opomíjený Francouz jako ojetina ohromí nízkými cenami i při malých nájezdech, navíc vydrží

15.1.2023 | Petr Prokopec

Dnes už opomíjený Francouz jako ojetina ohromí nízkými cenami i při malých nájezdech, navíc vydrží

/

Foto: Citroen

Jako novému autu už mu zazvonila hrana, také proto je zájem o něj v bazarech velmi vlažný. Pokud se ale do koupě auta i jeho následného provozu nechcete takříkajíc vysypat, měli byste Citroën C1 zvážit.

Na počátku loňského roku má kamarádka figurovala v poněkud kuriózní nehodě. Během otáčení se jí totiž povedlo přehlédnout tramvaj, která do ní následně narazila. V důsledku toho ovšem budu do konce života považovat Smart ForTwo za jedno z nejbezpečnějších aut, jaké kdy vznikly. I přes kontakt s mnohatunovým kolosem, který byl navíc na přídi osazen spojovacím „trnem“, totiž kamarádka z útrob německého mini vyvázla živá a zdravá. Jelikož se nicméně živí rozvozem jídla, musela si neprodleně obstarat náhradní dopravní prostředek.

V té době jsme pomalu denně psali o tom, kterak ojetiny zdražují a je jich nedostatek. Jelikož přitom jejími hlavními požadavky byla co nejnižší cena a okamžitá dostupnost, nedával jsem ji příliš mnoho šancí. Nakonec mě ale překvapila. Během pár dnů se jí totiž povedlo sehnat Citroën C1. Malý Francouz se sice nezdál být úplně důstojnou náhradou, i když uvnitř disponoval větším prostorem, ovšem kamarádku vyšel na pouhých 27 tisíc korun.

Pokud vás přitom v tuto chvíli napadne, že zvolený vůz musel být hromadou šrotu či pojízdnou rakví, je třeba vzpomenout na zázemí, ze kterého vzešel. C1 je totiž jedním z kolínských trojčat, a to vedle Peugeotu 107 a Toyoty Aygo. Japonský výrobce je přitom spojován s kvalitou a spolehlivostí, jíž si ostatně pohlídal i v tomto případě. Pokud tedy přejdu drobné kosmetické vady, zdála se být jediným vážnějším technickým problémem vyšší spotřeba oleje a poněkud mdlý projev.

Za tím nejspíše stál předchozí víceméně pouze městský provoz, během kterého se vůz ani pořádně nedostal do varu. Jeho pohonná jednotka tak zjevně již byla zakarbonovaná. Stačilo ovšem C1 párkrát prohnat po dálnici ve vyšším tempu, a situace se diametrálně zlepšila. Od té doby přitom Citroën najel řadu dalších kilometrů, znovu hlavně v městském provozu. Jelikož nicméně dochází i na pravidelné dálniční „venčení“, problém se zatím nevrátil.

Jak už naznačuje cena, kamarádka si pořídila první generaci C1. Ta se vyráběla od roku 2005, po devíti letech pak dorazil nástupce. S tím jsou již spojené vyšší ceny, na pořízení nejstarších kousků vám ovšem i tak stačí 75 000 Kč. Poměrně paradoxně ovšem budete řešit o trochu více problémů. Kritizována jsou hlavně multimédia se 7palcovým displejem, stejně jako řízení. To může selhat natolik, že přestanete mít nad vozem kontrolu.

Jelikož se většina vozů bez ohledu na první či druhou generaci pohybovala ve městě, je třeba zkontrolovat karoserii a kola. Oděrky přitom najdete s takřka stoprocentní jistotou, díky tomu ovšem můžete o ceně alespoň trochu smlouvat. O což se nejspíše pokusíte hlavně ve chvíli, kdy vám do oka padnou vozy vyrobené v posledních třech letech. Jejich ceny totiž již nejsou až tak lidové a startují povětšinou nad 200 tisíci korunami.

Takové provedení, konkrétně pak kousek z roku 2021, proklepli i naši kolegové z Auto Bildu. Ti poukazují hlavně na nízkou reálnou spotřebu atmosférického litrového tříválce. Počítat tak lze s méně než 5 litry na sto kilometrů, na straně druhé však 72 koní nestojí za zrovna ohromující dynamikou - na stovku se totiž vůz dostane až za 14,3 sekundy. Možná i proto se jej majitel zbavil tak rychle, po najetí zhruba 18 tisíc kilometrů.

S ohledem na tuto malou porci cena tohoto konkrétního exempláře činí 11 990 Eur (cca 265 000 Kč). To již není zrovna málo, byť jisté ospravedlnění přináší klimatizace, vyhřívaná sedadla a již zmíněná dotyková obrazovka. Ta zatím žádné problémy nevykazovala, ve finále se tak Citroën C1 skutečně jeví jako dobrá volba. Něco takového by asi člověk u francouzského auta nečekal, tohle ale skutečně není ryzí „Francouz”.


Dnes už opomíjený Francouz jako ojetina ohromí nízkými cenami i při malých nájezdech, navíc vydrží - 1 - Citroen C1 ojetina ilustrani foto 01Dnes už opomíjený Francouz jako ojetina ohromí nízkými cenami i při malých nájezdech, navíc vydrží - 2 - Citroen C1 ojetina ilustrani foto 02Dnes už opomíjený Francouz jako ojetina ohromí nízkými cenami i při malých nájezdech, navíc vydrží - 3 - Citroen C1 ojetina ilustrani foto 03Dnes už opomíjený Francouz jako ojetina ohromí nízkými cenami i při malých nájezdech, navíc vydrží - 4 - Citroen C1 ojetina ilustrani foto 04Dnes už opomíjený Francouz jako ojetina ohromí nízkými cenami i při malých nájezdech, navíc vydrží - 5 - Citroen C1 ojetina ilustrani foto 05Dnes už opomíjený Francouz jako ojetina ohromí nízkými cenami i při malých nájezdech, navíc vydrží - 6 - Citroen C1 ojetina ilustrani foto 06
První generaci Citroënu C1 lze považovat za zajímavou volbu, za málo peněz totiž dostanete vůz, kterému se technické problémy spíše vyhýbají. U té druhé pak došlo hlavně na vylepšení multimédií, právě k nim se ovšem váže vyšší kritika. Foto: Citroën

Zdroje: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.